Απαλλοτριώσεις - εξπρές για τα έργα
Απαλλοτριώσεις-εξπρές μέσω νομοθετικής ρύθμισης με στόχο την ταχύτερη προώθηση των μεγάλων έργων αποφάσισε η Επιτροπή Μεγάλων Εργων, η οποία συνεδρίασε χθες για τρίτη φορά υπό την προεδρία του υπουργού Υποδομών, Δημήτρη Ρέππα.
Η κυβέρνηση επιχειρεί να θέσει τέλος στις καθυστερήσεις των έργων με ρύθμιση στα πρότυπα του ολυμπιακού νόμου, ενώ παράλληλα θα ρυθμίζει και ζητήματα που σχετίζονται με τη μείωση του χρόνου λήψης αρχαιολογικών και περιβαλλοντικών εγκρίσεων, οι οποίες συχνά μπλοκάρουν τα μεγάλα έργα.
Οι τελικές προτάσεις παρουσιάστηκαν χθες από τις ομάδες εργασίας στους συναρμόδιους υπουργούς, ενώ η νομοθετική ρύθμιση θα προωθηθεί άμεσα στη Βουλή εντασσόμενη είτε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών για τα μεγάλα έργα ή στον νόμο του υπουργού Επικρατείας Χ. Παμπούκη για τις στρατηγικές επενδύσεις.
Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τις απαλλοτριώσεις αποφασίστηκε να δίνεται με νομοθετική ρύθμιση στους αναδόχους η προσωρινή ιδιοκτησία των εκτάσεων που θα χρησιμοποιήσουν για την υλοποίηση των έργων, ενώ ταυτόχρονα θα προχωρεί και η διαδικασία της απαλλοτρίωσης χωρίς να υπάρχει αναμονή της δικαστικής απόφασης για το ύψος της αποζημίωσης, καθώς η νομική διαδικασία θα «τρέχει» παράλληλα με την υλοποίηση του έργου.
Μνημόνιο
Την ίδια στιγμή θα τεθούν αυστηρά χρονικά περιθώρια για τις αδειοδοτήσεις που άπτονται αρχαιολογικών και περιβαλλοντικών θεμάτων. Για την προώθηση των έργων, μάλιστα, αποφασίστηκε η υπογραφή μνημονίου συναντίληψης μεταξύ των υπουργείων Υποδομών και Πολιτισμού.
Το μνημόνιο, μεταξύ άλλων, θα καθιερώνει νέους κανόνες και υποχρεώσεις, ενώ αναμένεται να θεσπιστεί και έκθεση αναλυτικής αρχαιολογικής τεκμηρίωσης στη φάση των πρόδρομων εργασιών, ώστε οι κατασκευαστές μεγάλων έργων να γνωρίζουν τα αρχαιολογικά δεδομένα της κάθε περιοχής και να αποφεύγονται καθυστερήσεις, όπως παρακάμψεις κ.λπ.
Με τη νέα ρύθμιση αναμένεται να καταργηθεί και η ισχύουσα πρόβλεψη σχετικά με τη μετακίνηση των δικτύων κοινής ωφέλειας. Μέχρι τώρα την ευθύνη γι’ αυτό έχουν οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, γεγονός το οποίο προκαλούσε συχνά καθυστερήσεις, ενώ πλέον εξετάζεται η ευθύνη και το κόστος της μεταφοράς να ανήκει στο Δημόσιο.
Η κυβέρνηση θεωρεί μείζον ζήτημα την υλοποίηση των συγκεκριμένων ρυθμίσεων, λόγω των καθυστερήσεων σε μεγάλα έργα εξαιτίας υποθέσεων απαλλοτρίωσης ή αρχαιολογικών κωλυμάτων. Να σημειωθεί ότι αντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζει η πλειονότητα των μεγάλων οδικών έργων, στα οποία συγκαταλέγονται: Ε-65 (Λαμία - Καρδίτσα - Τρίκαλα - Εγνατία), Ιόνια Οδός (Αντίρριο - Ιωάννινα) και Αθήνα - Σκάρφεια (τα δύο τελευταία σε ενιαίο πακέτο παραχώρησης), Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (ΠΑΘΕ: Μαλλιακός - Κλειδί), Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα) και Αξονας Μορέας (Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Λεύκτρο - Σπάρτη).
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11379&subid=2&pubid=27688948
Η κυβέρνηση επιχειρεί να θέσει τέλος στις καθυστερήσεις των έργων με ρύθμιση στα πρότυπα του ολυμπιακού νόμου, ενώ παράλληλα θα ρυθμίζει και ζητήματα που σχετίζονται με τη μείωση του χρόνου λήψης αρχαιολογικών και περιβαλλοντικών εγκρίσεων, οι οποίες συχνά μπλοκάρουν τα μεγάλα έργα.
Οι τελικές προτάσεις παρουσιάστηκαν χθες από τις ομάδες εργασίας στους συναρμόδιους υπουργούς, ενώ η νομοθετική ρύθμιση θα προωθηθεί άμεσα στη Βουλή εντασσόμενη είτε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών για τα μεγάλα έργα ή στον νόμο του υπουργού Επικρατείας Χ. Παμπούκη για τις στρατηγικές επενδύσεις.
Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τις απαλλοτριώσεις αποφασίστηκε να δίνεται με νομοθετική ρύθμιση στους αναδόχους η προσωρινή ιδιοκτησία των εκτάσεων που θα χρησιμοποιήσουν για την υλοποίηση των έργων, ενώ ταυτόχρονα θα προχωρεί και η διαδικασία της απαλλοτρίωσης χωρίς να υπάρχει αναμονή της δικαστικής απόφασης για το ύψος της αποζημίωσης, καθώς η νομική διαδικασία θα «τρέχει» παράλληλα με την υλοποίηση του έργου.
Μνημόνιο
Την ίδια στιγμή θα τεθούν αυστηρά χρονικά περιθώρια για τις αδειοδοτήσεις που άπτονται αρχαιολογικών και περιβαλλοντικών θεμάτων. Για την προώθηση των έργων, μάλιστα, αποφασίστηκε η υπογραφή μνημονίου συναντίληψης μεταξύ των υπουργείων Υποδομών και Πολιτισμού.
Το μνημόνιο, μεταξύ άλλων, θα καθιερώνει νέους κανόνες και υποχρεώσεις, ενώ αναμένεται να θεσπιστεί και έκθεση αναλυτικής αρχαιολογικής τεκμηρίωσης στη φάση των πρόδρομων εργασιών, ώστε οι κατασκευαστές μεγάλων έργων να γνωρίζουν τα αρχαιολογικά δεδομένα της κάθε περιοχής και να αποφεύγονται καθυστερήσεις, όπως παρακάμψεις κ.λπ.
Με τη νέα ρύθμιση αναμένεται να καταργηθεί και η ισχύουσα πρόβλεψη σχετικά με τη μετακίνηση των δικτύων κοινής ωφέλειας. Μέχρι τώρα την ευθύνη γι’ αυτό έχουν οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, γεγονός το οποίο προκαλούσε συχνά καθυστερήσεις, ενώ πλέον εξετάζεται η ευθύνη και το κόστος της μεταφοράς να ανήκει στο Δημόσιο.
Η κυβέρνηση θεωρεί μείζον ζήτημα την υλοποίηση των συγκεκριμένων ρυθμίσεων, λόγω των καθυστερήσεων σε μεγάλα έργα εξαιτίας υποθέσεων απαλλοτρίωσης ή αρχαιολογικών κωλυμάτων. Να σημειωθεί ότι αντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζει η πλειονότητα των μεγάλων οδικών έργων, στα οποία συγκαταλέγονται: Ε-65 (Λαμία - Καρδίτσα - Τρίκαλα - Εγνατία), Ιόνια Οδός (Αντίρριο - Ιωάννινα) και Αθήνα - Σκάρφεια (τα δύο τελευταία σε ενιαίο πακέτο παραχώρησης), Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (ΠΑΘΕ: Μαλλιακός - Κλειδί), Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα) και Αξονας Μορέας (Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Λεύκτρο - Σπάρτη).
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11379&subid=2&pubid=27688948
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου