Προτεραιότητα για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας
Δυνατότητες χρηματοδότησης για αναβάθμιση δίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσα από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών
Οι πρόσφατες προτάσεις της Επιτροπής για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) τοποθετούν τέσσερα ελληνικά λιμάνια (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηγουμενίτσα) στο δίκτυο που χρηματοδοτείται κατά προτεραιότητα και πολλά νησιωτικά λιμάνια στο ευρύτερο, «εκτεταμένο», δίκτυο. Πέρα από τις επενδύσεις που δρομολογούνται στις εμπορευματικές υποδομές των μεγάλων λιμένων και στη σύνδεσή τους με άλλα μέσα μεταφοράς όπως τον σιδηρόδρομο, νέα ευρωπαϊκά και ιδιωτικά κονδύλια μπορούν να αντληθούν και για επιβατικές υποδομές που θα βελτιώσουν τις λιμενικές υπηρεσίες, τονώνοντας κατ' αυτόν τον τρόπο και τον τουρισμό κρουαζιέρας.
Το στοιχείο αυτό προκύπτει από απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε γραπτή ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ και μέλους της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του ευρωκοινοβουλίου, Σπύρου Δανέλλη.
Ο μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» θα εξυπηρετήσει την ανάπτυξη των Διευρωπαϊκών Δικτύων (ΔΕΔ) και θα έχει στη διάθεσή του συνολικά 50 δισ. ευρώ.
Όπως αναφέρει ο Ευρωπαίος επίτροπος για τις Μεταφορές κ. Σιμ Κάλλας, «τα έργα που αφορούν επιβατικές υποδομές στους λιμένες της ΕΕ θα είναι επιλέξιμα για ενωσιακή χρηματοδοτική συνδρομή, εφόσον τα έργα αυτά πληρούν τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στο άρθρο 7 των κατευθυντήριων γραμμών της Ένωσης». Οι κατευθυντήριες γραμμές, οι οποίες θα οριστικοποιηθούν εντός του έτους από την Ε.Ε., δίνουν προτεραιότητα στις περιβαλλοντικά φιλικότερες μεταφορές, σε έργα με προστιθέμενη ευρωπαϊκή αξία, καθώς και σε έργα που διευκολύνουν τη προσβασιμότητα και προωθούν την εδαφική συνοχή της Ένωσης, όπως π.χ. αυτά των νησιωτικών περιοχών.
Εναπόκειται στα κράτη μέλη να υποβάλουν λεπτομερείς προτάσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να λάβουν χρηματοδότηση για την περίοδο 2014-2020. Συνολικά, η συνεισφορά της ΕΕ στην ανάπτυξη μεγάλων υποδομών μεταφορών θα κυμανθεί κατά κανόνα γύρω στο 20% του επενδυτικού κόστους ενώ η χρηματοδότηση μεμονωμένων μελετών μπορεί να φθάσει έως το 50%, ενώ για τα διασυνοριακά έργα έως το 40%. Το υπόλοιπο της χρηματοδότησης θα προέλθει από τα κράτη μέλη, περιφερειακές αρχές ή, ενδεχομένως, ιδιώτες επενδυτές.
Το θέμα με το οποίο ασχοληθήκαμε και με αντίστοιχη παρέμβαση του ευρωβουλευτή της ΝΔ κ. Κουμουτσάκου, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ήπειρο, γιατί γίνεται φανερό ότι μπορεί να αντλήσει πόρους για την ανάπτυξη του λιμανιού της Ηγουμενίτσας με στόχο την ισχυροποίησή του. Η γεωστρατηγική θέση του λιμένα καθώς και η τοποθέτησή του στο δίκτυο της Εγνατίας Οδού, καθιστούν την Ηγουμενίτσα έναν κρίσιμο κόμβο για τις διευρωπαϊκές μεταφορές και για το άνοιγμα της Ευρώπης στην Ασία. Η απελευθέρωση όμως των αγορών και η ανάπτυξη του ανταγωνισμού, δεν επιτρέπει και μία «αυτόματη» αναβάθμιση του Λιμανιού. Αντίθετα, πρέπει η χώρα, η Ελλάδα να κινητοποιηθεί και να σχεδιάσει την ανάπτυξή του, εκμεταλλευόμενη ακριβώς την ένταξη τέτοιων λιμένων στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα.
Τέλος, η δυνατότητα που ανοίγεται για αύξηση του τουρισμού κρουαζιέρας, αποτελεί ένα ακόμα κίνητρο για την ανάπτυξη του λιμανιού και θα αποτελέσει πηγή εσόδων για όλη την Ήπειρο.
ΦΙΛ.Κ. από τα Πρωινά Νέα
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου