Επιτάξεις και απαλλοτριώσεις για να ...δούμε Ιόνια

Η κυβέρνηση προσπαθεί να μην ξεφύγει από το 2013 το έργο

Ο ορατός, πλέον, κίνδυνος να ξεφύγει πέραν του 2013 ο ολοκλήρωση της Ιόνιας οδού, λόγω της τεράστιας καθυστέρησης στις απαλλοτριώσεις και το δημόσιο να πληρώσει ποινικές ρήτρες στον παραχωρησιούχο και η μη ανταπόκριση ακόμη και των δήμων να διαθέσουν τις εκτάσεις τους, αναγκάζει την κυβέρνηση να ενεργοποιήσει το θεσμικό πλαίσιο που ίσχυσε για τα Ολυμπιακά έργα, ενισχύοντας το μάλιστα με νομοθετικές παρεμβάσεις, ώστε να προχωρήσει η διαδικασία επιτάξεων και απαλλοτριώσεων.
Αυτό ανακοίνωσε ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης, περιγράφοντας με μελανά χρώματα την κατάσταση στο έργο με δηλώσεις του χθες στην Άρτα, πρώτο σταθμό της περιοδείας του στην Ήπειρο. Επίσης δεν έκρυψε την αγωνία του για την εξέλιξη του έργου, όχι τόσο για την καταγγελία της σύμβασης, αλλά για το πόσο θα κοστίσει στο δημόσιο με τις απαλλοτριώσεις και τις ποινικές ρήτρες, αν δεν αποφευχθούν.
Κατηγόρησε μάλιστα την προηγούμενη κυβέρνηση για τις επιλογές και τον προγραμματισμό της και τη μη εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων για απαλλοτριώσεις. Οι δηλώσεις του υφυπουργού δεν απέχουν πολύ από ρεπορτάζ των «Ν.Α» για την αιτία καθυστέρησης της Ιόνιας οδού σε όλο της το μήκος και επιβεβαιώνουν τους φόβους του τμήματος Ηπείρου του ΤΕΕ το οποίο και προτάσεις έκανε και παρεμβάσεις για να διαθέσουν οι ΟΤΑ τις εκτάσεις. Τώρα το υπουργείο ακολουθεί τη διαδικασία των επιτάξεων, ίσως λίγο καθυστερημένα, αλλά είναι μονόδρομος.
Ο κ. Μαγκριώτης επισκέφθηκε το εργοτάξιο Μενιδίου της «Ιόνιας Οδού» και τον Α/Κ Αγίου Δημητρίου Άρτας, είχε συναντήσεις με εκπροσώπους φορέων του Νομού Άρτας και στη συνέχεια επισκέφθηκε την Πρέβεζα όπου είχε συνεργασία με εκπρόσωπους φορέων του Ν. Πρέβεζας. Στις επισκέψεις και τις συναντήσεις, παρόντες ήταν και οι Βουλευτές Δημήτρης Τσιρώνης, Παύλος Στασινός και Ευάγγελος Παπαχρήστος, και η Γενική Γραμματέας της Περιφέρειας Ηπείρου κα Δήμητρα Γεωργακόπουλου.

Ελάχιστες οι απαλλοτριώσεις στην Ήπειρο
Στο κομμάτι της Ηπείρου οι απαλλοτριώσεις βρίσκονται σε χαμηλό επίπεδο, μόλις στο 2% και από το σύνολο το 15% μόνο ανήκουν στο δημόσιο και το85% σε δήμους και ιδιώτες.
Η καθυστέρηση ίσως να μην επηρεάζει τώρα το χρονοδιάγραμμα, αφού θα παραδοθεί τελευταίο, το 2013 το κομμάτι, αλλά στο τέλος, όπως είπε ο κ. Μαγκριώτης ίσως ξεπεραστεί το 2013. Εργοτάξιο υπάρχει στη περιοχή της Μυροδάφνης χωρίς να παράγεται σημαντικό έργο και στη σήραγγα Αμπελιάς που θα επισκεφτεί σήμερα ο υφυπουργός.
Όσο δεν προχωρούν οι απαλλοτριώσεις μοιραία δεν θα προλάβει ο ανάδοχος να παραδώσει το κομμάτι το 2013. Σε αυτό ευθύνονται και οι δήμοι. Ο κ. Μαγκριώτης υπενθύμισε την επιστολή του υπουργείου από τον Οκτώβριο προς τους δημάρχους να διαθέσουν τις εκτάσεις τους οι ΟΤΑ και να αποζημιωθούν, να διευκολύνουν την διαδικασία όπως έκαναν στο νομό Ιωαννίνων με την Εγνατία με τις επιτάξεις και την προσωρινή παραχώρηση, για να προχωρά το έργο. Υπάρχει όμως ελάχιστη ανταπόκριση και αυτό σε συνδυασμό με την στάση των ιδιωτών, προκαλεί τεράστιο πρόβλημα.

Τριπλάσιο κόστος από το έργο
Περιγράφοντας την κατάσταση ο κ. Μαγκριώτης μίλησε για υψηλό κόστος, μαζί με την καθυστέρηση:
«Φτάνουμε σε περιοχές που το τίμημα των απαλλοτριώσεων είναι τριπλάσιο από το κόστος του έργου, αυτό είναι απαράδεκτο και όταν αυτά πάνε στα Εφετεία από το δημόσιο για να μειωθεί κάπως το τίμημα, παίρνουν αναβολές οι δικηγόροι των ιδιωτών, πιστεύοντας ότι όσο περνά ο χρόνος θα πιέζουν οι τοπικές κοινωνίες και οι παράγοντες τη κεντρική κυβέρνηση η οποία άρον, άρον συρόμενη από το πολιτικό κόστος θα τους τα πληρώσει.
Λες και τα χρήματα δεν είναι του Έλληνα φορολογούμενου πολίτη και βέβαια ξέρουν καλά οι δικηγόροι τις ποινικές ρήτρες στις συμβάσεις παραχώρησης και σου λέει που θα τα δώσετε στους εργολάβους ή στους ιδιώτες».

Δεν θα δοθούν περισσότερα από όσα πρέπει
Ο υφυπουργός Υποδομών ξεκαθάρισε ότι δεν θέλει η κυβέρνηση να δοθούν παραπάνω χρήματα από όσα δικαιούνται, ούτε στους εργολάβους, ούτε στους ιδιώτες που θέλουν, όπως χαρακτηριστικά είπε, να κερδοσκοπήσουν σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος.
Για όλα αυτά υπέδειξε ως υπεύθυνη την προηγούμενη κυβέρνηση, μιλώντας για ένα «λάθος» της. «Έπρεπε να ενεργοποιήσει το θεσμικό πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων για να πάμε σε γρήγορες απαλλοτριώσεις να διασφαλίσει τους πόρους για την αποπληρωμή και να ενισχύσει το θεσμικό οπλοστάσιο, γιατί και αυτό των Ολυμπιακών Αγώνων δεν αρκεί. Εμείς, τόνισε, με πράξη του υπουργικού συμβουλίου ενεργοποιούμε αυτό το θεσμικό πλαίσιο για να πάμε σε πιο γρήγορες επιτάξεις και απαλλοτριώσεις και έχουμε ετοιμάσει και νομοθετική παρέμβαση για να κάνουμε ακόμη πιο αποφασιστική τη διαδικασία επιτάξεων και απαλλοτριώσεων. Διαφορετικά θα καταστρέψουμε το Ελληνικό δημόσιο».
Ο Γενικός Γραμματέας Συγχρηματοδοτούμενων Δημόσιων Έργων Σέργιος Λαμπρόπουλος ανέφερε το ήδη γνωστό, ότι υπάρχουν καθυστερήσεις 18 μηνών, πέραν δηλαδή των 12 μηνών που ήταν η πρόβλεψη και θα περάσουν με αυτό το ρυθμό άλλοι 12 μήνες με αποτέλεσμα να πληρωθούν ποινικές ρήτρες στον παραχωρησιούχο. Κάλεσε κι αυτός τους δήμους να συμβάλλουν και να διαθέσουν τις εκτάσεις τους.

Οι κόμβοι στο νομό Άρτας
Ο υφυπουργός αναφερόμενος στον κόμβο Αγίου Δημητρίου Πέτα που ενώνει τα δυο τμήματα της παράκαμψης Άρτας-Φιλιππιάδας, χαρακτήρισε απαράδεκτη την καθυστέρηση περίπου 3 χρόνια για την ολοκλήρωση του. «Έχοντας δώσει λύση στα τεχνικά και οικονομικά προβλήματα, πιστεύουμε πως οι κατασκευαστές θα ανταποκριθούν στις δικές τους υποχρεώσεις και μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του κόμβου, που θα συνδέσει και λειτουργικά, δυο τμήματα που έχουν κατασκευαστεί τα προηγούμενα χρόνια ως δημόσια έργα», είπε ο κ. Μαγκριώτης, χαρακτηρίζοντας λογικό το αίτημα για την κατασκευή ενδιάμεσου κόμβου στη περιοχή του Κομποτίου, αφού οι δυο κόμβοι της «Ιόνιας Οδού» έχουν απόσταση περίπου 35 χλμ. Ο υφυπουργός σημείωσε ακόμη, ότι θα εξεταστεί και το αίτημα για κατασκευή κόμβου στην περιοχή Ασπροποτάμου, για την γρήγορη και ασφαλή προσπέλαση στην ευρύτερη περιοχή των Τζουμέρκων.

Έργα και μελέτες σε εξέλιξη στην Πρέβεζα
Όσον αφορά το νομό Πρέβεζας, τον οποίο επισκέφτηκε το απόγευμα ο κ. Μαγκριώτης έκανε ανακοινώσεις για σειρά έργων και μελετών:
-Ο ανάδοχος για τα τρία βασικά τμήματα του αυτοκινητόδρομου Αμβρακία-Άκτιο έχει εγκατασταθεί και ταυτόχρονα έχει δημοπρατηθεί το τμήμα Καρτέρι-Πάργα, καθώς και η κατασκευή της γέφυρας στην περιοχή της Δέσπως, η οποία είχε καταστραφεί πριν περίπου πέντε χρόνια.
-Μελετάται το τμήμα του ίδιου οδικού άξονα μέχρι τη λίμνη του Αχέροντα, σε μήκος δέκα χλμ. και η επιδίωξη είναι τον επόμενο χρόνο, με την ολοκλήρωση της μελέτης, να δημοπρατηθεί και αυτό το τμήμα.
-Ο παραλιακός άξονας, η παλιά εθνική οδός Ηγουμενίτσας-Πρέβεζας και η σύνδεσή της με την «Ιόνια Οδό» στην Αμβρακία και στη Φιλιππιάδα, είναι ιδιαίτερης σημασίας, τόσο για την ανάπτυξη της περιοχής όσο και για την οδική ασφάλεια.
-Η μελέτη του οδικού άξονα Πρέβεζα-παράκαμψη Λούρου-Ιόνια Οδός, στον κόμβο της Φιλιππιάδας, βρίσκεται σε εξέλιξη. Για τον άξονα αυτό, ο κ Μαγκριώτης άκουσε τις εναλλακτικές προτάσεις, τόσο από τους Βουλευτές του νομού όσο και από τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του ΤΕΕ Ηπείρου. Δήλωσε πως η αρμόδια υπηρεσία σε συνεργασία με τους μελετητές θα εξετάσουν τις δυνατότητες των όποιων αλλαγών, που επιτρέπονται από τη σύμβαση για την εκπόνηση της μελέτης και σύντομα θα ανακοινώσει τις τελικές επιλογές.
Το πιο σημαντικό, τόνισε ο κ. Μαγκριώτης, είναι η διασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου αυτού, γιατί δεν έχουν μέχρι τώρα διασφαλιστεί οι πόροι του από το Δ' ΚΠΣ.

Κατά του σταθμού διοδίων στο Δροσοχώρι ο δήμος Ανατολικού Ζαγορίου
Ο Δήμος Ανατολικού Ζαγορίου, σε ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, σχετικά με τη λειτουργία Σταθμού Διοδίων της Εγνατίας Οδού στο Δροσοχώρι, αναφέρει τα εξής:
«Στο Δροσοχώρι, επί της Εγνατίας οδού, έχει προγραμματιστεί η εγκατάσταση σταθμού διοδίων, που δεν λειτούργησε ακόμα.
Ο σταθμός αυτός βρίσκεται εντός των ορίων του νομού Ιωαννίνων, πριν την πρωτεύουσα του νομού, τα Ιωάννινα και για κάθε μετακίνησή τους οι κάτοικοι της περιοχής θα πρέπει να καταβάλουν διόδια.
Επειδή οι σταθμοί διοδίων θα πρέπει να λειτουργούν στα όρια των νομών και όχι εντός αυτών, δεν πρέπει να λειτουργήσει ο Σταθμός Διοδίων στο Δροσοχώρι, ώστε να μην αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στη μετακίνηση των κατοίκων της περιοχής προς και από τα Ιωάννινα, την πρωτεύουσα του νομού.
Για το λόγο αυτό το δημοτικό συμβούλιο προτείνει τη ματαίωση της λειτουργίας του Σταθμού Διοδίων στο Δροσοχώρι, επί της Εγνατίας Οδού, και εξουσιοδοτεί το Δήμαρχο να κοινοποιήσει την απόφαση αυτή στο υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, την Εγνατία Οδό Α.Ε., τη Γ. Γραμματέα Περιφ. Ηπείρου, το Νομάρχη Ιωαννίνων και τους βουλευτές του νομού Ιωαννίνων».
neoiagones

Δεν υπάρχουν σχόλια: