ΔΕΠΑ: Από τις πρώτες εταιρείες που θα ιδιωτικοποιηθούν

Ενδιαφέρον από Ευρώπη και τρίτες χώρες
Την εκτίμηση του ότι η ΔΕΠΑ θα είναι από τις πρώτες εταιρείες που θα ιδιωτικοποιηθούν, εξέφρασε σε συνέντευξη του Euractiv, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Χάρης Σαχίνης.
Ταυτόχρονα, επεσήμανε την μεγάλη σημασία που έχει αγωγός ITGI τόσο για ΔΕΠΑ όσο και γενικότερα για τη χώρα, ο οποίος κατά την εκτίμησή του θα είναι έτοιμος νωρίτερα από τους άλλους αγωγούς.

Σε ότι αφορά την ΔΕΠΑ, ο κ. Σαχίνης, ανέφερε ότι “θα είναι από τις πρώτες εταιρείες που θα ιδιωτικοποιηθούν και υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον για την εταιρεία τόσο στην Ευρώπη, όσο και σε τρίτες χώρες. Προφανώς δεν μπορώ να μπω σε λεπτομέρειες, αλλά ο λόγος είναι απλός: Τα οικονομικά μας είναι ιδιαίτερα ισχυρά. Η εγχώρια ζήτηση για αέριο αυξήθηκε κατά 23% στο α΄ εξάμηνο του 2011 και εκτιμούμε ότι θα φτάσει το 20% για όλο το έτος, καθώς τίθενται σε λειτουργία νέοι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με αέριο. Η ΔΕΠΑ είναι μια εύρωστη εταιρεία με πολύ ισχυρές βάσεις, οπότε πιστεύουμε ότι οι δραστηριότητες θα συνεχιστούν κανονικά”.
Σε ότι αφορά τον ITGI, o πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, εκτίμησε ότι “το έργο της ελληνοβουλγαρικής διασύνδεσης μπορεί να ολοκληρωθεί ήδη από το 2013, δηλαδή πιο σύντομα από τους ανταγωνιστικούς αγωγούς”.
Παράλληλα, υπογράμμισε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ITGI τονίζοντας ότι το σύστημα είναι πολύ σημαντικό για τη ΔΕΠΑ. “Θα βοηθήσει την Ελλάδα να γίνει κόμβος φυσικού αερίου στη Νότια Ευρώπη, χρησιμοποιώντας νέες ενεργειακές πηγές μέσω της διασύνδεσης IGB (Ιταλίας-Ελλάδος-Βουλγαρίας), ήδη από το 2013. Τότε, το τμήμα του Ποσειδών, ανάμεσα στην Ιταλία και την Ελλάδα, θα μπορεί να μεταφέρει 10 δις κ.μ. αζέρικου αερίου από το Σαχ Ντενίζ στην Ευρώπη, μόλις αυτό διατεθεί.
Είναι σημαντικό επίσης και για την Ε.Ε., η οποία έχει ανακηρύξει τον ITGI ως σχέδιο με πανευρωπαϊκό ενδιαφέρον και έχει συμφωνήσει να συγχρηματοδοτήσει τον αγωγό με 145 εκατ. ευρώ, μέσω του Ευρωπαϊκού Ενεργειακού Προγράμματος για την Ανάκαμψη.
Για τη ΝΑ Ευρώπη, ο IGB προσφέρει άμεση διαφοροποίηση. Ο Ποσειδών όμως προσφέρει έναν επιπλέον μηχανισμό ενεργειακής ασφάλειας για τη ΝΑ Ευρώπη διότι σε περίπτωση διακοπής της παροχής από άλλες πηγές, η ροή θα μπορεί να αντιστρέφεται ώστε να μεταφέρει αέριο από τη Βόρεια Αφρική προς τη Βουλγαρία.
Το πιο σημαντικό από όλα, ο ITGI προσφέρει τον πιο σύντομο τρόπο να ανοίξει ο Νότιος Διάδρομος, να διαφοροποιηθούν οι πηγές της Ευρώπης και να βελτιωθεί η ενεργειακή της ασφάλεια”, επεσήμανε ο κ. Σαχίνης.
Αναφερόμενος στα πλεονεκτήματα του ITGI σε σχέση με τα άλλα σχέδια στο Νότιο Διάδρομο, ο πρόεδρος της ΔΕΠΑ, δήλωσε:
“Το σύστημα του ITGI θα μπορέσει να ανοίξει το Νότιο Διάδρομο ήδη από το 2013, μεταφέροντας αζέρικο αέριο στη ΝΑ Ευρώπη μέσω της διασύνδεσης IGB στη Βουλγαρία. Μέσω του Ποσειδών, ο ITGI θα μεταφέρει το αέριο από τη δεύτερη φάση του Σαχ Ντενίζ προς την Ιταλία όταν αυτή είναι έτοιμη, δηλαδή γύρω στο 2017.Το σύστημα του ITGI είναι το πιο ανεπτυγμένο σχέδιο αγωγού και είναι έτοιμο να ξεκινήσει. Μεγάλο μέρος της υποδομής είναι ήδη έτοιμο και το υποθαλάσσιο τμήμα είναι σχετικά μικρό. Η θαλάσσια μελέτη έχει ολοκληρωθεί και ο ITGI προχωρά με την ολοκλήρωση του σχεδιασμού. Αντιλαμβανόμαστε ότι τα άλλα σχέδια δεν βρίσκονται εκεί ακόμη. Προκειμένου να είναι σύμφωνος με το τρίτο ενεργειακό πακέτο της Ε.Ε, ο ITGI έχει εξασφαλίσει ήδη εξαίρεση από την πρόσβαση τρίτων για ποσότητα 8 δις κ.μ. Τα άλλα σχέδια δεν βρίσκονται ακόμη στο στάδιο αυτό. Καταλήγοντας, το σύστημα του ITGI είναι το πιο ανεπτυγμένο τεχνικά από τα υπόλοιπα σχέδια. Είναι έτοιμο να ξεκινήσει”.
Τέλος, ο κ. Σαχίνης , ανέφερε ότι σε συνεννόηση με τον Βούλγαρο υπουργό Ενέργειας θα γίνει προσπάθεια “ να ανοίξει η διασύνδεση Στάρα Ζαγόρα-Κομοτηνή, η οποία αποτελεί μέρος του ITGIαπό το 2013, δηλαδή ένα χρόνο νωρίτερα από το προβλεπόμενο, με δυνατότητα μεταφοράς έως 5 δις κ.μ. Μέσω των τοπικών διασυνδέσεων, αυτή θα βοηθήσει να διαφοροποιηθεί η παροχή αερίου στη ΝΑ Ευρώπη σε σύντομο χρονικό διάστημα”, κατέληξε ο κ. Σαχίνης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: