Σβήνουν οι ελπίδες για το τρένο

Η οικονομική κρίση βάζει ταφόπλακα στις πιθανότητες που υπήρχαν για
τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου

Την οριστική ταφόπλακα στις όποιες ελπίδες είχαν απομείνει ζωντανές τα προηγούμενα χρόνια για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου, έβαλε η κυβέρνηση με ανακοινώσεις τόσο του αρμόδιου υφυπουργού μεταφορών κ. Σηφουνάκη, όσο και με τις τοποθετήσεις στελεχών του ΟΣΕ.

Η οικονομική κρίση και τα απόνερα αυτής επηρεάζουν και το έργο του Δυτικού Σιδηροδρομικού Άξονα, για τον οποίο ακόμη και οι μελέτες χάραξης δεν έχουν καν ολοκληρωθεί.
Ο ΟΣΕ με δηλώσεις παραγόντων της εκάστοτε διοίκησής του φρόντιζε να επιβεβαιώνει το διαρκές ενδιαφέρον του για το θέμα αυτό, όμως επί της ουσίας, επιβεβαιώνεται ακόμη και η αδυναμία ολοκλήρωσης των μελετών, με το ρητό «δει δη χρημάτων».
Ο κ. Σηφουνάκης απαντώντας πριν από λίγες ημέρες σε σχετική ερώτηση του βουλευτή Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Τσούκαλη, τόνισε ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης, πολύ απλά γιατί δεν υπάρχουν τα απαραίτητα χρήματα.
Επίσης, την περασμένη εβδομάδα σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στελέχη του ΟΣΕ επιβεβαίωσαν την αδυναμία του ελληνικού δημοσίου να καλύψει το μέρος του κόστους που ανήκει σε αυτό. Ο Δυτ. Άξονας είναι ένα έργο που έχει ενταχθεί στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, όμως η χρηματοδότησή του είναι εντελώς διαφορετική από άλλα έργα που συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε στα πλαίσια του ΕΣΠΑ.
Το 80-2Ο που ισχύει για τα υπόλοιπα έργα, γίνεται στην περίπτωση του Δυτ. Άξονα 20% από την Ε.Ε και 80% από το ελληνικό δημόσιο.
Το ελληνικό δημόσιο στη δύσκολη οικονομική συγκυρία την οποία διέρχεται, αδυνατεί να καλύψει αυτό το ποσό της ίδιας συμμετοχής και ως εκ τούτου κάθε περίπτωση υλοποίησης της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου θα πρέπει να αποκλειστεί.
Μισές και οι μελέτες
Ενδεικτική της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί είναι και η στάση του ΟΣΕ απέναντι στα μελετητικά γραφεία που έχουν αναλάβει τις μελέτες χάραξης για τμήματα του Άξονα. Αυτές δεν έχουν ολοκληρωθεί, αφού απαιτούνται ακόμη οι συμπληρωματικές μελέτες, που αναφέρονται στα τεχνικά έργα που έχουν βαρύνουσα σημασία στο σύνολο του έργου.
Εκ μέρους της εταιρείας ΑΔΚ - Σύμβουλοι Μηχανικοί που έχει αναλάβει την εκπόνηση της μελέτης για τη χάραξη του τμήματος Ηγουμενίτσα - Ιωάννινα, ο κ. Αριστείδης Καρλαύτης βρέθηκε στα Γιάννινα για το συνέδριο της ΔΚΜ το Σάββατο και μιλώντας στο ITV, αναφέρθηκε στα προβλήματα που υπάρχουν στην ολοκλήρωση των μελετών.
Παράλληλα, τόνισε ότι η χάραξη του εν λόγω τμήματος ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό τη χάραξη της Εγνατίας Οδού από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας μέχρι και το λεκανοπέδιο, όπου ήδη όμως έχουν εκδηλωθεί αντιδράσεις για την πρόβλεψη χωροθέτησης του επιβατικού σταθμού στην παραλίμνια περιοχή των Ιωαννίνων.
"Δεν έχει νόημα ένας επιβατικός σταθμός να βρίσκεται μακριά από εκεί που μπορεί να εξυπηρετήσει τους επιβάτες. Βέβαια, η τελική χωροθέτηση είναι θέμα περισσότερο πολιτικό και όχι τόσο τεχνικό", σημείωσε.
Φιλικό στο περιβάλλον
Η προβλεπόμενη σιδηροδρομική γραμμή θα είναι πλήρως ηλεκτροδοτούμενη, κάτι που σημαίνει πως θα είναι ένα μέσο απόλυτα φιλικό προς το περιβάλλον. Επίσης, με δεδομένο, ότι η αρχή του Άξονα βρίσκεται στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι ευνόητο, ότι η βασική χρήση του θα είναι εμπορική.
"Η γραμμή προβλέπεται να είναι πλήρως ηλεκτροδοτούμενη, απόλυτα φιλική προς το περιβάλλον, με μηδενικές εκπομπές καυσίμων. Είναι μία μονή σιδηροδρομική γραμμή με πολλές σήραγγες, κάτι που σημαίνει ελάχιστη περιβαλλοντική επιβάρυνση και στην κατασκευή και στη λειτουργία της. Ο Άξονας αφορά κυρίως εμπορευματικές μεταφορές και αυτό είναι καλό, γιατί το κύριο μέσο κέρδους είναι η μεταφορά εμπορευμάτων. Αυτό σου δίνει τη δυνατότητα να έχεις κέρδη και να κάνεις έτσι και κοινωνική πολιτική με τις τιμές των εισιτηρίων για τους επιβάτες", κατέληξε ο κ. Καρλαύτης.
anex

Δεν υπάρχουν σχόλια: