Στο Ευρωκοινοβούλιο από τους Οικολόγους Πράσινους η «τρανσέρα» στην Ηγουμενίτσα
To θέμα των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την κατασκευή του οδικού άξονα Ηγουμενίτσας-Πρέβεζας στην Ήπειρο φέρνει στο Ευρωκοινοβούλιο με γραπτή ερώτησή του, ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων, Νίκος Χρυσόγελος.
Συγκεκριμένα, στο πρώτο υποτμήμα του έργου «Βελτίωση Εθνικής Οδού Ηγουμενίτσας-Πρέβεζας», και ειδικότερα στο κομμάτι από τον κόμβο Εγνατίας (λιμάνι) έως τη θέση Πλαταριά, προγραμματίζεται να κοπεί το βουνό σε σχήμα ανάποδου «Π» (τρανσέρα) για να διέλθει ισόπεδα ο δρόμος. Η επέμβαση αυτή που προστίθεται σε ήδη υπάρχουσα ανάλογη επέμβαση, θα επιβαρύνει σοβαρά την αισθητική του τοπίου σε μια τουριστικά σημαντική περιοχή και θα καταστρέψει τμήμα πυκνής δασικής βλάστησης. Υπάρχει εναλλακτικό σχέδιο που προτείνεται από το δήμο, την αντιπεριφέρεια Θεσπρωτίας και κατοίκους, ώστε να περιορισθεί η επίπτωση στο τοπίο και το δάσος.
Εντούτοις η κατασκευάστρια εταιρία και το Υπουργείο Υποδομών εμμένουν στην αναγκαιότητα αυτής της λεγόμενης «τρανσέρας» με το επιχείρημα ότι η προτεινόμενη από το Δήμο εναλλακτική λύση αποτελεί αλλαγή του φυσικού αντικειμένου άλλου έργου, αυτού του νέου λιμανιού της Ηγουμενίτσας, πράγμα που θα οδηγήσει στην απένταξη του έργου αυτού από την ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση. Σημειώνεται ότι ο τρόπος κατασκευής του δρόμου που βασίζεται στην κοπή του βουνού σε σχήμα ανάποδου «Π», στη συγκεκριμένη θέση θα παράσχει στην κατασκευάστρια εταιρία τεράστιες ποσότητες αδρανών υλικών με πολύ ελκυστικότερο μεταφορικό κόστος συγκριτικά με την εναλλακτική λύση άλλου λατομείου, προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουν στο έργο του λιμανιού.
«Η ερώτησή μου έχει στόχο να συμβάλλει στην αποσαφήνιση της κατάστασης έτσι ώστε τα σχετικά έργα να προχωρήσουν λαμβάνοντας υπόψη μακροπρόθεσμα το ευρύτερο συμφέρον της περιοχής και σε αυτό συμπεριλαμβάνεται και το περιβάλλον», δήλωσε ο Νίκος Χρυσόγελος. «Οι κατασκευαστικές επιλογές δεν μπορεί να υπαγορεύονται αποκλειστικά και μόνο από στενά οικονομικά συμφέροντα ξεκομμένα από την προστασία του περιβάλλοντος, ούτε είναι δυνατόν οι ανησυχίες και οι αντιπροτάσεις των τοπικών κοινωνιών να αντιμετωπίζονται με εκβιαστικά διλήμματα από την κεντρική εξουσία. Αυτή ακριβώς η μονοδιάστατη πρακτική είναι που μας οδήγησε στο χείλος του γκρεμού και πρέπει να αλλάξει επειγόντως. Η ενημέρωση των πολιτών και η ουσιαστική συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων που αφορούν τον τόπο τους πρέπει επιτέλους να γίνει πραγματικότητα και στην Ελλάδα».
Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης
Θέμα: Περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την κατασκευή του οδικού άξονα Ηγουμενίτσας – Πρέβεζας
Στο πρώτο υποτμήμα του έργου «Βελτίωση Εθνικής Οδού Ηγουμενίτσας-Πρέβεζας» στην περιφέρεια Ηπείρου, και συγκεκριμένα στο κομμάτι από τον κόμβο Εγνατίας (λιμάνι) έως τη θέση Πλαταριά, προγραμματίζεται να κοπεί το βουνό σε σχήμα ανάποδου «Π» για να διέλθει ισόπεδα ο δρόμος. Η επέμβαση αυτή που προστίθεται σε ήδη υπάρχουσα ανάλογη επέμβαση, θα επιβαρύνει σοβαρά την αισθητική του τοπίου σε μια τουριστικά σημαντική περιοχή και θα καταστρέψει τμήμα πυκνής δασικής βλάστησης. Ο Δήμος , η Αντιπεριφέρεια Θεσπρωτίας και οι κάτοικοι αντιτίθενται σφοδρά και έχουν αντιπροτείνει σήραγγα ή απλή βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του δρόμου στο σημείο αυτό ώστε να περιορισθεί η επίπτωση στο τοπίο και το δάσος.
Η κατασκευάστρια εταιρία εμμένει όμως διότι ο συγκεκριμένος τρόπος κατασκευής θα τους παράσχει 500.000 κυβικά μέτρα αδρανών υλικών με πολύ συμφέρον μεταφορικό κόστος σε σχέση με την εναλλακτική λύση άλλου λατομείου, προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουν στο συγχρηματοδοτούμενο από Ευρωπαïκούς πόρους έργο του νέου λιμανιού της Ηγουμενίτσας . Πιέζουν για την άρση των αντιρρήσεων του Δήμου με το επιχείρημα ότι η προτεινόμενη από το Δήμο λύση αποτελεί αλλαγή του φυσικού αντικειμένου της Γ’ φάσης του έργου του λιμανιού, πράγμα που θα οδηγήσει στην απένταξη του έργου αυτού από την ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση . Η εκβιαστική αυτή θέση της εταιρίας υποστηρίζεται και από το Υπουργείο Υποδομών .
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Είναι αληθείς οι ισχυρισμοί της εταιρίας ότι η λύση που προτείνει ο Δήμος συνιστούν αλλαγή του φυσικού αντικειμένου του έργου του λιμανιού, και άρα το τελευταίο δε θα είναι πλέον εφικτό να συγχρηματοδοτηθεί από Ευρωπαïκούς πόρους;
2. Εκτιμά ότι είναι δυνατή η υιοθέτηση της πολύ ηπιότερης για το τοπίο και το περιβάλλον λύσης της σήραγγας στο σημείο αυτό χωρίς να απειλείται η χρηματοδότηση του έργου;
3. Συνάδει ο προτεινόμενος τρόπος κατασκευής και μεταφοράς αδρανών υλικών με την ουσία της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, δεδομένου μάλιστα ότι προτείνεται από τους τοπικούς φορείς ένας διαφορετικός τρόπος υλοποίησης του έργου, που όπως ισχυρίζονται οι φορείς θα έχει μικρότερο περιβαλλοντικό κόστος;
Συγκεκριμένα, στο πρώτο υποτμήμα του έργου «Βελτίωση Εθνικής Οδού Ηγουμενίτσας-Πρέβεζας», και ειδικότερα στο κομμάτι από τον κόμβο Εγνατίας (λιμάνι) έως τη θέση Πλαταριά, προγραμματίζεται να κοπεί το βουνό σε σχήμα ανάποδου «Π» (τρανσέρα) για να διέλθει ισόπεδα ο δρόμος. Η επέμβαση αυτή που προστίθεται σε ήδη υπάρχουσα ανάλογη επέμβαση, θα επιβαρύνει σοβαρά την αισθητική του τοπίου σε μια τουριστικά σημαντική περιοχή και θα καταστρέψει τμήμα πυκνής δασικής βλάστησης. Υπάρχει εναλλακτικό σχέδιο που προτείνεται από το δήμο, την αντιπεριφέρεια Θεσπρωτίας και κατοίκους, ώστε να περιορισθεί η επίπτωση στο τοπίο και το δάσος.
Εντούτοις η κατασκευάστρια εταιρία και το Υπουργείο Υποδομών εμμένουν στην αναγκαιότητα αυτής της λεγόμενης «τρανσέρας» με το επιχείρημα ότι η προτεινόμενη από το Δήμο εναλλακτική λύση αποτελεί αλλαγή του φυσικού αντικειμένου άλλου έργου, αυτού του νέου λιμανιού της Ηγουμενίτσας, πράγμα που θα οδηγήσει στην απένταξη του έργου αυτού από την ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση. Σημειώνεται ότι ο τρόπος κατασκευής του δρόμου που βασίζεται στην κοπή του βουνού σε σχήμα ανάποδου «Π», στη συγκεκριμένη θέση θα παράσχει στην κατασκευάστρια εταιρία τεράστιες ποσότητες αδρανών υλικών με πολύ ελκυστικότερο μεταφορικό κόστος συγκριτικά με την εναλλακτική λύση άλλου λατομείου, προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουν στο έργο του λιμανιού.
«Η ερώτησή μου έχει στόχο να συμβάλλει στην αποσαφήνιση της κατάστασης έτσι ώστε τα σχετικά έργα να προχωρήσουν λαμβάνοντας υπόψη μακροπρόθεσμα το ευρύτερο συμφέρον της περιοχής και σε αυτό συμπεριλαμβάνεται και το περιβάλλον», δήλωσε ο Νίκος Χρυσόγελος. «Οι κατασκευαστικές επιλογές δεν μπορεί να υπαγορεύονται αποκλειστικά και μόνο από στενά οικονομικά συμφέροντα ξεκομμένα από την προστασία του περιβάλλοντος, ούτε είναι δυνατόν οι ανησυχίες και οι αντιπροτάσεις των τοπικών κοινωνιών να αντιμετωπίζονται με εκβιαστικά διλήμματα από την κεντρική εξουσία. Αυτή ακριβώς η μονοδιάστατη πρακτική είναι που μας οδήγησε στο χείλος του γκρεμού και πρέπει να αλλάξει επειγόντως. Η ενημέρωση των πολιτών και η ουσιαστική συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων που αφορούν τον τόπο τους πρέπει επιτέλους να γίνει πραγματικότητα και στην Ελλάδα».
Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης
Θέμα: Περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την κατασκευή του οδικού άξονα Ηγουμενίτσας – Πρέβεζας
Στο πρώτο υποτμήμα του έργου «Βελτίωση Εθνικής Οδού Ηγουμενίτσας-Πρέβεζας» στην περιφέρεια Ηπείρου, και συγκεκριμένα στο κομμάτι από τον κόμβο Εγνατίας (λιμάνι) έως τη θέση Πλαταριά, προγραμματίζεται να κοπεί το βουνό σε σχήμα ανάποδου «Π» για να διέλθει ισόπεδα ο δρόμος. Η επέμβαση αυτή που προστίθεται σε ήδη υπάρχουσα ανάλογη επέμβαση, θα επιβαρύνει σοβαρά την αισθητική του τοπίου σε μια τουριστικά σημαντική περιοχή και θα καταστρέψει τμήμα πυκνής δασικής βλάστησης. Ο Δήμος , η Αντιπεριφέρεια Θεσπρωτίας και οι κάτοικοι αντιτίθενται σφοδρά και έχουν αντιπροτείνει σήραγγα ή απλή βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του δρόμου στο σημείο αυτό ώστε να περιορισθεί η επίπτωση στο τοπίο και το δάσος.
Η κατασκευάστρια εταιρία εμμένει όμως διότι ο συγκεκριμένος τρόπος κατασκευής θα τους παράσχει 500.000 κυβικά μέτρα αδρανών υλικών με πολύ συμφέρον μεταφορικό κόστος σε σχέση με την εναλλακτική λύση άλλου λατομείου, προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουν στο συγχρηματοδοτούμενο από Ευρωπαïκούς πόρους έργο του νέου λιμανιού της Ηγουμενίτσας . Πιέζουν για την άρση των αντιρρήσεων του Δήμου με το επιχείρημα ότι η προτεινόμενη από το Δήμο λύση αποτελεί αλλαγή του φυσικού αντικειμένου της Γ’ φάσης του έργου του λιμανιού, πράγμα που θα οδηγήσει στην απένταξη του έργου αυτού από την ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση . Η εκβιαστική αυτή θέση της εταιρίας υποστηρίζεται και από το Υπουργείο Υποδομών .
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Είναι αληθείς οι ισχυρισμοί της εταιρίας ότι η λύση που προτείνει ο Δήμος συνιστούν αλλαγή του φυσικού αντικειμένου του έργου του λιμανιού, και άρα το τελευταίο δε θα είναι πλέον εφικτό να συγχρηματοδοτηθεί από Ευρωπαïκούς πόρους;
2. Εκτιμά ότι είναι δυνατή η υιοθέτηση της πολύ ηπιότερης για το τοπίο και το περιβάλλον λύσης της σήραγγας στο σημείο αυτό χωρίς να απειλείται η χρηματοδότηση του έργου;
3. Συνάδει ο προτεινόμενος τρόπος κατασκευής και μεταφοράς αδρανών υλικών με την ουσία της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, δεδομένου μάλιστα ότι προτείνεται από τους τοπικούς φορείς ένας διαφορετικός τρόπος υλοποίησης του έργου, που όπως ισχυρίζονται οι φορείς θα έχει μικρότερο περιβαλλοντικό κόστος;
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου