
Ας τα δούμε ένα-ένα
α) Η σύγχρονη δεξιά στην Ελλάδα διακηρύττει ότι αυτή είναι φορέας του φιλελευθερισμού στην Ελλάδα – και μάλιστα του κοινωνικού του προσήμου - της ιδεολογίας που νίκησε. Έτσι λένε οι κομματικοί αγορητές. “Οι ιδέες μας νίκησαν”. Ας παρακάμψουμε το γεγονός ότι οι ιδέες δεν μπορούν να νικήσουν ή να ηττηθούν γιατί τις μάχες τις δίνουν ατομικά και συλλογικά υποκείμενα στο όνομα κάποιων ιδεών και ας δεχτούμε προς στιγμήν ότι αυτό συμβαίνει.
Πόσο φιλελεύθερο είναι, λοιπόν, να ανέχεσαι ή να επικροτείς φαινόμενα που δεν αφήνουν την ελεύθερη αγορά (που εσύ αυτοχρίζεσαι προστάτιδα δύναμή της ) να λειτουργήσει; Όταν π.χ. δεν κάνεις τίποτα για την εισφοροδιαφυγή αυτό δε στρεβλώνει τον ανταγωνισμό; Όταν δεν φτιάχνεις ένα σύγχρονο φορολογικό σύστημα που να είναι πολλαπλασιαστικός παράγοντας στην οικονομική ανάπτυξη παρά ανέχεσαι αυτό το πολυδαίδαλο σύστημα διαφθοράς, αυτό είναι φιλελευθερισμός; Όταν δε βάζεις αυστηρούς κανόνες στην κεφαλαιαγορά αλλά αφήνεις πεδίο δόξης λαμπρό για χειραγωγήσεις τίτλων και δε στέλνεις στον εισαγγελέα τους χειραγωγούς αυτό είναι φιλελεύθερη πολιτική; Το καθεστώς των μεταχρονολογημένων επιταγών σε ποιο πανεπιστήμιο της Αμερικής το διδάσκουν;
Όταν γίνεσαι όμηρος επαγγελματικών κλάδων διατηρώντας τους τα προστατευτικά προνόμια μπορείς να λέγεσαι φιλελεύθερος;
Όταν δε χτυπάς τα καρτέλ στον χώρο των τροφίμων αυτό είναι έκφραση φιλελευθερισμού; Όταν δε μειώνεις την κρατική σπατάλη απομυζώντας πόρους από άλλους τομείς της οικονομίας, αυτό είναι φιλελευθερισμός;
Όταν υπερφορολογείς την ατομική ιδιοκτησία – θεμέλιο του φιλελευθερισμού – αυτό τι είναι; Το σύνθημα “ότι είναι νόμιμο είναι ηθικό” σε ποιο εγχειρίδιο του φιλελευθερισμού αναφέρεται; Και το κρισιμότερο. Μέτρησε κανείς από τη “φιλελεύθερη” παράταξη της συνέπειες εισαγωγής ενός νέου νομίσματος στη χώρα; Να μην αναφέρω άλλα.
Από την άλλη ο όρος “κοινωνικός” είναι τόσο ελαστικός σε ερμηνεία ώστε αφήνει πολλά περιθώρια να τον νοηματοδοτεί κανείς όπως θέλει. Στην πράξη, η “κοινωνική ευαισθησία” στην Ελλάδα εξαντλείται στη μάχη των διαφόρων επαγγελματικών και συνδικαλιστικών κλάδων να αυξήσουν των εισόδημά τους από τον προϋπολογισμό, χρησιμοποιώντας την ισχύ τους σε πρόσοδο ψήφων. Για πολλούς ισοδυναμεί με τη λέξη “τζάμπα”. Έτσι και η σύγχρονη ελληνική δεξιά, όσες φορές ήλθε στην εξουσία, δε δίστασε να προσχωρήσει σε αυτό το παίγνιο άσκησης “κοινωνικής πολιτικής” για ευνόητους ψηφοθηρικούς λόγους. Και όσες μεταρρυθμιστικές προσπάθειες είτε έμειναν ατελείς ή ακυρώθηκαν από τα πραγματικά δεδομένα του προϋπολογισμού και του “κοινωνικού κράτους”.
Θα ισχυριστούν κάποιοι ότι ήταν αδύνατο στο κοινωνικό περιβάλλον που δημιουργήθηκε από το 1981 και μετά να τύχαιναν ευήκοων ώτων τα προτάγματα του κοινωνικού φιλελευθερισμού. Θα απαντούσε κανείς ότι για το κοινωνικό περιβάλλον που δημιουργήθηκε δεν είναι καθόλου άμοιρη η δεξιά καθώς φόρτισε πολύ έντονα το κοινωνικό εκκρεμές μετεμφυλιακά προς τη μια κατεύθυνση, έτσι ώστε όταν αυτό εκτονώθηκε προς την άλλη πλευρά χάθηκε κάθε μέτρο και κάθε φραγμός. Και από την άλλη οι εφαρμοσμένες πολιτικές της κεντροαριστεράς μετά το 93 ποιο πολύ φιλελεύθερο χαρακτήρα είχαν, παρά σοσιαλδημοκρατικό. Η ίδια στάθηκε ανίκανη να αρθρώσει αυτόνομο, πρωτότυπο και πειστικό λόγο.
Θα μπορούσαμε να αναφερθούμε και σε άλλα παραδείγματα ιδεολογικής σύγχυσης, π.χ. πως ορίζονται από ένα φιλελεύθερο κόμμα οι σχέσεις κράτους-εκκλησίας, τι θέση παίρνει στα ζήτημα της ανεκτικότητας κλπ. αλλά τότε θα χρειαζόταν ολόκληρο δοκίμιο. Εν κατακλείδι, δεν έχουν σημασία οι λόγοι, οι ανέξοδες διακηρύξεις και οι κομματικορητορείες. Το πως αυτοαποκαλείται ο καθένας αναμετράται από την ίδια την ιστορική πραγματικότητα η οποία είναι αμείλικτη. Οι πράξεις έχουν σημασία. Αν θέλει η ελληνικά δεξιά να έχει ένα σύγχρονο φιλελεύθερο ή μετα-φιλελεύθερο ή οποιοδήποτε άλλο ρόλο θεωρεί ότι της επιφυλάσσει η ιστορία ας αναμετρηθεί με τον εαυτό της και ας πάψει να τρέφεται με τις αυταπάτες της.
Γιάννης Φαίλτωρ
http://www.antinews.gr/2012/09/02/177341/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου