Το Ιόνιο με ρομαντικές πινελιές

Στην Κέρκυρα: Μεγάλη έκθεση με έργα του Εντουαρντ Λιρ, που ζωγράφισε το επτανησιακό τοπίο
«Εχω την εντύπωση πως εδώ ξανανιώνω έναν χρόνο την ώρα», έγραφε ο Εντουαρντ Λιρ για την Κέρκυρα. «Κανένα άλλο μέρος του κόσμου δεν μπορεί να έχει τόση ομορφιά και τόση ποικιλία ομορφιάς». Ο Αγγλος ζωγράφος, ποιητής και συγγραφέας, ύμνησε το νησί των Φαιάκων και μαζί όλα τα νησιά του Ιονίου με τα γραπτά του και κυρίως με τις ζωγραφιές του. Το ειδυλλιακό γαλήνιο επτανησιακό τοπίο αναδείχθηκε μέσα από τον υγρό χρωστήρα του.


Η Κέρκυρα τιμά φέτος τον Λιρ, με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από τη γέννησή του, το 1812, με μια μεγάλη έκθεση, από τις 25 Μαΐου έως το τέλος Αυγούστου, στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, στο εντυπωσιακό παλάτι των Αρχαγγέλου Μιχαήλ και Αγίου Γεωργίου.
Ο βικτωριανός καλλιτέχνης επισκέφθηκε για πρώτη φορά τα υπό αγγλική κατοχή νησιά του Ιονίου στις 17 Απριλίου του 1848 και δύο ημέρες μετά αποβιβάστηκε στην Κέρκυρα, το νησί που τον γοήτευσε και στο οποίο συχνά επέστρεφε μέχρι το 1864, χρονιά ενσωμάτωσης των Επτανήσων στην Ελλάδα, οπότε ματαίωσε τα σχέδιά του να παραμείνει μόνιμα.

Μέχρι το 1885 οι επισκέψεις του ήταν σύντομες. Ο Λιρ ταξίδεψε, κάτω από δύσκολες συνθήκες, με τα πόδια ή καβάλα σε άλογο και με εύθραυστη υγεία, σε Ελλάδα, Αλβανία, Νότιο Ιταλία, Μέση Ανατολή κι αλλού, αποδίδοντας τα παρθένα ακόμη τοπία σε σχέδια, υδατογραφίες, λιθογραφίες και ελαιογραφίες.

Μερικά από τα πιο λυρικά έργα του που απεικονίζουν τοπία του Ιονίου θα συγκεντρωθούν στην έκθεση από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές της χώρας και του εξωτερικού, υπό την επιμέλεια της Δέσποινας Ζερνιώτη, διευθύντριας του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης, και με τη χορηγία των ιδρυμάτων Α. Γ. Λεβέντη, Μποδοσάκη και Ι. Φ. Κωστοπούλου. Το κοινό θα δει έργα που διακρίνονται για τη ρομαντική οπτική τους, που ενθουσίαζε τους συμπατριώτες του καλλιτέχνη, συμπεριλαμβανομένης και της βασίλισσας Βικτωρίας, η οποία ήταν μαθήτριά του.
Ο Εντουαρντ Λιρ είχε μια δύσκολη ψυχοσύνθεση, απόρροια της οικογενειακής του κατάστασης. Ηταν το εικοστό από τα είκοσι ένα παιδιά. Η μητέρα του, εξαντλημένη από την ανατροφή τόσων παιδιών και τον χαμό δεκατριών από αυτά, παρέδωσε τον Εντουαρντ στη φροντίδα της 26χρονης αδελφής του, σε ξεχωριστό σπίτι. Από τη μία το τραύμα που του προξένησε η απόρριψη της μητέρας του και από την άλλη η εύθραυστη υγεία του (υπέφερε από επιληψία, άσθμα και κατάθλιψη) τον σημάδεψαν για πάντα. Λένε πως τα σκωπτικά στιχάκια του, όπως «ο γέροντας που στη μύτη του μπορούσαν να ξεκουραστούν τα περισσότερα πετούμενα», διακωμωδούσαν τη δυσμορφία του. Ετσι, μια λύση για την κατάστασή του ήταν τα ταξίδια. Ως επαγγελματίας τοπιογράφος βρήκε θαλπωρή στη μητέρα φύση. Πέθανε το 1888.
13.000 ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ
Το ανάκτορο όπου στεγάζεται το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης χτίστηκε μεταξύ 1818 και 1823 από τον σερ Τόμας Μέτλαντ, τον πρώτο ύπατο αρμοστή των Ιονίων Νήσων, που ήταν ο πρώτος Μεγάλος Δάσκαλος του Τάγματος των Αρχάγγελου Μιχαήλ και Αγίου Γεωργίου. Πρόκειται για ένα επιβλητικό κτίριο σε κομψό νεοκλασικό ρυθμό αντιβασιλείας, με τόνο ελληνικής αναγέννησης. Μετά την προσάρτηση της Κέρκυρας στο ελληνικό κράτος παραδόθηκε στη βασιλική οικογένεια της Ελλάδας.
Το ιστορικό, διατηρητέο κτίριο λειτουργεί από το 1928 ως Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, εμπνευστής του οποίου ήταν ο διπλωμάτης Γρηγόριος Μάνος, ο οποίος δώρισε μια συλλογή περίπου 9.500 έργων κινεζικής, κορεάτικης και ιαπωνικής τέχνης. Σήμερα το Μουσείο περιλαμβάνει 13.000 αντικείμενα, μαζί με εκείνα άλλων δωρεών.
«ΠΡΕΣΒΗΣ» ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ
Τα έργα του Εντουαρντ Λιρ, μαζί με αντίστοιχα άλλων τοπιογράφων, ταξιδιωτικές αφηγήσεις και επιστολικά δελτάρια, συνέβαλαν αποφασιστικά στη γνωριμία του ευρωπαϊκού κοινού με τα νησιά του Ιονίου τον 19ο αιώνα.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΡΟΥΜΠΟΥΛΑ



Δεν υπάρχουν σχόλια: