Όλγα Γεροβασίλη: Γιατί καταψηφίζουμε τις αυξήσεις των τελών στο Δήμο Αρταίων για το 2011
H Όλγα Γεροβασίλη, επικεφαλής της παράταξης Δημοτική Αλλαγή εξηγεί γιατί καταψηφίζει την αύξηση των ανταποδοτικών τελών και το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Αρταίων για το 2011: Όπως είναι γνωστό, το ύψος των δημοτικών τελών καθαριότητας και φωτισμού καθορίζεται κάθε χρόνο από κάθε Δήμο σε ανταποδοτική βάση, χωρίς να υπόκειται σε κάποιο νομοθετικό περιορισμό, δηλαδή ο κάθε Δήμος δεν είναι υποχρεωμένος ούτε να αυξήσει ούτε να μειώσει τα ανταποδοτικά τέλη, ο όποιος καθορισμός τους είναι στην ευχέρειά του.
Σήμερα, στη δύσκολη κατάσταση που βιώνουμε όλοι μας, έρχεται προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο Αρταίων η αύξηση των ανταποδοτικών τελών φωτισμού και καθαριότητας, αύξηση που για τις κατοικίες κυμαίνεται από 3% στις Κιρκιζάτες μέχρι 133% στους Κωστακιούς (με μείωση στη Βλαχέρνα, στους Χαλκιάδες, την Καλαμιά, τον Άγιο Σπυρίδωνα και τα Ρόκκα) και για τα καταστήματα από 2,5% στην Άρτα έως 189% στους Κωστακιούς (με μείωση 1% στην Βλαχέρνα). Η μέση λογιστική αύξηση των εσόδων σε σχέση με το 2010 είναι 9,3%, ποσοστό αύξησης περίπου διπλάσιο από τον πληθωρισμό και ασφαλώς χωρίς εξορθολογισμό, πέραν της διαμόρφωσης κοινών συντελεστών σε κάθε μια από τις τρεις ζώνες στις οποίες μοιράζεται πλέον ο Καλλικράτειος Δήμος Αρταίων (μία ζώνη αποτελεί η πόλη της Άρτας, μία οι Κωστακιοί και μία οι υπόλοιπες Τοπικές Κοινότητες).
Tα Δημοτικά τέλη, ιδιαίτερα σε εποχές οικονομικής κρίσης και ανέχειας, δεν πρέπει να καθορίζονται μόνο και μόνο για να ισοσκελίζονται οι λογιστικοί πίνακες. Οποιαδήποτε αύξηση, ακόμα και στα όρια του πληθωρισμού, είναι δυσβάσταχτη. Ο Δήμος οφείλει να δείξει το κοινωνικό του πρόσωπο, να μην κρύβεται πίσω από αναλύσεις και εισηγήσεις υπηρεσιακών παραγόντων και να εξαντλήσει τις δυνατότητες ισοσκελισμού των τελών πρωτίστως μέσω άλλων ενεργειών και όχι μέσω της εύκολης λύσης της αύξησής τους. Είμαστε σίγουροι πως αν είχατε προβεί στις ενέργειες που ανέφερα στην ερώτηση μου για ουσιαστικό έλεγχο των στοιχείων που αφορούν τα τέλη, δεν θα χρειαζόταν καμία αύξηση. Αλλά αυτό απαιτεί πολιτική απόφαση εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής, απόφαση που προφανώς δεν πήρατε. Για αυτό και προτιμήσατε οι υπηρεσίες να αναλάβουν αυτό το θέμα.
Οι Υπηρεσίες του Δήμου μας έκαναν πραγματικά μια δύσκολη και φιλότιμη προσπάθεια να βάλουν σε μια γραμμή τη λειτουργία του νέου Δήμου και αναλύοντας τα στοιχεία που διαθέτουν, συνέταξαν με τεχνικούς όρους την εισήγηση που έχουμε όλοι στα χέρια μας. Πριν από εμάς, ασφαλώς, την πήρε στα χέρια της η Δημοτική Αρχή, για να καθορίσει τους άξονες της πολιτικής που προτίθεται να ακολουθήσει για το 2011. Δεν προσέθεσε όμως απολύτως τίποτε.
Γι’ αυτό και από τη σημερινή εισήγηση λείπει παντελώς η οποιαδήποτε στοιχειώδης πρόθεση κοινωνικής μέριμνας, αλληλεγγύης και προστασίας. Φαίνεται σαν η Δημοτική Αρχή να μην καταλαβαίνει τη συγκυρία και ακολουθεί σε μικρογραφία ένα μνημονιακό πρότυπο αύξησης των εσόδων.
Γι΄ αυτό και δεν έγινε απολύτως τίποτα για άρση της ισχύουσας ισοπεδωτικής κατανομής, δηλαδή στην κατεύθυνση της πληρωμής κατά ζώνες ανάλογα με τις προσφερόμενες υπηρεσίες, αλλά ούτε και προς την κατεύθυνση της μείωσης τελών σε οικονομικά ασθενέστερες ομάδες συμπολιτών μας (άνεργοι, άποροι κ.λ.π.)
Γι’ αυτό και δεν έγινε τίποτα όσον αφορά στον επανέλεγχο, ώστε το σύνολο των Δημοτών και φορέων να πληρώνει τα δημοτικά τέλη που του αναλογούν.
Γι’ αυτό και ο συντελεστής ΤΑΠ ενιαιοποιήθηκε στο ανώτερο όριο του 3,5% αντί του κατώτερου 2,5%.
Γι’ αυτό και δεν έγινε τίποτε ώστε τα τέλη καθαριότητας που πληρώνει ο κάθε πολίτης να υπολογίζονται ανάλογα με την ποσότητα των απορριμμάτων που αυτός παράγει, αφού για αυτή του τη δράση υποχρεούται να πληρώσει και όχι με βάση τα τετραγωνικά του σπιτιού του. Δεν νομίζω να πιστεύει κανείς ότι τα σκουπίδια που παράγονται σ’ ένα σπίτι 63 τετραγωνικών μέτρων είναι ίδια μ’ αυτά που παράγονται από ένα supermarket 140 τετραγωνικών μέτρων (αυτή είναι η αναλογία των δεικτών για την πόλη της Άρτας), ή από μια δημόσια υπηρεσία ίδιων τετραγωνικών. Επίσης ένας πολίτης που φροντίζει να μειώνει τα σκουπίδια του, μέσω της ανακύκλωσης, πληρώνει τα ίδια δημοτικά τέλη καθαριότητας με έναν πολίτη ο οποίος εγκαταλείπει τα σκουπίδια του όπου βρει, παράγει καθημερινά πολύ μεγάλο όγκο σκουπιδιών και αδιαφορεί για προγράμματα ανακύκλωσης. Μάλιστα ο «περιβαλλοντικά υπεύθυνος» πολίτης μπορεί να πληρώνει περισσότερα τέλη καθαριότητας, αν το σπίτι του είναι μεγαλύτερο.
Γι αυτό και δεν έγινε τίποτε ώστε να καταγράψει τα μη ρευματοδοτούμενα ακίνητα. Γνωρίζετε ότι με τον Ν. 3345/2005, άρθρο 5 παρ. 1 οι ιδιοκτήτες ακινήτων απαλλάσσονται από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας, όταν το ακίνητό τους δεν ρευματοδοτείται και δεν χρησιμοποιείται; Δεν εισπράττει ο Δήμος μας τέλη καθαριότητας από ακίνητα που δεν χρησιμοποιούνται; Έχει ενημερώσει τους συμπολίτες μας για τη σχετική ρύθμιση; Έχει αποστείλει σχετική κατάσταση στη ΔΕΗ;
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, είναι αναγκαιότητα να αλλάξει το άδικο σύστημα υπολογισμού των δημοτικών τελών.
Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία, στα πλαίσια μιας πλήρους και ουσιαστικής μελέτης, που επιτέλους πρέπει να εκπονηθεί για την σωστότερη χωροθέτηση των κάδων, για τη βελτιστοποίηση των δρομολογίων των απορριμματοφόρων, γενικά για την ανάπτυξη ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης των σκουπιδιών από μία οργανωμένη υπηρεσία καθαριότητας, να ενταχθεί και η εξεύρεση τρόπου επιβολής δίκαιων τελών καθαριότητας.
Μετά τις παραπάνω παρατηρήσεις, ενστάσεις και προτάσεις η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ καταψηφίζει την πρόταση για αύξηση των ανταποδοτικών τελών για το έτος 2011.
Για το Τεχνικό Πρόγραμμα
Ο Καλλικράτειος Δήμος Αρταίων για το 2011 καλείται κυρίως να διαχειρισθεί τη ΣΑΤΑ και πιο συγκεκριμένα περίπου 1.200.000 ευρώ, χρήματα τα οποία δεν είναι και απολύτως βέβαιο πως θα εισπράξει, αν κρίνουμε με βάση τις πιστώσεις της ΣΑΤΑ για την προηγούμενη χρονιά. Σ΄ αυτά προστίθενται και 342.000 ευρώ από δημοτικούς πόρους. Αυτό είναι το ποσόν που για το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2011 κατανεμήθηκε σε 22 νέες μελέτες (προϋπολογισμού από ΣΑΤΑ 488.000 ευρώ) και 21 νέα έργα (προϋπολογισμού από ΣΑΤΑ 724.000 ευρώ). Το υπόλοιπο πρόγραμμα αφορά συνεχιζόμενα έργα με εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις είτε από τα προγράμματα ΘΗΣΕΑΣ και ΠΙΝΔΟΣ, είτε από ίδιους πόρους. Επίσης το Τεχνικό πρόγραμμα περιλαμβάνει
1) την κατασκευή του 7ου Δημοτικού Σχολέιου, έργο ύψους περίπου 5,5 εκατομμυρίων ευρώ που μεταφέρθηκε από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση στο Δήμο μας και είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ,
2) την κατασκευή του πάρκινγκ στην πλατεία Σκουφά και τη διαχείριση του συστήματος στάθμευσης, ύψους περίπου 7 εκατομμυρίων ευρώ, που και η σημερινή Δημοτική Αρχή επιμένει να το περιλαμβάνει στο Τεχνικό Πρόγραμμα, έργο που προτείνεται να παραχωρηθεί σε ιδιώτη, επομένως θα κατασκευασθεί με αυτοχρηματοδότηση και
3) την «Εσωτερική οδοποιία περιοχής Ελεούσας» ύψους περίπου 430.000 ευρώ, που δε συνιστά συγκεκριμένο μελετημένο έργο αλλά άθροισμα των εισφορών σε χρήμα των συνδημοτών μας στην περιοχή της Ελεούσας λόγω επέκτασης σχεδίου πόλεως και επιπρόσθετα δεν προβλέπεται να κατασκευασθεί μέχρι να ολοκληρωθεί η μελέτη διευθέτησης της κοίτης του Αράχθου.
Από τις συνολικά 834.000 ευρώ που προβλέπονται για κατασκευή νέων έργων το 50% αφορά έργα συντηρήσεων, επισκευών και ανακαινίσεων. Τα υπόλοιπα χρήματα κατανέμονται στις Δημοτικές Ενότητες Βλαχερνών, Ξηροβουνίου, Φιλοθέης και Αμβρακικού σε έργα με τον γενικό τίτλο Οδοποιία και αποχέτευση ομβρίων, επομένως μιλάμε για έργα χωρίς μελέτη και προϋπολογισμό, αλλά για χρηματική κατανομή με στόχο την κάλυψη κάποιων αναγκών στις Τοπικές Κοινότητες. Ζητάμε, όπως κάναμε και τα προηγούμενα χρόνια σ’αυτή την αίθουσα, τα γενικού τύπου έργα, όπως τα παραπάνω και όπως για παράδειγμα η συντήρηση του αγροτικού δικτύου του Δήμου Αρταίων, η συντήρηση και επισκευή δημοτικών οδών κ.λ.π. που υπάρχουν στο πρόγραμμα να έρθουν στο Δημοτικό Συμβούλιο συγκεκριμένα, με μελέτες ώστε να γνωρίζουμε ποια είναι και που γίνονται τα έργα αυτά.
Απ’ τα παραπάνω είναι περισσότερο από φανερό πως δεν μπορεί να μιλάμε για τεχνικό πρόγραμμα που έχει αναπτυξιακά χαρακτηριστικά.
Ο εσπευσμένος τρόπος με τον οποίον εφαρμόστηκε ο Καλλικράτης δεν έδωσε το χρόνο στους συντάκτες του να σκεφθούν πως η Αυτοδιοίκηση για να λειτουργήσει πρέπει να έχει και τα αντίστοιχα χρηματοδοτικά εργαλεία, εργαλεία που αποτελούν υποχρεώσεις του κράτους απέναντί της, επειδή η Αυτοδιοίκηση δεν είναι Ανώνυμη Εταιρεία, ούτε φοροεισπρακτικός μηχανισμός. Αναπτυξιακά χρηματοδοτικά εργαλεία τα προηγούμενα χρόνια ήταν το ΕΠΤΑ και ο ΘΗΣΕΑΣ. Δεν υπάρχει σήμερα αντίστοιχο πρόγραμμα ώστε οι Δήμοι να εξασφαλίσουν τη λειτουργικότητά τους, την κατασκευή έργων υποδομής και την παροχή καλών ποιοτικών υπηρεσιών στους δημότες τους. Γι’ αυτό και είναι αναγκαία μια προσεκτική ιεράρχηση μελετών και έργων, μια σοβαρή αντιμετώπιση του Τεχνικού προγράμματος. Όπως φαίνεται αυτά δεν έγιναν. Έτσι, δε λήφθηκε υπ’ όψιν καμία από τις προτάσεις της Εποτροπής Διαβούλευσης, που συνεδρίασε και μάλιστα υπό την Προεδρία σας πριν λίγες εβδομάδες. Τη συγκρότηση σε σώμα, την πολύωρη συνεδρίαση και τις προτάσεις των φορέων της περιοχής μας τις αντιμετωπίσατε σαν επίφαση δημοκρατίας και τυπική υποχρέωση της Δημοτικής Αρχής. Έτσι, δεν υπάρχει καμία αναφορά για μεγάλα και χρόνια προβλήματα της Δημοτικής κοινότητας Αρταίων όπως η χρήση και επαναλειτουργία του Δημοτικού Τουριστικού περιπτέρου, η ψαραγορά, το παλιό Δημαρχείο στην οδό Σκουφά που αν συνεχίσετε να το ξεχνάτε πιθανότατα θα καταρρεύσει. Δεν έγινε καμία αναφορά για αξιοποίηση των δημοτικών εκτάσεων όλων των Τοπικών Κοινοτήτων, για την αναπτυξιακή προοπτική του Αμβρακικού κόλπου και του ορεινού όγκου. Δεν προτάθηκε τίποτε σ’ αυτή την κατεύθυνση. Αντί για αυτά δεσμεύετε 120.000 ευρώ, το 10% της προβλεπόμενης ΣΑΤΑ στην μελέτη παράκαμψης της πόλης της Άρτας από την είσοδο μέχρι την οδό Βενιζέλου, έργο που αφενός δεν είναι και το πλέον απαραίτητο και αφετέρου ο προϋπολογισμός κατασκευής του μετά βεβαιότητας αποδεικνύει πως δεν θα κατασκευασθεί στις μέρες μας. Επαναφέρετε το ζήτημα του πάρκινγκ στην πλατεία Σκουφά, δίπλα στην Παρηγορήτρια και την εκχώρηση συστήματος στάθμευσης σε ιδιωτική εταιρεία, θέμα που θυμάστε καλά πως έχει ταλανίσει την Αρτινή κοινωνία εξαιτίας και του τρόπου ανάθεσης και της επιλογής της θέσης κατασκευής δίπλα στο ιστορικό μας μνημείο και σε επαφή με τα δύο σχολικά συγκροτήματα.
Με αυτές τις παρατηρήσεις, ενστάσεις και προτάσεις η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ καταψηφίζει το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Αρταίων για το έτος 2011.
Σήμερα, στη δύσκολη κατάσταση που βιώνουμε όλοι μας, έρχεται προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο Αρταίων η αύξηση των ανταποδοτικών τελών φωτισμού και καθαριότητας, αύξηση που για τις κατοικίες κυμαίνεται από 3% στις Κιρκιζάτες μέχρι 133% στους Κωστακιούς (με μείωση στη Βλαχέρνα, στους Χαλκιάδες, την Καλαμιά, τον Άγιο Σπυρίδωνα και τα Ρόκκα) και για τα καταστήματα από 2,5% στην Άρτα έως 189% στους Κωστακιούς (με μείωση 1% στην Βλαχέρνα). Η μέση λογιστική αύξηση των εσόδων σε σχέση με το 2010 είναι 9,3%, ποσοστό αύξησης περίπου διπλάσιο από τον πληθωρισμό και ασφαλώς χωρίς εξορθολογισμό, πέραν της διαμόρφωσης κοινών συντελεστών σε κάθε μια από τις τρεις ζώνες στις οποίες μοιράζεται πλέον ο Καλλικράτειος Δήμος Αρταίων (μία ζώνη αποτελεί η πόλη της Άρτας, μία οι Κωστακιοί και μία οι υπόλοιπες Τοπικές Κοινότητες).
Tα Δημοτικά τέλη, ιδιαίτερα σε εποχές οικονομικής κρίσης και ανέχειας, δεν πρέπει να καθορίζονται μόνο και μόνο για να ισοσκελίζονται οι λογιστικοί πίνακες. Οποιαδήποτε αύξηση, ακόμα και στα όρια του πληθωρισμού, είναι δυσβάσταχτη. Ο Δήμος οφείλει να δείξει το κοινωνικό του πρόσωπο, να μην κρύβεται πίσω από αναλύσεις και εισηγήσεις υπηρεσιακών παραγόντων και να εξαντλήσει τις δυνατότητες ισοσκελισμού των τελών πρωτίστως μέσω άλλων ενεργειών και όχι μέσω της εύκολης λύσης της αύξησής τους. Είμαστε σίγουροι πως αν είχατε προβεί στις ενέργειες που ανέφερα στην ερώτηση μου για ουσιαστικό έλεγχο των στοιχείων που αφορούν τα τέλη, δεν θα χρειαζόταν καμία αύξηση. Αλλά αυτό απαιτεί πολιτική απόφαση εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής, απόφαση που προφανώς δεν πήρατε. Για αυτό και προτιμήσατε οι υπηρεσίες να αναλάβουν αυτό το θέμα.
Οι Υπηρεσίες του Δήμου μας έκαναν πραγματικά μια δύσκολη και φιλότιμη προσπάθεια να βάλουν σε μια γραμμή τη λειτουργία του νέου Δήμου και αναλύοντας τα στοιχεία που διαθέτουν, συνέταξαν με τεχνικούς όρους την εισήγηση που έχουμε όλοι στα χέρια μας. Πριν από εμάς, ασφαλώς, την πήρε στα χέρια της η Δημοτική Αρχή, για να καθορίσει τους άξονες της πολιτικής που προτίθεται να ακολουθήσει για το 2011. Δεν προσέθεσε όμως απολύτως τίποτε.
Γι’ αυτό και από τη σημερινή εισήγηση λείπει παντελώς η οποιαδήποτε στοιχειώδης πρόθεση κοινωνικής μέριμνας, αλληλεγγύης και προστασίας. Φαίνεται σαν η Δημοτική Αρχή να μην καταλαβαίνει τη συγκυρία και ακολουθεί σε μικρογραφία ένα μνημονιακό πρότυπο αύξησης των εσόδων.
Γι΄ αυτό και δεν έγινε απολύτως τίποτα για άρση της ισχύουσας ισοπεδωτικής κατανομής, δηλαδή στην κατεύθυνση της πληρωμής κατά ζώνες ανάλογα με τις προσφερόμενες υπηρεσίες, αλλά ούτε και προς την κατεύθυνση της μείωσης τελών σε οικονομικά ασθενέστερες ομάδες συμπολιτών μας (άνεργοι, άποροι κ.λ.π.)
Γι’ αυτό και δεν έγινε τίποτα όσον αφορά στον επανέλεγχο, ώστε το σύνολο των Δημοτών και φορέων να πληρώνει τα δημοτικά τέλη που του αναλογούν.
Γι’ αυτό και ο συντελεστής ΤΑΠ ενιαιοποιήθηκε στο ανώτερο όριο του 3,5% αντί του κατώτερου 2,5%.
Γι’ αυτό και δεν έγινε τίποτε ώστε τα τέλη καθαριότητας που πληρώνει ο κάθε πολίτης να υπολογίζονται ανάλογα με την ποσότητα των απορριμμάτων που αυτός παράγει, αφού για αυτή του τη δράση υποχρεούται να πληρώσει και όχι με βάση τα τετραγωνικά του σπιτιού του. Δεν νομίζω να πιστεύει κανείς ότι τα σκουπίδια που παράγονται σ’ ένα σπίτι 63 τετραγωνικών μέτρων είναι ίδια μ’ αυτά που παράγονται από ένα supermarket 140 τετραγωνικών μέτρων (αυτή είναι η αναλογία των δεικτών για την πόλη της Άρτας), ή από μια δημόσια υπηρεσία ίδιων τετραγωνικών. Επίσης ένας πολίτης που φροντίζει να μειώνει τα σκουπίδια του, μέσω της ανακύκλωσης, πληρώνει τα ίδια δημοτικά τέλη καθαριότητας με έναν πολίτη ο οποίος εγκαταλείπει τα σκουπίδια του όπου βρει, παράγει καθημερινά πολύ μεγάλο όγκο σκουπιδιών και αδιαφορεί για προγράμματα ανακύκλωσης. Μάλιστα ο «περιβαλλοντικά υπεύθυνος» πολίτης μπορεί να πληρώνει περισσότερα τέλη καθαριότητας, αν το σπίτι του είναι μεγαλύτερο.
Γι αυτό και δεν έγινε τίποτε ώστε να καταγράψει τα μη ρευματοδοτούμενα ακίνητα. Γνωρίζετε ότι με τον Ν. 3345/2005, άρθρο 5 παρ. 1 οι ιδιοκτήτες ακινήτων απαλλάσσονται από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας, όταν το ακίνητό τους δεν ρευματοδοτείται και δεν χρησιμοποιείται; Δεν εισπράττει ο Δήμος μας τέλη καθαριότητας από ακίνητα που δεν χρησιμοποιούνται; Έχει ενημερώσει τους συμπολίτες μας για τη σχετική ρύθμιση; Έχει αποστείλει σχετική κατάσταση στη ΔΕΗ;
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, είναι αναγκαιότητα να αλλάξει το άδικο σύστημα υπολογισμού των δημοτικών τελών.
Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία, στα πλαίσια μιας πλήρους και ουσιαστικής μελέτης, που επιτέλους πρέπει να εκπονηθεί για την σωστότερη χωροθέτηση των κάδων, για τη βελτιστοποίηση των δρομολογίων των απορριμματοφόρων, γενικά για την ανάπτυξη ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης των σκουπιδιών από μία οργανωμένη υπηρεσία καθαριότητας, να ενταχθεί και η εξεύρεση τρόπου επιβολής δίκαιων τελών καθαριότητας.
Μετά τις παραπάνω παρατηρήσεις, ενστάσεις και προτάσεις η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ καταψηφίζει την πρόταση για αύξηση των ανταποδοτικών τελών για το έτος 2011.
Για το Τεχνικό Πρόγραμμα
Ο Καλλικράτειος Δήμος Αρταίων για το 2011 καλείται κυρίως να διαχειρισθεί τη ΣΑΤΑ και πιο συγκεκριμένα περίπου 1.200.000 ευρώ, χρήματα τα οποία δεν είναι και απολύτως βέβαιο πως θα εισπράξει, αν κρίνουμε με βάση τις πιστώσεις της ΣΑΤΑ για την προηγούμενη χρονιά. Σ΄ αυτά προστίθενται και 342.000 ευρώ από δημοτικούς πόρους. Αυτό είναι το ποσόν που για το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2011 κατανεμήθηκε σε 22 νέες μελέτες (προϋπολογισμού από ΣΑΤΑ 488.000 ευρώ) και 21 νέα έργα (προϋπολογισμού από ΣΑΤΑ 724.000 ευρώ). Το υπόλοιπο πρόγραμμα αφορά συνεχιζόμενα έργα με εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις είτε από τα προγράμματα ΘΗΣΕΑΣ και ΠΙΝΔΟΣ, είτε από ίδιους πόρους. Επίσης το Τεχνικό πρόγραμμα περιλαμβάνει
1) την κατασκευή του 7ου Δημοτικού Σχολέιου, έργο ύψους περίπου 5,5 εκατομμυρίων ευρώ που μεταφέρθηκε από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση στο Δήμο μας και είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ,
2) την κατασκευή του πάρκινγκ στην πλατεία Σκουφά και τη διαχείριση του συστήματος στάθμευσης, ύψους περίπου 7 εκατομμυρίων ευρώ, που και η σημερινή Δημοτική Αρχή επιμένει να το περιλαμβάνει στο Τεχνικό Πρόγραμμα, έργο που προτείνεται να παραχωρηθεί σε ιδιώτη, επομένως θα κατασκευασθεί με αυτοχρηματοδότηση και
3) την «Εσωτερική οδοποιία περιοχής Ελεούσας» ύψους περίπου 430.000 ευρώ, που δε συνιστά συγκεκριμένο μελετημένο έργο αλλά άθροισμα των εισφορών σε χρήμα των συνδημοτών μας στην περιοχή της Ελεούσας λόγω επέκτασης σχεδίου πόλεως και επιπρόσθετα δεν προβλέπεται να κατασκευασθεί μέχρι να ολοκληρωθεί η μελέτη διευθέτησης της κοίτης του Αράχθου.
Από τις συνολικά 834.000 ευρώ που προβλέπονται για κατασκευή νέων έργων το 50% αφορά έργα συντηρήσεων, επισκευών και ανακαινίσεων. Τα υπόλοιπα χρήματα κατανέμονται στις Δημοτικές Ενότητες Βλαχερνών, Ξηροβουνίου, Φιλοθέης και Αμβρακικού σε έργα με τον γενικό τίτλο Οδοποιία και αποχέτευση ομβρίων, επομένως μιλάμε για έργα χωρίς μελέτη και προϋπολογισμό, αλλά για χρηματική κατανομή με στόχο την κάλυψη κάποιων αναγκών στις Τοπικές Κοινότητες. Ζητάμε, όπως κάναμε και τα προηγούμενα χρόνια σ’αυτή την αίθουσα, τα γενικού τύπου έργα, όπως τα παραπάνω και όπως για παράδειγμα η συντήρηση του αγροτικού δικτύου του Δήμου Αρταίων, η συντήρηση και επισκευή δημοτικών οδών κ.λ.π. που υπάρχουν στο πρόγραμμα να έρθουν στο Δημοτικό Συμβούλιο συγκεκριμένα, με μελέτες ώστε να γνωρίζουμε ποια είναι και που γίνονται τα έργα αυτά.
Απ’ τα παραπάνω είναι περισσότερο από φανερό πως δεν μπορεί να μιλάμε για τεχνικό πρόγραμμα που έχει αναπτυξιακά χαρακτηριστικά.
Ο εσπευσμένος τρόπος με τον οποίον εφαρμόστηκε ο Καλλικράτης δεν έδωσε το χρόνο στους συντάκτες του να σκεφθούν πως η Αυτοδιοίκηση για να λειτουργήσει πρέπει να έχει και τα αντίστοιχα χρηματοδοτικά εργαλεία, εργαλεία που αποτελούν υποχρεώσεις του κράτους απέναντί της, επειδή η Αυτοδιοίκηση δεν είναι Ανώνυμη Εταιρεία, ούτε φοροεισπρακτικός μηχανισμός. Αναπτυξιακά χρηματοδοτικά εργαλεία τα προηγούμενα χρόνια ήταν το ΕΠΤΑ και ο ΘΗΣΕΑΣ. Δεν υπάρχει σήμερα αντίστοιχο πρόγραμμα ώστε οι Δήμοι να εξασφαλίσουν τη λειτουργικότητά τους, την κατασκευή έργων υποδομής και την παροχή καλών ποιοτικών υπηρεσιών στους δημότες τους. Γι’ αυτό και είναι αναγκαία μια προσεκτική ιεράρχηση μελετών και έργων, μια σοβαρή αντιμετώπιση του Τεχνικού προγράμματος. Όπως φαίνεται αυτά δεν έγιναν. Έτσι, δε λήφθηκε υπ’ όψιν καμία από τις προτάσεις της Εποτροπής Διαβούλευσης, που συνεδρίασε και μάλιστα υπό την Προεδρία σας πριν λίγες εβδομάδες. Τη συγκρότηση σε σώμα, την πολύωρη συνεδρίαση και τις προτάσεις των φορέων της περιοχής μας τις αντιμετωπίσατε σαν επίφαση δημοκρατίας και τυπική υποχρέωση της Δημοτικής Αρχής. Έτσι, δεν υπάρχει καμία αναφορά για μεγάλα και χρόνια προβλήματα της Δημοτικής κοινότητας Αρταίων όπως η χρήση και επαναλειτουργία του Δημοτικού Τουριστικού περιπτέρου, η ψαραγορά, το παλιό Δημαρχείο στην οδό Σκουφά που αν συνεχίσετε να το ξεχνάτε πιθανότατα θα καταρρεύσει. Δεν έγινε καμία αναφορά για αξιοποίηση των δημοτικών εκτάσεων όλων των Τοπικών Κοινοτήτων, για την αναπτυξιακή προοπτική του Αμβρακικού κόλπου και του ορεινού όγκου. Δεν προτάθηκε τίποτε σ’ αυτή την κατεύθυνση. Αντί για αυτά δεσμεύετε 120.000 ευρώ, το 10% της προβλεπόμενης ΣΑΤΑ στην μελέτη παράκαμψης της πόλης της Άρτας από την είσοδο μέχρι την οδό Βενιζέλου, έργο που αφενός δεν είναι και το πλέον απαραίτητο και αφετέρου ο προϋπολογισμός κατασκευής του μετά βεβαιότητας αποδεικνύει πως δεν θα κατασκευασθεί στις μέρες μας. Επαναφέρετε το ζήτημα του πάρκινγκ στην πλατεία Σκουφά, δίπλα στην Παρηγορήτρια και την εκχώρηση συστήματος στάθμευσης σε ιδιωτική εταιρεία, θέμα που θυμάστε καλά πως έχει ταλανίσει την Αρτινή κοινωνία εξαιτίας και του τρόπου ανάθεσης και της επιλογής της θέσης κατασκευής δίπλα στο ιστορικό μας μνημείο και σε επαφή με τα δύο σχολικά συγκροτήματα.
Με αυτές τις παρατηρήσεις, ενστάσεις και προτάσεις η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ καταψηφίζει το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Αρταίων για το έτος 2011.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου