Αποχαιρέτα... το λιμάνι που χάνεις!

Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται… Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν ίσχυσε και δεν ισχύει πια για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
Για το σημαντικό έργο της τρίτης φάσης του λιμανιού της Ηγουμενίτσας όλα ξεκίνησαν στραβά…
Έτσι σήμερα το μεγαλύτερο από άποψης προϋπολογισμού αλλά και σημασίας έργο για την Ήπειρο βρίσκεται μισό βήμα πριν την απένταξη του και την οριστική διακοπή των εργασιών.
Και φυσικά κάτι τέτοιο μηδενίζει τις πιθανότητες κατασκευής του κατά τη νέα προγραμματική περίοδο, γεγονός που μειώνει τις αναπτυξιακές προοπτικές για αυτό που όλοι ονομάζουν πύλη της χώρας προς την Ευρώπη.

Τα έργα της τρίτης φάσης είχαν δημοπρατηθεί αρχικά επί Υπουργίας Γιώργου Σουφλιά με προϋπολογισμό 110 εκ. ευρώ. Η αλλαγή κυβέρνησης το 2009 είχε ως αποτέλεσμα την ακύρωση της δημοπράτησης, την τροποποίηση της μελέτης και την επαναδημοπράτηση ως Γ1 φάση με το μισό περίπου προϋπολογισμό (περί τα 60 εκ. ευρώ) τον Δεκέμβριο του 2010.
Ωσότου ολοκληρωθούν οι διαδικασίες αυτές, στην Ελλάδα είχε ξεσπάσει η οικονομική κρίση, η οποία έπληξε και πλήττει τον κατασκευαστικό τομέα και τις εταιρίες.
Η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο στις 8 Αυγούστου του 2011 δεν έφερε την έναρξη των εργασιών. Οι καθυστερήσεις διαδέχονταν η μία την άλλη. Το Υπουργείο είχε φτάσει πριν λίγους μήνες στο σημείο να κινήσει τις διαδικασίες για την έκπτωση του εργολάβου.
Τότε η ανάδοχος επιχείρησε να αναπτύξει εργοτάξιο. Με τη διαφορά όμως ότι δύο χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης και με τα χρονικά περιθώρια να στενεύουν ασφυκτικά, οι εργασίες βρίσκονται σε νηπιακό στάδιο και δεν έχουν σχέση με την κατασκευή του λιμανιού αλλά με τη μετακίνηση του καταθλιπτικού αγωγού της αποχέτευσης της πόλης της Ηγουμενίτσας, μια προεργασία απαραίτητη μεν, αλλά πολύ μακριά από το στόχο της κατασκευής νέου λιμένα.
Την έντονη ανησυχία του για την πορεία των έργων της Γ' Φάσης του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας, εξέφρασε ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στη Θεσπρωτία για την παράδοση του άξονα Καρτέρι - Πάργα.
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφων για την πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου Υποδομών να μην κατασκευαστεί η διαπλάτυνση του δρόμου Ηγουμενίτσας - Πλαταριάς, που αποτελούσε υποέργο της Γ' φάσης του Λιμανιού, ως συνακόλουθο της μη κατασκευής τρανσέρας ο κ. Καχριμάνης δεν έκρυψε την ανησυχία του λέγοντας "Δε σχολιάζω την απόφαση αυτή γιατί ξέρω ότι είναι περισσότερο λεκτική παρά ουσιαστική. Εάν δούλευε η 3η φάση του λιμανιού, δε θα συζητούσαμε τώρα για την προαίρεση της Πλαταριάς.
Γνωρίζω ότι αυτή τη στιγμή οι εργασίες που γίνονται στο λιμάνι είναι ελάχιστες και αυτό με ενοχλεί" επεσήμανε ο Περιφερειάρχης, εκφράζοντας ταυτόχρονα την άποψη ότι το έργο δεν θα ολοκληρωθεί στην παρούσα προγραμματική περίοδο.
Η ανησυχία για την τύχη του λιμανιού γίνεται ακόμη μεγαλύτερη μετά την ανακοίνωση που έκανε η Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα ότι δεκαέξι έργα του ΕΣΠΑ βρίσκονται στο «κόκκινο», μεταξύ αυτών και το λιμάνι Ηγουμενίτσας.
Μάλιστα στον πίνακα που συνοδεύει την έκθεση, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας περιλαμβάνεται στα έργα που δεν θα γίνουν. Χαρακτηριστικό είναι ότι μέχρι σήμερα οι πληρωμές φτάνουν μόλις στις 350 χιλιάδες από τον συνολικό προϋπολογισμό του έργου, γεγονός που δείχνει και στην πράξη ότι οι εργασίες που έγιναν είναι απειροελάχιστες.
Oι ευθύνες των αρμόδιων υπουργείων που ενέταξαν το έργο και είχαν την ευθύνη για την εξέλιξη και την ολοκλήρωσή του είναι τεράστιες, καθώς με την τακτική που ακολούθησαν από το 2007 και μέχρι σήμερα το μόνο που κατάφεραν είναι να κουνάμε μαντήλι στο λιμάνι.


vdella.com


Δεν υπάρχουν σχόλια: