Μετεξεταστέα η «ψηφιακή τάξη»

Στα «χαρτιά» έμεινε το περίφημο πρόγραμμα στον νομό Πρέβεζας

Στα "χαρτιά" έμεινε το περίφημο πρόγραμμα «Ψηφιακή Τάξη» με τα εκπαιδευτικά λάπτοπ που μοιράστηκαν φέτος στους μαθητές της Α' γυμνασίου. Μέσω του προγράμματος και στο νομό μας 700 περίπου μαθητές της πρώτης τάξης προμηθεύτηκαν εκπαιδευτικό λάπτοπ (netbook), το οποίο μόνο για εκπαίδευση δεν χρησιμοποιήθηκε.
Καθηγητές και μαθητές αξιοποίησαν ελάχιστα τις δυνατότητες της τεχνολογίας που είχαν στα χέρια τους, καθώς η κίνηση αυτή δεν εντάχθηκε σε κανένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Επιπλέον, κανείς έως τώρα δεν έχει φροντίσει να διασφαλίσει την ενεργοποίηση των φίλτρων ελέγχου που απαιτούνται για την πλοήγηση των 13χρονων στο Διαδίκτυο.

Μετά τον αρχικό ενθουσιασμό, τα πρωτάκια του γυμνασίου διαπίστωσαν ότι τα λάπτοπ δεν συνοδεύονταν από κάτι ιδιαίτερο, παρά μόνο από την ηλεκτρονική εκδοχή της ύλης που ήδη είχαν σε χαρτί.

Τη χρονιά που μας πέρασε η χρήση αυτής της ύλης δεν έγινε σε κανένα από τα μαθήματα , και οι προσπάθειες που έγιναν στην αρχή στης σχολικής χρονιάς από κάποιους εκπαιδευτικούς δεν έφεραν αποτέλεσμα και έτσι τα γυαλιστερά λάπτοπ έμειναν στο σπίτι για να τα χρησιμοποιούν οι μαθητές για να παίζουν ή να σερφάρουν στο διαδίκτυο.

Χωρίς ασφάλεια
Θα πρέπει ακόμη να σημειώσουμε ότι η σύνδεση με το διαδίκτυο δεν εξασφάλιζε φιλτράρισμα της πρόσβασης σε ιστοσελίδες ακατάλληλες για ανηλίκους αφού δεν είχε ενεργοποιημένο το πρόγραμμα γονεϊκού ελέγχου.
Σύμφωνα τον γιατρό Γιώργο Κορμά εκπρόσωπο της γραμμής βοήθειας του saferinternet.gr, υπολογιστές μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους μαθητές οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας για σκοπούς εντελώς άσχετους με τα μαθήματα. Ωστόσο, το θέμα δεν έχει να κάνει τόσο με τις δυνατότητες που έχουν οι συγκεκριμένοι υπολογιστές όσο με τη διάθεση των γονιών να ελέγξουν τα τεχνολογικά εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους οι μαθητές.
Το πρόβλημα, συνέχισε ο κ. Κορμάς έχει επισημανθεί από τον Νοέμβριο και έχουν γίνει οι σχετικές προτάσεις για την αντιμετώπιση του. Ο ίδιος ανέφερε ότι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα έπρεπε από καιρό σε καιρό να ελέγχουν την αποτελεσματικότητά του προγράμματος και να προσθέτουν στη «μαύρη λίστα» του λογισμικού διευθύνσεις με πιθανώς επιβλαβές περιεχόμενο.

Tο 1/3 των εκπαιδευτικών δε χρησιμοποίησε τους υπολογιστές!
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηπείρου, ένα μεγάλο ποσοστό εκπαιδευτικών της Α' Γυμνασίου, που φτάνει ίσως και να ξεπερνά το 30% δεν έκανε καν χρήση των Η/Υ.
Επίσης, ένα άλλο περίπου ίδιο ποσοστό της τάξης του 30% δηλαδή, πειραματίστηκε ακόμη, αναζητώντας τον καλύτερο δυνατό τρόπο αξιοποίησης των netbook και ένα ποσοστό 35% αξιοποίησε επιτυχώς το σύστημα, με διαφορετική όμως μέθοδο διδασκαλίας.
Έτσι, στην πράξη πολλοί καθηγητές είδαν, ότι η πιο πρόσφορη μέθοδος διδασκαλίας ήταν τα netbooks να χρησιμοποιούνται από τους μαθητές μόνο στο σπίτι και στην τάξη να υπάρχει μόνο ο Η/Υ του καθηγητή και ένας διαδραστικός πίνακας, που χρησιμοποιείται εκ περιτροπής από τον καθηγητή και τους μαθητές. Απαραίτητο «αξεσουάρ» μία συσκευή αποθήκευσης (USB) στην οποία οι μαθητές αποθηκεύουν τα δεδομένα και τα μεταφέρουν στο σπίτι ή και το αντίστροφο, παρουσιάζοντας την εργασία τους στο σχολείο.
Σύμφωνα με την Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Ηπείρου Φιλιώ Ντόκα - Ζαράχη, ο αρχικός στόχος να διδάσκεται το 30% της ύλης με τη μέθοδο αυτή ήταν υπερβολικά φιλόδοξος.
«Εκτιμώ, ότι θα έπρεπε να έχει προηγηθεί η επιμόρφωση και η εξειδίκευση των καθηγητών, ενώ στην πορεία διαπιστώθηκαν και άλλα προβλήματα, όπως ότι χάνεται η επικοινωνία στην τάξη μεταξύ των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Χάνεται επίσης χρόνος όταν κάποιοι υπολογιστές παρουσιάζουν βλάβες στη λειτουργία τους και γενικότερα διαμορφώνεται ένα περιβάλλον μάλλον ακατάλληλο για διδασκαλία».
Επισήμανε πάντως, ότι υπάρχουν και θετικά στοιχεία που είναι το ότι όλοι οι μαθητές αποκτούν επαφή με τα νέες τεχνολογίες, έχουν ευκολία στην προσέγγιση της γνώσης και έχουν ίσες ευκαιρίες με όλους ως προς την πρόσβαση στην ίδια βάση δεδομένων.
Ανάλογες είναι και οι εκτιμήσεις των Σχολικών Συμβούλων που επισημαίνουν, ότι ακόμη και οι ίδιοι δεν είχαν ενημερωθεί προκειμένου να ενημερώσουν τους εκπαιδευτικούς της αρμοδιότητάς τους.
Εξάλλου, το λογισμικό ορισμένων μαθημάτων δεν ήταν λειτουργικό ή δε συμβάδιζε με την ύλη του αντίστοιχου βιβλίου.
Παρατηρήθηκαν ακόμη πρακτικά προβλήματα, όπως το ότι πολλοί μαθητές δεν ακολουθούν τον καθηγητή τους, αλλά μπαίνουν σε site που εκείνοι επιθυμούν, καθώς και ότι σε μία αίθουσα 20 ατόμων οι μαθητές απομονώνονται και δεν υπάρχει αλληλεπίδραση.

Προτάσεις βελτίωσης της σημερινής κατάστασης
Συνεκτιμώντας όλα τα παραπάνω, οι αρμόδιοι της Εκπαίδευσης της περιοχής ενημέρωσαν το υπουργείο Παιδείας για τις πα¬ρατηρήσεις που υπάρχουν και κατέθεσαν μία σειρά νέων προτάσεων που θα πρέπει να εφαρμοστούν, για να μην πάει χαμένη η όλη προσπάθεια.
Οι προτάσεις αυτές συνοψίζονται στα εξής:
Να γίνει επαναπροσδιορισμός του πλαισίου λειτουργίας της «Ψηφιακής Τάξης». Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και οι Σχολικοί Σύμβουλοι να μετέχουν σε όλες τις φάσεις του προγραμματισμού, της εφαρμογής και της αξιολόγησης του προγράμματος.
Να γίνει άμεσα επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις νέες τεχνολογίες και τις σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, καθώς επίσης και το μάθημα να γίνεται με τη χρήση ενός Η/Υ που θα συνδέεται με διαδραστική οθόνη και όχι με ταυτόχρονη χρήση όλων των Η/Υ των μαθητών. Κατατίθενται ακόμη και πολλές άλλες προτάσεις, προς αξιολόγηση από το υπ. Παιδείας.
http://www.neoiagones.gr/index.php/-mainmenu-41/15102---l-r.html

Δεν υπάρχουν σχόλια: