Επιστολή Μπέζα στην εφημερίδα «Θεσπρωτική»


Αγαπητέ κ. Διευθυντά,

Με έκπληξη διάβασα στο φύλλο με ημερομηνία 25.11.2010 της εφημερίδας σας, ρεπορτάζ με τίτλο «Εντός τετραμήνου αναβαθμίζεται το Τελωνείο Μαυροματίου σε Α΄ Τάξης». Στο κείμενο αναγράφεται ότι η εξέλιξη αυτή θα δώσει, υποτίθεται, ώθηση στην οικονομία της περιοχής αφού θα διευκολύνει τις εξαγωγές θεσπρωτικών προϊόντων οι οποίες όλα αυτά τα χρόνια, λόγω του ισχύοντος καθεστώτος, γίνονταν από το Τελωνείο Κακαβιάς μέσω Ιωαννίνων.

Αναφέρω με έκπληξη, γιατί όσα ισχυρίζεται σχετικά με το καθεστώς λειτουργίας του Τελωνείου Μαυροματίου το Επιμελητήριο Θεσπρωτίας μέσω του Προέδρου του και μεταφέρονται με το ρεπορτάζ της εφημερίδας σας, δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Και αν αυτό γίνεται από άγνοια – που δεν έπρεπε βέβαια να υπάρχει- τότε η παρέμβασή μου αποκτά χρηστικό χαρακτήρα. Αν όμως η διαστρέβλωση της αλήθειας γίνεται από σκοπιμότητα προκειμένου να απαξιωθεί το έργο που έγινε στο παρελθόν και να παρουσιαστεί ότι το Επιμελητήριο επιτέλους κάτι προωθεί υπό την παρούσα κυβέρνηση, τότε η παρέμβαση μου ελπίζω ότι αποκαθιστά την αλήθεια την οποία χρειάζεται σήμερα περισσότερο από ποτέ η Θεσπρωτία.

Η εμπορική και οικονομική επανασύνδεση της Θεσπρωτίας με το ζωτικό χώρο της νοτίου Αλβανίας, πέρα από τη γενικότερη, σε εθνικό επίπεδο, βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών, σχεδιάσθηκε και υλοποιήθηκε σε τοπικό επίπεδο τα προηγούμενα χρόνια πάνω σε τρείς βασικές κατευθύνσεις.

1) Τη δημιουργία του οδικού άξονα Μαυρομάτι- Κονίσπολη- Άγιοι Σαράντα (υπενθυμίζω ότι εντάχθηκε και χρηματοδοτήθηκε από το Ελληνικό Σχέδιο Οικονομικής Ανασυγκρότησης των Βαλκανίων και έχει κατασκευασθεί στο μεγαλύτερο μέρος του).

2) Τη λειτουργία νέων τελωνειακών υπηρεσιών και την ανάπτυξη διασυνοριακών επαφών (υπενθυμίζω ότι η δίοδος του Μαυροματίου από Τελωνείο ενός υπαλλήλου με τροχόσπιτο αναβαθμίστηκε σε Τελωνείο Β΄ Τάξης με πλήρη μεθοριακό σταθμό, αστυνομία κλπ, η αφύλακτη διάβαση του Αμπελώνα σε Τελωνείο Γ΄ Τάξης με πέντε υπαλλήλους ενώ η δημιουργία του Γραφείου Διασύνδεσης του Επιμελητηρίου Θεσπρωτίας στους Αγίους Σαράντα χρηματοδοτήθηκε στο πλαίσιο προγράμματος του τότε Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών).

3) Την αναβάθμιση του οδικού άξονα Ηγουμενίτσας- Σαγιάδας για τον οποίο δυστυχώς μόλις το 2009 ξεκίνησε η προκαταρκτική μελέτη και έκτοτε υπάρχει το απόλυτο κενό.

Το Τελωνείο Μαυροματίου έχει σήμερα με βάση το ισχύον καθεστώς τη δυνατότητα εισαγωγής και εξαγωγής όλων των εμπορευμάτων εκτός από αυτά που υπόκεινται σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (τσιγάρα, ποτά, καύσιμα) και τα ζώντα ζώα. Η απαγόρευση διέλευσης των προϊόντων που υπόκεινται σε ΕΦΚ υφίσταται με βάση υπουργική μου απόφαση (ΑΥΟ Τ.5491/538/Α0019/30.12.2005) και έγινε μετά από συνεννόηση με την αλβανική πλευρά λόγω της δικής της αδυναμίας να ελέγξει τα βαρυτελή αυτά προϊόντα, με δεδομένο ότι ακόμη δεν έχει οργανωμένο Τελωνείο στη δίοδο του Μαυροματίου. Η απαγόρευση διέλευσης των ζώντων ζώων δεν οφείλεται σε τελωνειακούς λόγους αλλά στη μη ύπαρξη Σταθμού Κτηνιατρικού Ελέγχου (υπάρχει μόνο στα Τελωνεία Κακαβιάς, Κρυσταλλοπηγής και Κήπων), ο οποίος δεν είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομικών αλλά του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.

Απ’ όσα προηγουμένως αναφέρω είναι φανερό ότι το Τελωνείο Μαυροματίου έχει τη δυνατότητα εξαγωγής και εισαγωγής όλων σχεδόν των προϊόντων και δεν υπάρχει καμία ανάγκη να γίνονται εξαγωγές εμπορευμάτων θεσπρωτικών επιχειρήσεων από την Κακαβιά, όπως ισχυρίζεται το Επιμελητήριο.

Η τυχόν αναβάθμισή του σε Τελωνείο Α΄ Τάξης –για την οποία σημειωτέον είναι αναρμόδιος να αναλαμβάνει δεσμεύσεις ο Γενικός Γραμματέας Φορολογικών και Τελωνειακών θεμάτων αφού γίνεται με νόμο ή Προεδρικό Διάταγμα και την ευθύνη έχει μόνο ο Υπουργός- δεν αυξάνει τις αρμοδιότητές του για εισαγωγές και εξαγωγές, γιατί η Τάξη του Τελωνείου δεν έχει σχέση με αυτές τις αρμοδιότητες αλλά κυρίως με το προσωπικό που απασχολούν τα Τελωνεία και επομένως δεν αντιμετωπίζεται το ζήτημα που υπάρχει σχετικά με τα προϊόντα με ΕΦΚ και τα ζώντα ζώα.

Αν πραγματικά θέλει το Επιμελητήριο να συνεισφέρει και όχι να περιορίζεται σε «επικοινωνιακά πυροτεχνήματα», θα μπορούσε να «διεκδικήσει»:

- Από το Υπουργείο Οικονομικών, τώρα που αναβαθμίζονται οι κτιριακές εγκαταστάσεις στην αλβανική πλευρά και εφόσον συμφωνήσει το Υπουργείο Οικονομικών της γειτονικής χώρας, να ανακληθεί η ισχύουσα απόφαση και να επιτρέπεται η διέλευση προϊόντων με ΕΦΚ.
- Από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, τώρα που οι συνθήκες είναι πιο ώριμες, να εγκαταστήσει και στο Τελωνείο Μαυροματίου Σταθμό Κτηνιατρικού Ελέγχου.
- Από το Υπουργείο Υποδομών να εντάξει στους νέους κάθετους άξονες της Εγνατίας Οδού, που ο κ. Μαγκριώτης σχεδιάζει αποκλειστικά στη Μακεδονία, και τον οδικό άξονα Λιμάνι Ηγουμενίτσας- Σαγιάδα .
- Τέλος, ας εκφράσει την αντίθεση του στην επικείμενη κατάργηση της διόδου του Αμπελώνα.

Ιδού πεδίο δόξης λαμπρό…

Με την ευκαιρία, όσον αφορά τη λειτουργία ζώνης ελεύθερων συναλλαγών-εμπορίου στα ελληνοαλβανικά σύνορα, θα πρότεινα να περιμένουμε τις εξελίξεις και μα μην αναλωνόμαστε σε ανεπίκαιρα αιτήματα δεδομένου ότι επίκεινται αλλαγές στο καθεστώς τελωνειακής σύνδεσης της Αλβανίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση συνολικά.


Με εκτίμηση

Αντώνης Μπέζας
Πρ. Υφ/ργός Οικονομίας και Οικονομικών




1 σχόλιο:

pap είπε...

Το μόνο που δεν μας είπε ο κ. Μπέζας είναι εάν οι υπάλληλοι που μετατάχθηκαν στο Τελωνείο μετατάχτηκαν με αξιοκρατικά κριτήρια ή με κριτήρια κομματικής εύνοιας. Καλό θα ήταν αφού πράγματι έκανε μια εμπεριστατωμένη παρέμβαση για το θέμα να μας εξηγήσει και πως στελεχώθηκε το τελωνείο και όχι μόνο του Μαυροματίου αλλά και της Αμπελώνας κλπ.