Σταύρος Καλογιάννης: Η συγχώνευση της Olympic Air με την Aegean Airlines καταργεί τον ανταγωνισμό

και δημιουργεί μονοπωλιακές συνθήκες με σοβαρές επιπτώσεις για τους πολίτες

Το θέμα της συγχώνευσης της Olympic Air με την Aegean Airlines και των μεγάλων οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεών του συζητήθηκε χθες στη Βουλή με πρωτοβουλία του βουλευτή Σταύρου Καλογιάννη, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε:
Θέλω να αναφερθώ στα προβλήματα που έχουν ήδη δημιουργηθεί από την πρόθεση συγχώνευσης των αεροπορικών εταιρειών Olympic Air και Aegean Airlines.

Από τον αερολιμένα των Ιωαννίνων, το μοναδικό στην Ήπειρο, μετακινούνται καθημερινά προς την Αθήνα εκατοντάδες Ηπειρώτες. Την αεροπορική σύνδεση εξυπηρετούσαν μέχρι πρόσφατα δύο εταιρείες: η Οlympic Αir και η Aegean. Ειδικότερα, μέχρι το τέλος του 2009, τα Ιωάννινα συνδέονταν με την Αθήνα με τέσσερις πτήσεις καθημερινά από την Οlympic και την Aegean, το πρωί, το μεσημέρι και αργά το απόγευμα. Ξαφνικά όμως οι δύο εταιρείες, σαν να ήλθαν σε συμφωνία, τροποποίησαν τα δρομολόγιά τους και περιέκοψαν την πρωινή πτήση της Olympic Air.
Στη συνέχεια η Aegean έκοψε και τη μεσημβρινή της πτήση, ενώ παράλληλα υποβάθμισε περισσότερο τη συγκεκριμένη γραμμή, δρομολογώντας σε αυτή μικρά ελικοφόρα αεροπλάνα έναντι των μεγαλύτερων τετρακινητήριων αεροσκαφών που δρομολογούσε τα προηγούμενα χρόνια.
Στις 13 Σεπτεμβρίου 2010, η Aegean διέκοψε τη μοναδική πτήση της από Αθήνα προς τα Ιωάννινα, με αποτέλεσμα ολόκληρη η Ήπειρος να εξυπηρετείται πλέον μόνο με τις πτήσεις της Olympic Air, του μοναδικού αερομεταφορέα που απέμεινε στην γραμμή.
Είχε βέβαια προηγηθεί, τον Φεβρουάριο 2010, ανακοίνωση των εταιριών Olympic Air και Aegean ότι συμφώνησαν να προχωρήσουν σε συγχώνευση των δραστηριοτήτων τους. Αυτό σημαίνει ότι οι δύο εταιρείες έχουν προχωρήσει σε συντονισμό πριν καν εγκριθεί η συγχώνευσή τους, δηλαδή σε μια περίοδο που είναι υποχρεωμένες να λειτουργούν ανεξάρτητα και ανταγωνιστικά, χωρίς περιορισμούς.
Χωρίς να παραγνωρίζεται η δύσκολη οικονομική συγκυρία, επισημαίνω ότι η απουσία επιλογής θέτει τους Ηπειρώτες υπό την ομηρία της νέας εταιρείας, η οποία θα μπορεί πλέον να αυξάνει κατά το δοκούν και την τιμή των εισιτηρίων. Αυτό άλλωστε γίνεται ήδη, καθώς η Olympic Air χρεώνει το απλό εισιτήριο από Αθήνα προς Ιωάννινα με 164,3 ευρώ!
Η συμφωνία των δύο εταιρειών, λόγω του μεγέθους και των όρων συναλλαγής, τελεί υπό την αίρεση της εγκρίσεώς της από την αρμόδια Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πράγματι, τον Ιούνιο 2010 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έλαβε γνωστοποίηση της διαδικασίας συγχώνευσης των δύο εταιρειών και κίνησε έρευνα σε βάθος, βάσει του Κανονισμού συγκεντρώσεων της ΕΕ.
Η αρχική έρευνα της Επιτροπής έδειξε ότι η «προτεινόμενη συγχώνευση μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα ως προς τον ανταγωνισμό, καθώς η νέα επιχείρηση που θα προκύψει θα έχει πολύ μεγάλα μερίδια αγοράς, αν όχι το μονοπώλιο σε όλες τις εγχώριες διαδρομές και σε ορισμένες διεθνείς διαδρομές στις οποίες πραγματοποιούν δρομολόγια και οι δύο εταιρείες».
Σε κάθε περίπτωση η θέση της νέας εταιρείας στην αγορά θα είναι δεσπόζουσα και τα ερωτήματα που γεννώνται είναι σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το Υπουργείο Μεταφορών προκειμένου να διασφαλιστεί ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών.
Επισημαίνω ότι προ δεκαημέρου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε υψηλότατο πρόστιμο ύψους 800 εκατομμυρίων ευρώ σε 11 αεροπορικές εταιρείες για ίδρυση καρτέλ όσον αφορά στη ρύθμιση τιμών. Η Επιτροπή επικαλείται στην απόφασή της ότι η δημιουργία μονοπωλίων δεν συνάδει με τους όρους της ελεύθερης αγοράς. Τα ίδια επανέλαβε ο Επίτροπος Ανταγωνισμού σε πρόσφατο συνέδριο στις Βρυξέλλες για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Ανταγωνισμού.
Εμείς εδώ ενώ καταγγέλλουμε στο Κοινοβούλιο ότι η συγχώνευση των δύο αεροπορικών εταιρειών καταργεί τον ανταγωνισμό και δημιουργεί μονοπωλιακές συνθήκες στις αερομεταφορές:
• Το Υπουργείο Οικονομικών μου απαντάει ότι δεν είναι αρμόδιο και με παραπέμπει στο Υπουργείο Μεταφορών,
• Το Υπουργείο Ανταγωνιστικότητας μου απαντάει ότι ούτε αυτό είναι αρμόδιο και με παραπέμπει στο Υπουργείο Μεταφορών,
• Το Υπουργείο Μεταφορών με ενημερώνει ότι δεν έχει αρμοδιότητα για το θέμα.
Ζητάμε να διασφαλίσει η Κυβέρνηση τον ελεύθερο ανταγωνισμό, ζητάμε την τήρηση των κανόνων προς όφελος των ελλήνων πολιτών. Με τη στάση της η Κυβέρνηση παίζει το ρόλο του Πόντιου Πιλότου, ευνοώντας ουσιαστικά την δημιουργία μονοπωλίου.
Ο παριστάμενος Υφυπουργός Μεταφορών κ. Βούγιας ανέφερε, εκ μέρους του Υπουργείου, ότι ουσιαστικά συμφωνεί με τις απόψεις του κ. Καλογιάννη αλλά παρέπεμψε το θέμα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην οποία όπως επισήμανε το Υπουργείο έχει αποστείλει όλα τα σχετικά στοιχεία και αναμένει την απόφασή της εντός των προσεχών μηνών.


Δεν υπάρχουν σχόλια: