Τις μετακινήσεις των λύκων παρακολουθεί η «Καλλιστώ»
Μέσω δορυφορικής Τηλεμετρίας
Πολύτιμα για τη βιολογία του λύκου δεδομένα συλλέγει εδώ και λίγες μέρες η επιστημονική ομάδα της ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ, μετά την πρώτη επιτυχημένη προσπάθεια σύλληψης ατόμων λύκου στην περιοχή του Δομοκού. Η ομάδα της ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ κατάφερε να ραδιοσημάνει μία λύκαινα τοποθετώντας της, μετά τη νάρκωσή της ένα ραδιοκολλάρο τελευταίας τεχνολογίας! Το δορυφορικό κολάρο το οποίο τοποθετήθηκε στο λαιμό του ζώου , θα επιτρέπει τον εντοπισμό και την καταγραφή της θέσης του, κάθε 90 λεπτά, ενώ τα δεδομένα θα μεταφέρονται με τη χρήση ενσωματωμένου κινητού τηλεφώνου GSM από το κολάρο κατευθείαν στους υπολογιστές των βιολόγων της ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ. Αυτό το σύστημα επιτρέπει στους ερευνητές τη συστηματική παρακολούθηση και χαρτογράφηση των μετακινήσεων, της συμπεριφοράς και των συνηθειών της ραδιοσημασμένης λύκαινας, ενώ το κολάρο πέφτει από το λαιμό του ζώου με ειδικό τηλεχειρισμό εξ'αποστάσεως, μόλις ολοκληρώσει την «αποστολή» του.
Η επιχείρηση ραδιοσήμανσης λύκων στη Στερεά Ελλάδα, εντάσσεται στο πρόγραμμα παρακολούθησης των μεγάλων θηλαστικών στην περιοχή κατασκευής του αυτοκινητόδρομου κεντρικής Ελλάδας Ε65 (νότιο τμήμα) και της νέας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων (ΝΣΓΥΤ), ενώ αντίστοιχο πρόγραμμα δορυφορικής τηλεμετρίας λύκου έχει πραγματοποιήσει η ΚΑΛΛΙΣΤΩ και στο παρελθόν, στο πλαίσιο ανάλογου προγράμματος παρακολούθησης των επιπτώσεων στα μεγάλα σαρκοφάγα, από την κατασκευή της Εγνατίας οδού, στο Ν. Γρεβενών.
Βασικός στόχος του προγράμματος, είναι ο εντοπισμός και η πρόβλεψη θέσεων διέλευσης πανίδας, ώστε να κατασκευασθούν συμπληρωματικές ειδικές διαβάσεις που να βοηθούν τις μετακινήσεις των μεγάλων αλλά και των μικρότερων θηλαστικών και επομένως να εξασφαλίζουν την βιωσιμότητα των πληθυσμών τους. Καθώς τα έργα αυτά θα είναι περιφραγμένα σε όλο τους το μήκος προς αποφυγή ατυχημάτων, η απρόσκοπτη μετακίνηση της άγριας πανίδας θα ήταν δυσχερής, ειδικά στα σημεία εκείνα όπου η νέα σιδηροδρομική γραμμή και ο αυτοκινητόδρομος Ε65 οδεύουν παράλληλα. Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως στην περιοχή εκπόνησης του προγράμματος ο λύκος αποτελεί είδος προτεραιότητας βάσει της κοινοτικής οδηγίας 92/43.
Ήδη, από τις προτάσεις της ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ, έχουν εγκριθεί και ενσωματωθεί στις τελικές μελέτες 3 πράσινες γέφυρες, αρκετές κάτω διαβάσεις πανίδας και βελτιώσεις στα τεχνικά χαρακτηριστικά γεφυρών, ενώ σύντομα θα προταθούν και θα υποβληθούν επιπλέον τεχνικά μέτρα άμβλυνσης της γεωγραφικής απομόνωσης των ειδών, τα οποία αφορούν στο νότιο τμήμα του Ε65.
Πολύτιμα για τη βιολογία του λύκου δεδομένα συλλέγει εδώ και λίγες μέρες η επιστημονική ομάδα της ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ, μετά την πρώτη επιτυχημένη προσπάθεια σύλληψης ατόμων λύκου στην περιοχή του Δομοκού. Η ομάδα της ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ κατάφερε να ραδιοσημάνει μία λύκαινα τοποθετώντας της, μετά τη νάρκωσή της ένα ραδιοκολλάρο τελευταίας τεχνολογίας! Το δορυφορικό κολάρο το οποίο τοποθετήθηκε στο λαιμό του ζώου , θα επιτρέπει τον εντοπισμό και την καταγραφή της θέσης του, κάθε 90 λεπτά, ενώ τα δεδομένα θα μεταφέρονται με τη χρήση ενσωματωμένου κινητού τηλεφώνου GSM από το κολάρο κατευθείαν στους υπολογιστές των βιολόγων της ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ. Αυτό το σύστημα επιτρέπει στους ερευνητές τη συστηματική παρακολούθηση και χαρτογράφηση των μετακινήσεων, της συμπεριφοράς και των συνηθειών της ραδιοσημασμένης λύκαινας, ενώ το κολάρο πέφτει από το λαιμό του ζώου με ειδικό τηλεχειρισμό εξ'αποστάσεως, μόλις ολοκληρώσει την «αποστολή» του.
Η επιχείρηση ραδιοσήμανσης λύκων στη Στερεά Ελλάδα, εντάσσεται στο πρόγραμμα παρακολούθησης των μεγάλων θηλαστικών στην περιοχή κατασκευής του αυτοκινητόδρομου κεντρικής Ελλάδας Ε65 (νότιο τμήμα) και της νέας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων (ΝΣΓΥΤ), ενώ αντίστοιχο πρόγραμμα δορυφορικής τηλεμετρίας λύκου έχει πραγματοποιήσει η ΚΑΛΛΙΣΤΩ και στο παρελθόν, στο πλαίσιο ανάλογου προγράμματος παρακολούθησης των επιπτώσεων στα μεγάλα σαρκοφάγα, από την κατασκευή της Εγνατίας οδού, στο Ν. Γρεβενών.
Βασικός στόχος του προγράμματος, είναι ο εντοπισμός και η πρόβλεψη θέσεων διέλευσης πανίδας, ώστε να κατασκευασθούν συμπληρωματικές ειδικές διαβάσεις που να βοηθούν τις μετακινήσεις των μεγάλων αλλά και των μικρότερων θηλαστικών και επομένως να εξασφαλίζουν την βιωσιμότητα των πληθυσμών τους. Καθώς τα έργα αυτά θα είναι περιφραγμένα σε όλο τους το μήκος προς αποφυγή ατυχημάτων, η απρόσκοπτη μετακίνηση της άγριας πανίδας θα ήταν δυσχερής, ειδικά στα σημεία εκείνα όπου η νέα σιδηροδρομική γραμμή και ο αυτοκινητόδρομος Ε65 οδεύουν παράλληλα. Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως στην περιοχή εκπόνησης του προγράμματος ο λύκος αποτελεί είδος προτεραιότητας βάσει της κοινοτικής οδηγίας 92/43.
Ήδη, από τις προτάσεις της ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ, έχουν εγκριθεί και ενσωματωθεί στις τελικές μελέτες 3 πράσινες γέφυρες, αρκετές κάτω διαβάσεις πανίδας και βελτιώσεις στα τεχνικά χαρακτηριστικά γεφυρών, ενώ σύντομα θα προταθούν και θα υποβληθούν επιπλέον τεχνικά μέτρα άμβλυνσης της γεωγραφικής απομόνωσης των ειδών, τα οποία αφορούν στο νότιο τμήμα του Ε65.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου