Τα... παράπονα στον Συμπαραστάτη
Συνολικά 306 υποθέσεις κλήθηκε να αντιμετωπίσει την περσινή χρονιά ο Περιφερειακός Συμπαραστάτης του Πολίτη και της Επιχείρησης, σύμφωνα με την έκθεση του Αποστολή Οικονόμου, η οποία έγινε με αφορμή και την ειδική συνεδρίαση της Περιφερείας Ηπείρου. Ο Περιφερειακός Συμπαραστάτης της Ηπείρου, εκλέχθηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου, με την υπ΄αριθ. 23 απόφασή του της 9-3-2011, ορκίστηκε δε και ανέλαβε καθήκοντα την 5-4-2011. Πανελλαδικά από τις δέκα τρεις Περιφέρειες της Χώρας, Συμπαραστάτες εξέλεξαν οι τέσσερις.
Σύμφωνα με την έκθεση του κ. Οικονόμου η λειτουργία του νέου θεσμού το παρελθόν έτος δεν ήταν πλήρης, ώστε να μας δώσει ασφαλή συμπεράσματα για το πώς λειτούργησε και πως ανταποκρίθηκαν οι πολίτες σ' αυτόν.
Όμως οι τελευταίοι μήνες του 2011, έδειξαν πως οι δυσμενείς οικονομικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν στη χώρα, αύξησαν τις προσδοκίες των πολιτών προς τον Συμπαραστάτη και πλέον αναζητούν από αυτόν ανθρώπινη αντιμετώπιση και ευαίσθητη διαχείριση των προβλημάτων τους, άσχετα αν αυτά εμπίπτουν ή όχι στον κύκλο αρμοδιοτήτων του.
Προς το παρόν στην πράξη, ο Συμπαραστάτης προκειμένου να επιλύσει προβλήματα πολιτών και επιχειρηματιών της περιοχής που ξεπερνούν τις αρμοδιότητές του, προστρέχει στη βοήθεια του Συνηγόρου του Πολίτη προκειμένου να τα αντιμετωπίσει.
Προς αυτή την κατεύθυνση θα βοηθούσε πολύ και η εκλογή των αντίστοιχων Συμπαραστατών στους τέσσερις μεγάλους Δήμους της Ηπείρου, γεγονός που δεν επιτεύχθηκε μέχρι σήμερα.
Τα θέματα των αιτήσεων
Στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του νέου θεσμού, προσέφυγαν στο Συμπαραστάτη με αιτήματά τους 216 πολίτες, 63 επιχειρηματίες και 27 ομάδες πολιτών από όλη την Ήπειρο. Κατά περιοχές, από την Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων είχαμε 249 προσφυγές, από Περιφερειακή Ενότητα Θεσπρωτίας 25, από Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας 18 και από Περιφερειακή Ενότητα Άρτας 14.
Τα θέματα που απασχόλησαν το γραφείο του Συμπαραστάτη κατά αρμοδιότητα και κατηγορία είχαν ως εξής:
Εβδομήντα πέντε ήταν αρμοδιότητας Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης Ηπείρου.
Σε τριάντα επτά υποθέσεις εμπλέκονταν Υπουργεία, Οργανισμοί του Δημοσίου και Ν.Π.Δ.Δ.
Τριάντα τρεις ήταν με υπηρεσίες διαφόρων Δήμων της Ηπείρου.
Τριάντα ζητήματα αφορούσαν προβλήματα με ασφαλιστικούς οργανισμούς.
Είκοσι οκτώ θέματα ήταν διαφορές ιδιωτών ή επιχειρηματιών με Τράπεζες.
Είκοσι περιπτώσεις αφορούσαν πολεοδομικά ζητήματα.
Δέκα εννιά υποθέσεις αφορούσαν εργασιακά δικαιώματα ή ήταν εργατικές διαφορές.
Δέκα τρεις υποθέσεις αφορούσαν το τέλος ακινήτων μέσω λογαριασμών της Δ.Ε.Η.
Πενήντα μια περιπτώσεις ήταν διάφορες και ποικίλου περιεχομένου.
Από τις 75 υποθέσεις της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης Ηπείρου, 58 ήταν βάσιμες και νόμιμες, 13 ήταν αβάσιμες και 4 εκκρεμούσαν στα Δικαστήρια.
Εκ των 58 βάσιμων αναφορών επιχειρηματιών και πολιτών επιλύθηκαν ή βρίσκονται στο στάδιο της επίλυσης 41 υποθέσεις, δεν επιλύθηκαν δε 17 από αυτές.
Από τις υπόλοιπες υποθέσεις που απασχόλησαν τον Συμπαραστάτη, δεν υπάρχει δυνατότητα στατιστικής αποτίμησης αυτών που επιλύθηκαν για τους εξής λόγους:
Όσες αφορούσαν το Δημόσιο ή Υπουργεία, η παρέμβαση ήταν ανεπίσημη ή μέσω του Συνηγόρου του Πολίτη. Όσες αφορούσαν προβλήματα πολιτών και επιχειρηματιών με τις τοπικές Δ.Ο.Υ., η παρέμβαση ήταν πιο ουσιαστική και η επίλυση του προβλήματος περισσότερο εφικτή.
Η συνεργασία με τις υπηρεσίες των διάφορων Δήμων της Ηπείρου, ήταν πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, καλή και βοήθησε στην επίλυση αρκετών αιτημάτων των πολιτών.
Επίσης συνεργάσιμοι ήταν και οι εκπρόσωποι των Τοπικών Ασφαλιστικών Οργανισμών.
Με τις τράπεζες υπήρξε δυσκολία στην αναπροσαρμογή των απαιτήσεων τους από δάνεια, ενώ η οικονομική συγκυρία επέβαλε μια πιο ευέλικτη πολιτική έναντι των δανειοληπτών.
Στο θέμα αυτό ο Συμπαραστάτης σε συνεργασία με το Δικηγορικό Σύλλογο Ιωαννίνων, έδωσε τη δυνατότητα στους περισσότερους εξ' αυτών να έχουν δωρεάν νομική κάλυψη κατά το πρώτο στάδιο των αιτημάτων τους έναντι των Τραπεζών.
Οι υποθέσεις που αφορούσαν το τέλος ακινήτων μέσω της Δ.Ε.Η., μέρος αυτών συνίστατο σε αδυναμία καταβολής του από τους πολίτες, άλλες δε σε σφάλματα που υπήρχαν ως προς το ύψος του τέλους. Η συνεργασία με το Δήμο και τη Δ.Ο.Υ., βοήθησε στη διόρθωση των εσφαλμένων λογαριασμών.
Στις εργατικές διαφορές που αντιμετώπισε ο Συμπαραστάτης και όλες τους ήταν από την πλευρά των εργαζομένων, υπήρξε συνεργασία με τον Επόπτη Εργασίας και δόθηκε μια πρώτη νομική υποστήριξη και καθοδήγηση, έως ότου οι περισσότερες από αυτές καταλήξουν στα αρμόδια Δικαστήρια.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, ένας αριθμός υποθέσεων που αφορούσαν εργατικές διαφορές καθώς και διαφορές πολιτών και επιχειρηματιών με Τράπεζες, δεν είναι καταγεγραμμένος στον παρόντα απολογισμό λόγω άρνησης των ενδιαφερομένων να δώσουν τα στοιχεία τους, είτε από φόβο για τυχόν συνέπειες στην πρώτη περίπτωση, είτε
από αυξημένη αίσθηση αξιοπρέπειας στη δεύτερη.
Όπως και να έχει όμως, σε καμία περίπτωση η τεχνοκρατική προσέγγιση και στατιστική αποτύπωση των υποθέσεων που απασχόλησαν το γραφείο του Συμπαραστάτη, μπορούν να αποτυπώσουν επακριβώς και την πραγματικότητα στην οποία κινείται η κοινωνία της
Ηπείρου.
Όπως τονίζει ο κ. Οικονόμου στην έκθεσή του «η βαθιά οικονομική κρίση επέτεινε προϋπάρχοντα προβλήματα και δημιούργησε νέα, με συνέπεια οι απαιτήσεις των πολιτών να είναι πιο σύνθετες και πολύπλοκες και ο ρόλος του Συμπαραστάτη διαφορετικός, με μεγαλύτερο κύκλο προβλημάτων προς αντιμετώπιση, σε σχέση με αυτά που του εκχώρησε ο νόμος».
Συμπεράσματα και προτάσεις
Η έκθεση του Συμπαραστάτη της Περιφέρειας Ηπείρου καταλήγει πως η μεταρρύθμιση που επιδιώχθηκε με τον Καλλικράτη, στόχο είχε την ενίσχυση της αυτοδιοίκησης, με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από την κεντρική εξουσία προς την περιφέρεια και την εξοικονόμηση πόρων από τη μείωση του λειτουργικού κόστους, ωστόσο προσθέτει πως για να επιτευχθούν οι μακροπρόθεσμοι αυτοί στόχοι, απαιτούνταν στο πρώτο στάδιο λειτουργίας του, επαρκής χρηματοδότηση και σταδιακή έκδοση των εκτελεστικών αυτού προεδρικών διαταγμάτων, κάτι που δεν έγινε στο δέοντα βαθμό.
Αυτό είχε ως συνέπεια να μη έχουν μεταφερθεί, στο βαθμό που θα έπρεπε, οι απαραίτητες αρμοδιότητες από το κέντρο προς την περιφέρεια και να μην έχουν διασαφηνιστεί τα όρια μεταξύ Αποκεντρωμένης Διοίκησης, Περιφέρειας και Δήμων.
«Η μη αποσαφήνιση της δικαιοδοσίας ενός εκάστου συντηρεί τη δυσκαμψία λειτουργίας τους και εμποδίζει την αποτελεσματικότητά τους», αναφέρει η έκθεση.
Σε ότι αφορά την εσωτερική λειτουργία της Περιφέρειας Ηπείρου, η οποία γίνεται με βάση τον Οργανισμό αυτής που εγκρίθηκε με το υπ' αρ. 140/10 Προεδρικό Διάταγμα και έχοντας την δεκατετράμηνη εμπειρία που αποκτήθηκε, ο Συμπαραστάτης προτείνει να εξεταστεί η τροποποίηση και προσαρμογή του, ώστε να καλυφθούν τα σχετικά κενά και γίνουν λειτουργικές βελτιώσεις του.
Παράλληλα σημειώνει πως με την ολοκλήρωση της μεταφοράς των υπηρεσιών που υπάγονται στο Δήμο, από το κτίριο της Περιφέρειας, η ανακατανομή των χώρων εργασίας κάποιων τμημάτων, η κάλυψη συγκεκριμένων θέσεων από ειδικό επιστημονικό προσωπικό, η συνεχής ενημέρωση ενός εκάστου στο αντικείμενό του, θα βελτίωναν σημαντικά το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών της διοίκησης.
«Πάνω όμως απ' όλα, στην παρούσα χρονική και οικονομική συγκυρία, επιβάλλεται η γρήγορη ενεργοποίηση του μεταρρυθμιστικού σκέλους του Καλλικράτη, με μεγαλύτερη εκχώρηση αρμοδιοτήτων στην περιφέρεια της χώρας.
Οι βασικές αρχές του Κράτους δικαίου, η αρχή της ισότητας, της νομιμότητας, της ισονομίας και της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αρχές που στήριζαν πάντοτε τη Δημοκρατία, δεν αρκούν πλέον, αν δεν συνοδεύονται και από τις αναγκαίες υπηρεσίες του Κράτους Πρόνοιας.
Η ενίσχυση της αυτοδιοίκησης με περισσότερες αρμοδιότητες, θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση, διότι αυτή, όχι μόνο θεσμικά αλλά και ουσιαστικά, μπορεί περισσότερο από τους άλλους πόλους εξουσίας, να βρίσκεται κοντά στον πολίτη και τα προβλήματά του», καταλήγει η έκθεση του κ. Οικονόμου.
http://www.neoiagones.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=1864: &Itemid=123&lang=el
Σύμφωνα με την έκθεση του κ. Οικονόμου η λειτουργία του νέου θεσμού το παρελθόν έτος δεν ήταν πλήρης, ώστε να μας δώσει ασφαλή συμπεράσματα για το πώς λειτούργησε και πως ανταποκρίθηκαν οι πολίτες σ' αυτόν.
Όμως οι τελευταίοι μήνες του 2011, έδειξαν πως οι δυσμενείς οικονομικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν στη χώρα, αύξησαν τις προσδοκίες των πολιτών προς τον Συμπαραστάτη και πλέον αναζητούν από αυτόν ανθρώπινη αντιμετώπιση και ευαίσθητη διαχείριση των προβλημάτων τους, άσχετα αν αυτά εμπίπτουν ή όχι στον κύκλο αρμοδιοτήτων του.
Προς το παρόν στην πράξη, ο Συμπαραστάτης προκειμένου να επιλύσει προβλήματα πολιτών και επιχειρηματιών της περιοχής που ξεπερνούν τις αρμοδιότητές του, προστρέχει στη βοήθεια του Συνηγόρου του Πολίτη προκειμένου να τα αντιμετωπίσει.
Προς αυτή την κατεύθυνση θα βοηθούσε πολύ και η εκλογή των αντίστοιχων Συμπαραστατών στους τέσσερις μεγάλους Δήμους της Ηπείρου, γεγονός που δεν επιτεύχθηκε μέχρι σήμερα.
Τα θέματα των αιτήσεων
Στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του νέου θεσμού, προσέφυγαν στο Συμπαραστάτη με αιτήματά τους 216 πολίτες, 63 επιχειρηματίες και 27 ομάδες πολιτών από όλη την Ήπειρο. Κατά περιοχές, από την Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων είχαμε 249 προσφυγές, από Περιφερειακή Ενότητα Θεσπρωτίας 25, από Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας 18 και από Περιφερειακή Ενότητα Άρτας 14.
Τα θέματα που απασχόλησαν το γραφείο του Συμπαραστάτη κατά αρμοδιότητα και κατηγορία είχαν ως εξής:
Εβδομήντα πέντε ήταν αρμοδιότητας Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης Ηπείρου.
Σε τριάντα επτά υποθέσεις εμπλέκονταν Υπουργεία, Οργανισμοί του Δημοσίου και Ν.Π.Δ.Δ.
Τριάντα τρεις ήταν με υπηρεσίες διαφόρων Δήμων της Ηπείρου.
Τριάντα ζητήματα αφορούσαν προβλήματα με ασφαλιστικούς οργανισμούς.
Είκοσι οκτώ θέματα ήταν διαφορές ιδιωτών ή επιχειρηματιών με Τράπεζες.
Είκοσι περιπτώσεις αφορούσαν πολεοδομικά ζητήματα.
Δέκα εννιά υποθέσεις αφορούσαν εργασιακά δικαιώματα ή ήταν εργατικές διαφορές.
Δέκα τρεις υποθέσεις αφορούσαν το τέλος ακινήτων μέσω λογαριασμών της Δ.Ε.Η.
Πενήντα μια περιπτώσεις ήταν διάφορες και ποικίλου περιεχομένου.
Από τις 75 υποθέσεις της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης Ηπείρου, 58 ήταν βάσιμες και νόμιμες, 13 ήταν αβάσιμες και 4 εκκρεμούσαν στα Δικαστήρια.
Εκ των 58 βάσιμων αναφορών επιχειρηματιών και πολιτών επιλύθηκαν ή βρίσκονται στο στάδιο της επίλυσης 41 υποθέσεις, δεν επιλύθηκαν δε 17 από αυτές.
Από τις υπόλοιπες υποθέσεις που απασχόλησαν τον Συμπαραστάτη, δεν υπάρχει δυνατότητα στατιστικής αποτίμησης αυτών που επιλύθηκαν για τους εξής λόγους:
Όσες αφορούσαν το Δημόσιο ή Υπουργεία, η παρέμβαση ήταν ανεπίσημη ή μέσω του Συνηγόρου του Πολίτη. Όσες αφορούσαν προβλήματα πολιτών και επιχειρηματιών με τις τοπικές Δ.Ο.Υ., η παρέμβαση ήταν πιο ουσιαστική και η επίλυση του προβλήματος περισσότερο εφικτή.
Η συνεργασία με τις υπηρεσίες των διάφορων Δήμων της Ηπείρου, ήταν πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, καλή και βοήθησε στην επίλυση αρκετών αιτημάτων των πολιτών.
Επίσης συνεργάσιμοι ήταν και οι εκπρόσωποι των Τοπικών Ασφαλιστικών Οργανισμών.
Με τις τράπεζες υπήρξε δυσκολία στην αναπροσαρμογή των απαιτήσεων τους από δάνεια, ενώ η οικονομική συγκυρία επέβαλε μια πιο ευέλικτη πολιτική έναντι των δανειοληπτών.
Στο θέμα αυτό ο Συμπαραστάτης σε συνεργασία με το Δικηγορικό Σύλλογο Ιωαννίνων, έδωσε τη δυνατότητα στους περισσότερους εξ' αυτών να έχουν δωρεάν νομική κάλυψη κατά το πρώτο στάδιο των αιτημάτων τους έναντι των Τραπεζών.
Οι υποθέσεις που αφορούσαν το τέλος ακινήτων μέσω της Δ.Ε.Η., μέρος αυτών συνίστατο σε αδυναμία καταβολής του από τους πολίτες, άλλες δε σε σφάλματα που υπήρχαν ως προς το ύψος του τέλους. Η συνεργασία με το Δήμο και τη Δ.Ο.Υ., βοήθησε στη διόρθωση των εσφαλμένων λογαριασμών.
Στις εργατικές διαφορές που αντιμετώπισε ο Συμπαραστάτης και όλες τους ήταν από την πλευρά των εργαζομένων, υπήρξε συνεργασία με τον Επόπτη Εργασίας και δόθηκε μια πρώτη νομική υποστήριξη και καθοδήγηση, έως ότου οι περισσότερες από αυτές καταλήξουν στα αρμόδια Δικαστήρια.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, ένας αριθμός υποθέσεων που αφορούσαν εργατικές διαφορές καθώς και διαφορές πολιτών και επιχειρηματιών με Τράπεζες, δεν είναι καταγεγραμμένος στον παρόντα απολογισμό λόγω άρνησης των ενδιαφερομένων να δώσουν τα στοιχεία τους, είτε από φόβο για τυχόν συνέπειες στην πρώτη περίπτωση, είτε
από αυξημένη αίσθηση αξιοπρέπειας στη δεύτερη.
Όπως και να έχει όμως, σε καμία περίπτωση η τεχνοκρατική προσέγγιση και στατιστική αποτύπωση των υποθέσεων που απασχόλησαν το γραφείο του Συμπαραστάτη, μπορούν να αποτυπώσουν επακριβώς και την πραγματικότητα στην οποία κινείται η κοινωνία της
Ηπείρου.
Όπως τονίζει ο κ. Οικονόμου στην έκθεσή του «η βαθιά οικονομική κρίση επέτεινε προϋπάρχοντα προβλήματα και δημιούργησε νέα, με συνέπεια οι απαιτήσεις των πολιτών να είναι πιο σύνθετες και πολύπλοκες και ο ρόλος του Συμπαραστάτη διαφορετικός, με μεγαλύτερο κύκλο προβλημάτων προς αντιμετώπιση, σε σχέση με αυτά που του εκχώρησε ο νόμος».
Συμπεράσματα και προτάσεις
Η έκθεση του Συμπαραστάτη της Περιφέρειας Ηπείρου καταλήγει πως η μεταρρύθμιση που επιδιώχθηκε με τον Καλλικράτη, στόχο είχε την ενίσχυση της αυτοδιοίκησης, με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από την κεντρική εξουσία προς την περιφέρεια και την εξοικονόμηση πόρων από τη μείωση του λειτουργικού κόστους, ωστόσο προσθέτει πως για να επιτευχθούν οι μακροπρόθεσμοι αυτοί στόχοι, απαιτούνταν στο πρώτο στάδιο λειτουργίας του, επαρκής χρηματοδότηση και σταδιακή έκδοση των εκτελεστικών αυτού προεδρικών διαταγμάτων, κάτι που δεν έγινε στο δέοντα βαθμό.
Αυτό είχε ως συνέπεια να μη έχουν μεταφερθεί, στο βαθμό που θα έπρεπε, οι απαραίτητες αρμοδιότητες από το κέντρο προς την περιφέρεια και να μην έχουν διασαφηνιστεί τα όρια μεταξύ Αποκεντρωμένης Διοίκησης, Περιφέρειας και Δήμων.
«Η μη αποσαφήνιση της δικαιοδοσίας ενός εκάστου συντηρεί τη δυσκαμψία λειτουργίας τους και εμποδίζει την αποτελεσματικότητά τους», αναφέρει η έκθεση.
Σε ότι αφορά την εσωτερική λειτουργία της Περιφέρειας Ηπείρου, η οποία γίνεται με βάση τον Οργανισμό αυτής που εγκρίθηκε με το υπ' αρ. 140/10 Προεδρικό Διάταγμα και έχοντας την δεκατετράμηνη εμπειρία που αποκτήθηκε, ο Συμπαραστάτης προτείνει να εξεταστεί η τροποποίηση και προσαρμογή του, ώστε να καλυφθούν τα σχετικά κενά και γίνουν λειτουργικές βελτιώσεις του.
Παράλληλα σημειώνει πως με την ολοκλήρωση της μεταφοράς των υπηρεσιών που υπάγονται στο Δήμο, από το κτίριο της Περιφέρειας, η ανακατανομή των χώρων εργασίας κάποιων τμημάτων, η κάλυψη συγκεκριμένων θέσεων από ειδικό επιστημονικό προσωπικό, η συνεχής ενημέρωση ενός εκάστου στο αντικείμενό του, θα βελτίωναν σημαντικά το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών της διοίκησης.
«Πάνω όμως απ' όλα, στην παρούσα χρονική και οικονομική συγκυρία, επιβάλλεται η γρήγορη ενεργοποίηση του μεταρρυθμιστικού σκέλους του Καλλικράτη, με μεγαλύτερη εκχώρηση αρμοδιοτήτων στην περιφέρεια της χώρας.
Οι βασικές αρχές του Κράτους δικαίου, η αρχή της ισότητας, της νομιμότητας, της ισονομίας και της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αρχές που στήριζαν πάντοτε τη Δημοκρατία, δεν αρκούν πλέον, αν δεν συνοδεύονται και από τις αναγκαίες υπηρεσίες του Κράτους Πρόνοιας.
Η ενίσχυση της αυτοδιοίκησης με περισσότερες αρμοδιότητες, θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση, διότι αυτή, όχι μόνο θεσμικά αλλά και ουσιαστικά, μπορεί περισσότερο από τους άλλους πόλους εξουσίας, να βρίσκεται κοντά στον πολίτη και τα προβλήματά του», καταλήγει η έκθεση του κ. Οικονόμου.
http://www.neoiagones.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=1864: &Itemid=123&lang=el
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου