Η πρόληψη θα σώσει τα ζώα από τα τροχαία
Σε καθημερινό κίνδυνο εκτίθενται τα μεγάλα θηλαστικά που διανύουν την Εγνατία Οδό, δεδομένου ότι έναν χρόνο μετά την έναρξη λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου, ο οποίος διασχίζει την καρδιά του βιότοπου της Πίνδου, έχουν τραυματιστεί θανάσιμα 11 αρκούδες.
Αγριόγατες, αγριόχοιροι, αλεπούδες, ζαρκάδια, η άγρια ζωή της Πίνδου είναι τώρα εκτεθειμένη, καθώς το πέρασμα των ζώων από τη μια πλευρά της Εγνατίας στην άλλη είναι ρώσικη ρουλέτα. Από θαύμα δεν έχουν τραυματιστεί μέχρι σήμερα οδηγοί οχημάτων.
Τον Μάιο συνέβη ένα ακόμη ατύχημα με αρκούδα, ευτυχώς όχι θανατηφόρο. Μία μεγαλόσωμη αρκούδα προσπάθησε να διασχίσει το οδόστρωμα στην παλιά εθνική οδό Φλώρινας- Κοζάνης κοντά στη διασταύρωση για το ΔΔ Βεύης.
Το σημείο του ατυχήματος βρίσκεται στην περιοχή που ενώνει τις ανατολικές παρυφές του ορεινού όγκου του Βιτσίου με τις δυτικές παρυφές του ορεινού τόξου του Βόρα και θεωρείται σημαντικό πέρασμα για τις αρκούδες της περιοχής.
«Η ανάγκη τοποθέτησης μιας άνω διάβασης πανίδας, δηλαδή μιας πράσινης γέφυρας, στο σημείο που έγινε το ατύχημα αποτελεί πάγιο αίτημα των περιβαλλοντικών οργανώσεων, χωρίς ωστόσο καμία ανταπόκριση από τους αρμόδιους φορείς», επισημαίνει η υπεύθυνη Τύπου και επικοινωνίας της περιβαλλοντικής οργάνωσης «ΚΑΛΛΙΣΤΩ», Ηλιάνα Μπουσιάκη:
Θανατηφόρες συγκρούσεις
«Τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία για την αρκούδα συνέβησαν στον κάθετο άξονα της Εγνατίας Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, στον οποίο εκτός από την ανεπάρκεια της περίφραξης (παλιά περίφραξη η οποία είναι παντελώς ανεπαρκής) δεν έχει προβλεφθεί η κατασκευή ειδικών περασμάτων για την αρκούδα, ενώ δεν υπάρχει η κατάλληλη σήμανση που να προειδοποιεί τους οδηγούς να ελαττώσουν ταχύτητα.
Η "ΚΑΛΛΙΣΤΩ" έχει τονίσει επανειλημμένα τόσο την ανάγκη τοποθέτησης κατάλληλης σήμανσης όσο και την ανάγκη τοποθέτησης μιας κατάλληλης περίφραξης των κλειστών αυτοκινητοδρόμων που κατακερματίζουν περιοχές παρουσίας αρκούδας».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θορυβημένη από τους αυξανόμενους θανάτους καφέ αρκούδων στην Εγνατία, αλλά και στους κάθετους άξονές της, τον Φεβρουάριο απέστειλε επιστολή στα υπουργεία Περιβάλλοντος και Υποδομών.
Η Επιτροπή ζήτησε από τις ελληνικές αρχές πιο αποτελεσματικά μέτρα προστασίας, προκειμένου να σταματήσουν τα τροχαία, αλλά και το παράνομο κυνήγι των αρκούδων. Η προβληματική περίφραξη στο τμήμα Παναγιά-Γρεβενά, η παντελής απουσία φράχτη, υπόγειων περασμάτων και γεφυρών στους κάθετους άξονες της Εγνατίας, η έλλειψη προειδοποιητικής σήμανσης σε πολλά τμήματα του αυτοκινητοδρόμου και τα υψηλά όρια ταχύτητας είναι τα αίτια των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων με θύματα αρκούδες στην Εγνατία.
Κάθε φορά που συμβαίνει ατύχημα, η Ομάδα Αμεσης Επέμβασης για την Αρκούδα της περιβαλλοντικής οργάνωσης «ΚΑΛΛΙΣΤΩ» σπεύδει να περιθάλψει το τραυματισμένο ζώο.
Ομως, τα μέλη της οργάνωσης δεν καταφέρνουν πάντοτε να σώσουν τα πανέμορφα επιβλητικά θηλαστικά, τα οποία παρά το μεγαλοπρεπές μέγεθός τους μόλις αντιληφθούν τον άνθρωπο, τρέπονται σε φυγή τρομαγμένα. Φράκτης που δεν πληροί τις προδιαγραφές
Η «ΚΑΛΛΙΣΤΩ» έχει εισηγηθεί στα αρμόδια υπουργεία την αναγκαιότητα κατασκευής ενισχυμένης περίφραξης σε μήκος 60 χλμ. εκατέρωθεν του κύριου άξονα της Εγνατίας Παναγιά-Γρεβενά και όπως εξηγεί ο επιστημονικός υπεύθυνος της οργάνωσης, βιολόγος δρ Γιώργος Μερτζάνης: «Μέχρι σήμερα έχουν τοποθετηθεί περίπου 35 χλμ. νέου φράχτη στο τμήμα 4.1 της Εγνατίας Οδού Παναγιά-Γρεβενά, χωρίς ωστόσο την πλήρη τήρηση των συνιστώμενων προδιαγραφών: ύψος τουλάχιστον 2,5 μ., κατασκευή "στέψης" με αρνητική κλίση, μπάζωμα των σημείων στα οποία δημιουργούνται μικρά ή μεγάλα κενά στη βάση της περίφραξης, στήριξη - υπογειοποίηση της περίφραξης στο έδαφος σε βάθος 70-80 εκ., τοποθέτηση ηλεκτροφόρου σύρματος σε δύο τουλάχιστον σειρές και ύψος 1.60 και 2.00 εκ. από το έδαφος και σε απόσταση 20 εκ. από το πλέγμα».
Το έργο της περίφραξης του τμήματος Παναγιά-Γρεβενά υλοποιείται μετ’ εμποδίων, καθώς υπολείπονται ακόμη 10 χλμ. (εκατέρωθεν 5+5) για να ολοκληρωθεί, αλλά τώρα έχει σταματήσει η εργολαβία.
ΥΠ. ΥΠΟΔΟΜΩΝ
Δέσμευση για άμεση λήψη νέων μέτρων
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει δεσμευτεί για τη λήψη μιας σειράς άμεσων διορθωτικών μέτρων για την αποφυγή και νέων θανατηφόρων για την αρκούδα τροχαίων ατυχημάτων, τόσο κατά μήκος της Εγνατίας Οδού όσο και στις καθέτους της.
Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν άμεση τοποθέτηση ενισχυμένου φράχτη στο υπολειπόμενο τμήμα που θα πληροί όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές που έχει υποδείξει η «ΚΑΛΛΙΣΤΩ» από τον Σεπτέμβριο του 2008.
Επιπλέον, σε τμήμα του ήδη τοποθετημένου νέου φράχτη να προστεθεί δοκιμαστικά σε 500 μέτρα στέψη με αντίστροφη κλίση και αγκαθωτό σύρμα, ενώ θα στερεωθεί καλύτερα το πλέγμα στο έδαφος.
Επίσης, βελτίωση - καθαρισμός των υφιστάμενων λιγοστών τεχνικών περασμάτων και ολοκλήρωση διαμόρφωσης με φυτευτικό υλικό των ήδη υφιστάμενων τεχνικών περασμάτων για την αρκούδα στο τμήμα 4.1 της Εγνατίας Οδού.
Εφαρμογή
Παράλληλα με την τοποθέτηση της περίφραξης στον κύριο άξονα της Εγνατίας, θα εξεταστεί και η τοποθέτηση της κατάλληλης περίφραξης και στους κάθετους άξονες και ειδικά στον άξονα «Σιάτιστα ? Κρυσταλλοπηγή», όπου συνέβησαν και τα περισσότερα ατυχήματα κατά τη διάρκεια του 2009.
Η εφαρμογή των μέτρων αυτών και η υλοποίηση των δεσμεύσεων θα πρέπει να γίνει άμεσα, καθότι οι αρκούδες έχουν ξυπνήσει από τον χειμέριο λήθαργο. Η Ελλάδα φιλοξενεί το 50% του πληθυσμού της καφέ αρκούδας στη Δυτική και Νότιο Ευρώπη. Ωστόσο, το γεγονός αυτό δεν έχει ευαισθητοποιήσει τις αρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείων Περιβάλλοντος και Υποδομών να λάβουν περαιτέρω μέτρα. Πρόκειται για έργα τα οποία θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί προτού δοθεί ο αυτοκινητόδρομος στην κυκλοφορία, καθώς εφόσον κατα¬σκευάζονται με κοινοτική συγχρηματοδότηση οφείλουν να πληρούν επαρκείς προδιαγραφές ασφαλείας για τα μεγάλα θηλαστικά.
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11900&subid=2&pubid=18708955
Αγριόγατες, αγριόχοιροι, αλεπούδες, ζαρκάδια, η άγρια ζωή της Πίνδου είναι τώρα εκτεθειμένη, καθώς το πέρασμα των ζώων από τη μια πλευρά της Εγνατίας στην άλλη είναι ρώσικη ρουλέτα. Από θαύμα δεν έχουν τραυματιστεί μέχρι σήμερα οδηγοί οχημάτων.
Τον Μάιο συνέβη ένα ακόμη ατύχημα με αρκούδα, ευτυχώς όχι θανατηφόρο. Μία μεγαλόσωμη αρκούδα προσπάθησε να διασχίσει το οδόστρωμα στην παλιά εθνική οδό Φλώρινας- Κοζάνης κοντά στη διασταύρωση για το ΔΔ Βεύης.
Το σημείο του ατυχήματος βρίσκεται στην περιοχή που ενώνει τις ανατολικές παρυφές του ορεινού όγκου του Βιτσίου με τις δυτικές παρυφές του ορεινού τόξου του Βόρα και θεωρείται σημαντικό πέρασμα για τις αρκούδες της περιοχής.
«Η ανάγκη τοποθέτησης μιας άνω διάβασης πανίδας, δηλαδή μιας πράσινης γέφυρας, στο σημείο που έγινε το ατύχημα αποτελεί πάγιο αίτημα των περιβαλλοντικών οργανώσεων, χωρίς ωστόσο καμία ανταπόκριση από τους αρμόδιους φορείς», επισημαίνει η υπεύθυνη Τύπου και επικοινωνίας της περιβαλλοντικής οργάνωσης «ΚΑΛΛΙΣΤΩ», Ηλιάνα Μπουσιάκη:
Θανατηφόρες συγκρούσεις
«Τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία για την αρκούδα συνέβησαν στον κάθετο άξονα της Εγνατίας Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, στον οποίο εκτός από την ανεπάρκεια της περίφραξης (παλιά περίφραξη η οποία είναι παντελώς ανεπαρκής) δεν έχει προβλεφθεί η κατασκευή ειδικών περασμάτων για την αρκούδα, ενώ δεν υπάρχει η κατάλληλη σήμανση που να προειδοποιεί τους οδηγούς να ελαττώσουν ταχύτητα.
Η "ΚΑΛΛΙΣΤΩ" έχει τονίσει επανειλημμένα τόσο την ανάγκη τοποθέτησης κατάλληλης σήμανσης όσο και την ανάγκη τοποθέτησης μιας κατάλληλης περίφραξης των κλειστών αυτοκινητοδρόμων που κατακερματίζουν περιοχές παρουσίας αρκούδας».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θορυβημένη από τους αυξανόμενους θανάτους καφέ αρκούδων στην Εγνατία, αλλά και στους κάθετους άξονές της, τον Φεβρουάριο απέστειλε επιστολή στα υπουργεία Περιβάλλοντος και Υποδομών.
Η Επιτροπή ζήτησε από τις ελληνικές αρχές πιο αποτελεσματικά μέτρα προστασίας, προκειμένου να σταματήσουν τα τροχαία, αλλά και το παράνομο κυνήγι των αρκούδων. Η προβληματική περίφραξη στο τμήμα Παναγιά-Γρεβενά, η παντελής απουσία φράχτη, υπόγειων περασμάτων και γεφυρών στους κάθετους άξονες της Εγνατίας, η έλλειψη προειδοποιητικής σήμανσης σε πολλά τμήματα του αυτοκινητοδρόμου και τα υψηλά όρια ταχύτητας είναι τα αίτια των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων με θύματα αρκούδες στην Εγνατία.
Κάθε φορά που συμβαίνει ατύχημα, η Ομάδα Αμεσης Επέμβασης για την Αρκούδα της περιβαλλοντικής οργάνωσης «ΚΑΛΛΙΣΤΩ» σπεύδει να περιθάλψει το τραυματισμένο ζώο.
Ομως, τα μέλη της οργάνωσης δεν καταφέρνουν πάντοτε να σώσουν τα πανέμορφα επιβλητικά θηλαστικά, τα οποία παρά το μεγαλοπρεπές μέγεθός τους μόλις αντιληφθούν τον άνθρωπο, τρέπονται σε φυγή τρομαγμένα. Φράκτης που δεν πληροί τις προδιαγραφές
Η «ΚΑΛΛΙΣΤΩ» έχει εισηγηθεί στα αρμόδια υπουργεία την αναγκαιότητα κατασκευής ενισχυμένης περίφραξης σε μήκος 60 χλμ. εκατέρωθεν του κύριου άξονα της Εγνατίας Παναγιά-Γρεβενά και όπως εξηγεί ο επιστημονικός υπεύθυνος της οργάνωσης, βιολόγος δρ Γιώργος Μερτζάνης: «Μέχρι σήμερα έχουν τοποθετηθεί περίπου 35 χλμ. νέου φράχτη στο τμήμα 4.1 της Εγνατίας Οδού Παναγιά-Γρεβενά, χωρίς ωστόσο την πλήρη τήρηση των συνιστώμενων προδιαγραφών: ύψος τουλάχιστον 2,5 μ., κατασκευή "στέψης" με αρνητική κλίση, μπάζωμα των σημείων στα οποία δημιουργούνται μικρά ή μεγάλα κενά στη βάση της περίφραξης, στήριξη - υπογειοποίηση της περίφραξης στο έδαφος σε βάθος 70-80 εκ., τοποθέτηση ηλεκτροφόρου σύρματος σε δύο τουλάχιστον σειρές και ύψος 1.60 και 2.00 εκ. από το έδαφος και σε απόσταση 20 εκ. από το πλέγμα».
Το έργο της περίφραξης του τμήματος Παναγιά-Γρεβενά υλοποιείται μετ’ εμποδίων, καθώς υπολείπονται ακόμη 10 χλμ. (εκατέρωθεν 5+5) για να ολοκληρωθεί, αλλά τώρα έχει σταματήσει η εργολαβία.
ΥΠ. ΥΠΟΔΟΜΩΝ
Δέσμευση για άμεση λήψη νέων μέτρων
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει δεσμευτεί για τη λήψη μιας σειράς άμεσων διορθωτικών μέτρων για την αποφυγή και νέων θανατηφόρων για την αρκούδα τροχαίων ατυχημάτων, τόσο κατά μήκος της Εγνατίας Οδού όσο και στις καθέτους της.
Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν άμεση τοποθέτηση ενισχυμένου φράχτη στο υπολειπόμενο τμήμα που θα πληροί όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές που έχει υποδείξει η «ΚΑΛΛΙΣΤΩ» από τον Σεπτέμβριο του 2008.
Επιπλέον, σε τμήμα του ήδη τοποθετημένου νέου φράχτη να προστεθεί δοκιμαστικά σε 500 μέτρα στέψη με αντίστροφη κλίση και αγκαθωτό σύρμα, ενώ θα στερεωθεί καλύτερα το πλέγμα στο έδαφος.
Επίσης, βελτίωση - καθαρισμός των υφιστάμενων λιγοστών τεχνικών περασμάτων και ολοκλήρωση διαμόρφωσης με φυτευτικό υλικό των ήδη υφιστάμενων τεχνικών περασμάτων για την αρκούδα στο τμήμα 4.1 της Εγνατίας Οδού.
Εφαρμογή
Παράλληλα με την τοποθέτηση της περίφραξης στον κύριο άξονα της Εγνατίας, θα εξεταστεί και η τοποθέτηση της κατάλληλης περίφραξης και στους κάθετους άξονες και ειδικά στον άξονα «Σιάτιστα ? Κρυσταλλοπηγή», όπου συνέβησαν και τα περισσότερα ατυχήματα κατά τη διάρκεια του 2009.
Η εφαρμογή των μέτρων αυτών και η υλοποίηση των δεσμεύσεων θα πρέπει να γίνει άμεσα, καθότι οι αρκούδες έχουν ξυπνήσει από τον χειμέριο λήθαργο. Η Ελλάδα φιλοξενεί το 50% του πληθυσμού της καφέ αρκούδας στη Δυτική και Νότιο Ευρώπη. Ωστόσο, το γεγονός αυτό δεν έχει ευαισθητοποιήσει τις αρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείων Περιβάλλοντος και Υποδομών να λάβουν περαιτέρω μέτρα. Πρόκειται για έργα τα οποία θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί προτού δοθεί ο αυτοκινητόδρομος στην κυκλοφορία, καθώς εφόσον κατα¬σκευάζονται με κοινοτική συγχρηματοδότηση οφείλουν να πληρούν επαρκείς προδιαγραφές ασφαλείας για τα μεγάλα θηλαστικά.
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11900&subid=2&pubid=18708955
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου