Φωτογραφίες του κόσμου από τον Γιάννη Κόντο

Στη Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων
Ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά γεγονότα φέτος στην πόλη είναι η έκθεση φωτογραφίας που εγκαινιάζει το Φεστιβάλ Φωτομετρία και η Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων στις 18 Μαΐου με τις δύο συλλογές του διεθνώς βραβευμένου Γιαννιώτη φωτογράφου Γιάννη Κόντου, με τίτλο: «Α-πορίες» και «Βόρεια Κορέα: Κόκκινη Ουτοπία».
Ο Γιάννης Κόντος έχει κατακτήσει σημαντική θέση διεθνώς στο χώρο του φωτογραφικού ντοκουμέντου ενώ έχει τιμηθεί για το έργο του με 20 διεθνή βραβεία.



Η σειρά «Ακρωτηριασμένη Zωή», που παρουσιάζει τη ζωή του Αμπού Μπακάρ Καργκμπό, ενός από τους χιλιάδες ακρωτηριασμένους-θύματα του εμφυλίου πολέμου στη Σιέρα Λεόνε και η οποία και εκτίθεται στην ενότητα «Α-πορίες», απέσπασε 6 διεθνή βραβεία ανάμεσα στα οποία είναι και το πρώτο βραβείο στην κατηγορία «Σύγχρονα Θέματα» του κορυφαίου οργανισμού World Press Photo, το 2006.

Ως συνεργάτης διεθνών πρακτορείων ο Γιάννης Κόντος έχει ταξιδέψει σε περισσότερες από 45 χώρες καλύπτοντας τα σημαντικότερα γεγονότα στον πλανήτη. Γεννήθηκε στα Γιάννενα, είναι απόφοιτος του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Α.Π.Θ. και του Τμήματος Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών του Τ.Ε.Ι. Αθήνας. Επίσης είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου από το Πανεπιστήμιο Westminster του Λονδίνου, ενώ ολοκληρώνει την διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο του Newport School of Art, Media and Design της Μεγάλης Βρετανίας, σπουδές που πραγματοποιεί με υποτροφία του Ι.Κ.Υ.

Έχει πραγματοποιήσει αποστολές σε πολλά σημεία του πλανήτη: από την Παλαιστίνη και το Iσραήλ έως την Δυτική Σαχάρα και τη Σιέρα Λεόνε, και από την Βόρεια Κορέα και την Ινδονησία έως το Ιράν και την Κολομβία. Mεταξύ άλλων έχει καλύψει τους πρόσφατους πολέμους στο Ιράκ, το Αφγανιστάν και το Κόσοβο, την ανατροπή του πολιτικού σκηνικού στην πρώην Γιουγκοσλαβία το 2000, τους καταστροφικούς σεισμούς στην Τουρκία το 1999, τις διαδηλώσεις κατά της παγκοσμιοποίησης στην Γένοβα το 2001, τις πολεμικές συρράξεις για το διαφιλονικούμενο Κασμίρ στα σύνορα Ινδίας-Πακιστάν το 2002, την αποχώρηση των Ισραηλινών στρατευμάτων από τον Νότιο Λίβανο το 2000, την κρίση των πυραμίδων στην Αλβανία το 1997, τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, το μεταναστευτικό πρόβλημα στα σύνορα ΗΠΑ-Μεξικού, την κηδεία του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β', τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Λονδίνο τον Ιούλιο του 2005 και την ζωή των Μαοϊστών ανταρτών στο Νεπάλ.

Φωτογραφίες, κείμενα και συνεντεύξεις του δημοσιεύονται στα μεγαλύτερα ξένα έντυπα, όπως: Time, Newsweek, Life, The New York Times, Stern, Paris Match, The Sunday Times Magazine κ.ά. Έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 30 σημαντικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ έχει εκδώσει δύο λευκώματα από τις εκδόσεις Καστανιώτη με τίτλο «Α-πορίες» και «Κόκκινη Ουτοπία, Φωτογραφίες από την Βόρεια Κορέα».

Το έργο του Γιάννη Κόντου αποτελεί μια ερμηνεία της σύγχρονης πραγματικότητας που ξεπερνά τα όρια του κοινωνικού ντοκουμέντου και της απλής καταγραφής. Ο τίτλος της έκθεσης «Α-πορίες», όπως χαρακτηριστικά σημειώνει η Πηνελόπη Πετσίνη, αναφέρεται στα εξής: «Η απορία, από το αρχαιοελληνικό α-πορος, σημαίνει το «ανυπέρβατο» και δηλώνει μια λογική αντίφαση, ένα λογικό παράδοξο: Ο Ντεριντά ονόμασε 'απορίες', τις έννοιες εκείνες όπου αυτό που τις καθιστά εφικτές είναι ταυτόχρονα και αυτό που τις καθιστά ανέφικτες. Η έννοια της ευθύνης ή υπευθυνότητας -μια έννοια στενά συνδεδεμένη με τον ουμανισμό και τη φωτογραφία-ντοκουμέντο- είναι μια από αυτές τις απορίες».

Η έκθεση «Α-πορίες» αφορά σε μια ενότητα εικόνων που δεν καταγράφουν απλώς τις παγκόσμιες εξελίξεις στις πιο κρίσιμες εστίες του πλανήτη, αλλά υπονοούν την ύπαρξη ενός κόσμου του παραλόγου. O κόσμος που απεικονίζεται, παρατηρεί η Πηνελόπη Πετσίνη «είναι ένας κόσμος γεμάτος από εμφανείς αλλά και καλυμμένες διχοτομίες: παγκόσμιο / τοπικό, ηρεμία / σύγκρουση, ατομικότητα / συλλογικότητα, συνέχεια / αλλαγή και ούτω καθεξής. Aπό τις ερήμους του Αφγανιστάν στις μνημειώδεις πλατείες της Πιονγιάνγκ, ο κόσμος του Kόντου δεν χαρακτηρίζεται από λογική ή συνοχή, δεν είναι απλός ή καθορισμένος, αλλά χαρακτηρίζεται εξίσου από πρόοδο και πισωγυρίσματα, από ανόδους και πτώσεις».

Στην έκθεση «Βόρεια Κορέα: Κόκκινη Ουτοπία» φιλοξενούνται, σε παγκόσμια αποκλειστικότητα, περί τις 15 φωτογραφίες από τη Βόρεια Κορέα, μια από τις περισσότερο μυστικές και απομονωμένες κοινωνίες παγκοσμίως. Οπως αναφέρει ο Θανάσης Μουτσόπουλος: «Η Bόρεια Κορέα του Γιάννη Κόντου είναι ένας άλλος κόσμος, έτη φωτός μακριά από τη δική μας πραγματικότητα. Και αυτό είναι το στοιχείο που κάνει αυτή τη δουλειά πολύτιμη: είναι ένα παράθυρο σε έναν κόσμο στον οποίο δεν έχουμε, υπό κανονικές συνθήκες, καμία πρόσβαση (με την ίδια λογική που και οι Bορειοκορεάτες δεν έχουν καμία πρόσβαση στο δικό μας κόσμο). Εκατέρωθεν άγνοια. Οι άνθρωποι εκεί έχουν ένα σώμα ιδεών πολύ πιο σαφές από αυτό των δικών μας και, αναμφίβολα, έχουν πολύ περισσότερες βεβαιότητες, όμως, τελικά, δεν είναι και τόσο διαφορετικοί. Απέναντι στην ανεξήγητη (;) επίμονη πίστη των δυτικών ανθρώπων στη θρησκεία ή στο σταρ σύστεμ, αυτοί αντιτάσσουν την πίστη τους στο Μεγάλο Ηγέτη. »
Το εν λόγω υλικό δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του Γιάννη Κόντου το 2005 και το 2006 στη Βόρεια Κορέα, κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες απαγόρευσης σε πολλά σημεία της χώρας.

Η έκθεση «A-πορίες» συνοδεύεται από διπλή έκδοση στα ελληνικά και τα αγγλικά («A-πορίες» και «Possible / Impossible: Aporias», εκδόσεις Kαστανιώτη) με 140 εικόνες, κείμενα των Π.Πετσίνη, Θ.Mουτσόπουλου, Γ.Kόντου και με πρόλογο από τον John Morris, picture editor του LIFE.

Η έκθεση «Βόρεια Κορέα: Κόκκινη Ουτοπία» συνοδεύεται επίσης από διπλή έκδοση στα ελληνικά και τα αγγλικά («Βόρεια Κορέα: Κόκκινη Ουτοπία» και «North Korea: Red Utopia», εκδόσεις Kαστανιώτη) με 130 εικόνες και κείμενο του Θ.Mουτσόπουλου.
Οι εκθέσεις θα διαρκέσουν έως τις 30 Ιουνίου (Περισσότερα στο www.yanniskontos.com).

H Φωτομετρία
Τα εγκαίνια των εκθέσεων του φεστιβάλ έχουν ως εξής:
-18/05, 19:00, Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων (Γιάννης Κόντος,“Α-πορίες” & “Βόρεια Κορέα: Κόκκινη Ουτοπία”.
-19/05 19:00, Πολιτιστικός Δημοτικός πολυχώρος - παλιά σφαγεία Ιωαννίνων, (Έκθεση των 20 καλύτερων Φωτογραφιών του Πανελλήνιου Διαγωνισμού 2011 “Street Life”).
-20/05, 19:00, Art Gallery Δερδεμέζη – Πλατεία Μπότσαρη, (Έκθεση του ΜηνάΠαπαδόπουλου, «de•tached».
-21/05, 18:00, Κάστρο Ιωαννίνων – Ιτς καλέ, (Έκθεση του Robert Knoth, «Πιστοποιητικό αρ. 000358/».
-21/05, 19:00, Κάστρο Ιωαννίνων – Ιτς καλέ, (έκθεση του Andre Bakker, “Unauthorized“.
-24/05, 19:00, Art GalleryΤεχνοχώρος – Μητροπόλεως 25 (Έκθεση του Niels Van Iperen, «Colombia».

Παράλληλες εκδηλώσεις:
Ποδηλατοβόλτα, 19/05/2011, 18:00, Κεντρική Πλατεία. Η ποδηλατοπορεία θα καταλήξει στην περιοχή παλαιά σφαγεία για τα εγκαίνια της έκθεσης “street Life”.
Party @ golfy’s cafe & Stoa bar, 19/05/2011, 23:00 video arts, short films, 321 photos of the competition “street life”.
Ιτς Καλέ Ιωαννίνων, 21/05/2011, 19:00 Ημερίδα από την Greenpeace με θέμα την «Ραδιενέργεια» Διάρκεια: 20 λεπτά
party @ bar skala,29/05/2011, 23:00 4 awards of the competition “street life”,video art, short films
Σεμινάρια: Σεμινάρια φωτογραφίας από τους: Robert Knoth, Παναγιώτη Τσιγκούλη, Κώστα Βάσση.

ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ

http://www.epirusonline.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=8118:2011-05-15-22-46-00&catid=36:top-news

Δεν υπάρχουν σχόλια: