Αν είχε εφαρμοστεί το σχέδιο Μπέζα,το Δημόσιο θα είχε πρόσθετα έσοδα 300 εκατ. ευρώ ετησίως

ΘΥΜΗΘΗΚΑΝ ΤΩΡΑ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΙ ΤΟ 2008 ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΑΞΗ ΤΟΥ ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΟΥ
Του Γιώργου Παλαιτσάκη

Μέτρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου ναυτιλιακών καυσίμων που είχαν εξαγγελθεί το καλοκαίρι του 2008 από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είναι αυτά που ανακοίνωσε σχεδόν … πανηγυρικά, 3,5 χρόνια μετά (!), η «πράσινη» πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Πρόκειται για μέτρα τα οποία είχαν δρομολογηθεί από την κυβέρνηση της ΝΔ, «πάγωσαν» επί 2 περίπου χρόνια από τις «πράσινες» πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Οικονομικών και λίγο πριν κλείσει η Βουλή ανακοινώθηκαν ως νέα και πρωτοποριακά!

Μόλις την περασμένη Τρίτη και λίγες μέρες πριν κλείσει η Βουλή για τις επόμενες εκλογές, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Π. Οικονόμου παρουσίασε σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην κεντρική υπηρεσία του ΣΔΟΕ μια δέσμη «νέων» μέτρων για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου με το πετρέλαιο ναυτιλίας.

Με συνταγή Ν.Δ. ο έλεγχος στα ναυτιλιακά καύσιμα

Το σύστημα
Τα μέτρα που παρουσιάστηκαν προβλέπουν:
-Την υποχρέωση για την ηλεκτρονική σήμανση με σύστημα εντοπισμού (GPS) όλων των μεταφορικών μέσων πετρελαιοειδών. Όλα τα πλωτά και χερσαία μέσα μεταφοράς πετρελαίου ναυτιλίας υποχρεούνται να φέρουν και να χρησιμοποιούν το σύστημα εντοπισμού GPS.
-Την εγκατάσταση στην κεντρική υπηρεσία του ΣΔΟΕ Κέντρου Ελέγχου εφοδιασμένου με σύγχρονα συστήματα πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών τα οποία, με χρήση και του διαδικτύου, θα παρακολουθούν την κίνηση όλων των δεξαμενόπλοιων και των λοιπών πλωτών μέσων που μεταφέρουν πετρέλαιο ναυτιλίας. Η παρακολούθηση θα γίνεται διαδικτυακά μέσω του προγράμματος AIS (Automatic Identification System), το οποίο έχει τη δυνατότητα να δείχνει στην οθόνη του υπολογιστή, τη γεωγραφική θέση κάθε πλοίου.
Σε περίπτωση παρέκκλισης παρακολουθούμενου πλοίου από το προκαθορισμένο δρομολόγιο μεταφοράς ναυτιλιακού καυσίμου θα σημαίνει συναγερμός και θα δίνεται εντολή στα αντιλαθρεμπορικά σκάφη να σπεύσουν για έλεγχο στο σημείο που βρίσκεται το «ύποπτο» πλοίο.

Αντιγραφή
Τα μέτρα αυτά, ωστόσο, είχαν εξαγγελθεί από τον Ιούλιο του 2008 επί κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας από τον τότε υφυπουργό Οικονομικών κ. Αντ. Μπέζα! Συγκεκριμένα, από τις 24 Ιουλίου του 2008 ο κ. Μπέζας είχε ανακοινώσει τη σταδιακή εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου της διακίνησης των ναυτιλιακών καυσίμων, το οποίο έφερε την ονομασία «ΠΟΣΕΙΔΩΝ».
Το σύστημα αυτό, το οποίο εν συνεχεία είχε αρχίσει σταδιακά να τίθεται σε εφαρμογή, εγκαταλείφθηκε πλήρως από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, όταν ανέλαβε την εξουσία τον Οκτώβριο του 2009.
Αν συνεχιζόταν από τότε η προσπάθεια για την εφαρμογή του, τότε σήμερα θα ήταν σε πλήρη λειτουργία, θα είχε συμβάλει ήδη στην πάταξη του λαθρεμπορίου με το ναυτιλιακό πετρέλαιο και το Δημόσιο θα απεκόμιζε πρόσθετα έσοδα ύψους τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ ετησίως!
Το σύστημα «ΠΟΣΕΙΔΩΝ» για την ηλεκτρονική παρακολούθηση της διακίνησης των ναυτιλιακών καυσίμων, το οποίο είχε δρομολογήσει η Νέα Δημοκρατία και «πάγωσε» από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τον Οκτώβριο του 2009, προέβλεπε:
Την εγκατάσταση ειδικών ηλεκτρονικών αισθητήρων σε όλα τα βυτιοφόρα και πλοία ώστε να εκπέμπουν μέσω τηλεματικής ή GPS- SMS/GPRS, σήματα για την ακριβή θέση τους κατά τον εφοδιασμό. Οι αισθητήρες αυτοί θα τοποθετούνταν στις βάνες εισαγωγής και εξαγωγής των ναυτιλιακών καυσίμων ή στις δεξαμενές των εφοδιαστικών μέσων. Προβλεπόταν να σφραγίζουν ηλεκτρονικά και να αποστέλλουν μέσω τηλεματικής ή GPS-SMS/GPRS, σήματα για την ακριβή θέση των εφοδιαστικών μέσων και των πλοίων προορισμού, καθώς και σήματα alarm εφόσον η αποσφράγισή τους γινόταν σε μη προκαθορισμένο σημείο εφοδιασμού. Ταυτόχρονα είχαν τη δυνατότητα να καταμετρούν κατά τη ροή του καυσίμου, το είδος, την πυκνότητα και την ποσότητά του.
Την εγκατάσταση, στη Γενική Διεύθυνση Τελωνείων του υπουργείου Οικονομικών (σ.σ. αργότερα βρέθηκε καταλληλότερος χώρος στο κτίριο των κεντρικών υπηρεσιών του ΣΔΟΕ), Κέντρου Ελέγχου και Θαλάμου Επιχειρήσεων που θα εφοδιάζονταν με συστήματα πληροφορικής τα οποία με χρήση του διαδικτύου, θα παρακολουθούσαν την κίνηση όλων των δεξαμενόπλοιων και των λοιπών πλωτών μέσων μεταφοράς ναυτιλιακών καυσίμων, μέσω του προγράμματος AIS (Automatic Identification System) με ειδικό πομποδέκτη.
Παράλληλα ο Θάλαμος Επιχειρήσεων μέσω του τερματικού του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Τελωνείων θα αποκτούσε πρόσβαση στο ηλεκτρονικό βιβλίο ατελούς παραλαβής καυσίμων κάθε εφοδιαζόμενου πλοίου.
Έτσι για κάθε εφοδιαστικό πλοίο στο οποίο φορτώνεται ποσότητα αφορολογήτου καυσίμου για να εφοδιασθεί άλλο πλοίο, ο Θάλαμος Επιχειρήσεων που θα ενημερωνόταν για την κατάθεση των τελωνειακών παραστατικών εφοδιασμού μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος των Τελωνείων, θα μπορούσε (με το «χάρτη πλοίων πραγματικού χρόνου») να εντοπίζει το στίγμα του εφοδιαστικού πλοίου, να παρακολουθεί τη μετακίνησή του προς το σημείο του εφοδιαζόμενου πλοίου, να ελέγχει εάν το εφοδιαστικό προσεγγίζει το εφοδιαζόμενο πλοίο, να εποπτεύει την πορεία του εφοδιαστικού μετά το πέρας του εφοδιασμού προς το σημείο πρόσδεσης, στο δηλωθέν αγκυροβόλιο του και να ελέγχει την αναγκαιότητα της χορηγούμενης ποσότητας καυσίμου. Ο Θάλαμος Επιχειρήσεων θα μπορούσε δηλαδή να παρακολουθεί πώς και πού κινείται το κάθε εφοδιαστικό πλοίο και το κάθε βυτιοφόρο, να εντοπίζει τις τυχόν παρεκκλίσεις από το δρομολόγιό του, πού σταματά και πότε αποσφραγίζεται και εκφορτώνει το καύσιμο και πόσο καύσιμο παρέδωσε.
Ουσιαστικά, η «πράσινη» πολιτική ηγεσία «ξεπάγωσε» μετά από 2 και πλέον χρόνια, σχέδια πάταξης του λαθρεμπορίου πετρελαίου ναυτιλίας, που είχε δρομολογήσει η ΝΔ, και τα εμφάνισε ως νέα λίγο πριν τις εκλογές!


Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: ΔΕΝ ΕΚΑΝΕ 20 ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΛΗΡΩΜΑΤΑ

Παροπλισμένα τα δύο αντιλαθρεμπορικά σκάφη

Στο πλαίσιο του προγράμματος «ΠΟΣΕΙΔΩΝ» προβλεπόταν και η χρησιμοποίηση αντιλαθρεμπορικών σκαφών για την άμεση καταδίωξη και σύλληψη όσων επιχειρούν να πραγματοποιήσουν παράνομες μεταγγίσεις ποσοτήτων αφορολογήτου ναυτιλιακού πετρελαίου.
Στις 15 Μαϊου 2009 ο τότε υφυπουργός Οικονομικών κ. Αντ. Μπέζας εγκαινίασε τα δύο πρώτα αντιλαθρεμπορικά σκάφη τα οποία παρέλαβε το υπουργείο Οικονομικών από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Έκτοτε και μέχρι το καλοκαίρι του 2011 τα σκάφη αυτά δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ, καθώς παρέμειναν παροπλισμένα! Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, υπό τον κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, έδωσε προτεραιότητα στην κατά γράμμα τήρηση της «μνημονιακής» δέσμευσης για «πάγωμα» προσλήψεων στο Δημόσιο.
Έτσι αρνήθηκε να προσλάβει τα 20 άτομα που απαιτούνταν για να συγκροτηθούν τα πληρώματα των 2 αντιλαθρεμπορικών σκαφών με αποτέλεσμα να εξακολουθήσει να υπάρχει για 2 χρόνια αδυναμία θαλάσσιας καταδίωξης λαθρεμπόρων ναυτιλιακού πετρελαίου!


(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ, το Σάββατο 7.4.2012 )

Δεν υπάρχουν σχόλια: