Το σκυλί που ξέρει 1.022 λέξεις!
Η Τσέισερ, ένα τσοπανόσκυλο, αποδείχτηκε πιο έξυπνη και από τους πιθήκους
Ενα µπόρντερ κόλι, η Τσέισερ, µπόρεσε να µάθει 1.022 λέξεις, έδειξαν αµερικανοί ερευνητές. Η σκυλίτσα επέδειξε µια ικανότητα εκµάθησης που είναι ανώτερη αυτής των πιθήκων.
Η διάθεσή της να µάθει θα την οδηγούσε σε ακόµη καλύτερα αποτελέσµατα, όµως οι εκπαιδευτές της κουράστηκαν… Η Τσέισερ, ένα τσοπανόσκυλο µπόρντερ κόλι, είχε την τύχη (ή την ατυχία, ανάλογα από ποια πλευρά το βλέπει κανείς) να ζει µε δύο ιδιαίτερους ανθρώπους, δύο πανεπιστηµιακούς ερευνητές ειδικευµένους στη συµπεριφορική ψυχολογία, οι οποίοι βάλθηκαν να διαπιστώσουν αν η σκυλίτσα τους, όταν ανταποκρινόταν στις εντολές τους, ήταν σε θέση να αντιληφθεί τη σχέση ανάµεσα στη λέξη και το αντικείµενο.
Ενας φιλόζωος δεν θα χρειαζόταν έρευνα τριών ετών, µε βίντεο και δηµοσιεύσεις στην επιστηµονική επιθεώρηση «Behavioural Processes» για να σιγουρευτεί ότι ο σκύλος του «καταλαβαίνει» τις εντολές. Αυτό που απέδειξαν οι δύο Αµερικανοί, ο Τζον Πίλεϊ και η Αλιστον Ριντ του Κολεγίου Γούφορντ, στη Νότια Καρολίνα, προχωρεί όµως πέραν αυτού. ∆ιότι η ικανότητα που επέδειξε η Τσέισερ είναι αντίστοιχη της ικανότητας ειδών που θεωρούνταν ώς τώρα καλύτερα από τους σκύλους στον τοµέα αυτό – όπως οι ανθρωπόµορφοι πίθηκοι και οι παπαγάλοι.
Πράγµατι, η σκυλίτσα είναι σε θέση να ξεχωρίζει 1.022 διαφορετικές λέξεις και να τις συνδέει µε τα αντικείµενα στα οποία αντιστοιχούν. Κατάφερε να διακρίνει τη µορφή αντικειµένων και έδειξε πως έχει ένα σύστηµα αποµνηµόνευσης για να συνδέει ένα ηχητικό ερέθισµα µε ένα οπτικό ερέθισµα.
Οι τελικές επιδόσεις της Τσέισερ είναι εντυπωσιακές. Οι εκπαιδευτές της γράφουν πράγµατι στην έρευνά τους πωςη σκυλίτσα θυµάται καλύτερα απ’ αυτούς τα ονόµατα των παιχνιδιών της και πως «είναι φανερό ότι διαθέτει αρκετές ικανότητες που είναι απαραίτητες για την κατανόηση της ανθρώπινης γλώσσας», αποδεικνύοντας έτσι ότι µπορεί να αποκτά ικανότητες, όπως κάνουν τα µωρά στην ηλικία των τριών ετών.
Η Τσέισερ δεν θα σταµατούσε στις 1.022 λέξεις, απλώς ο Πίλεϊ και η Ριντ σταµάτησαν να της κάνουν µαθήµατα, ικανοποιηµένοι από το επίπεδο στο οποίο είχε φτάσει. Πράγµατι τα πειράµατά τους ξεπέρασαν σηµαντικά αυτά των γερµανών συναδέλφων τους του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ που το 2004 είχαν διδάξει 200 λέξεις στον Ρίκο – επίσης µπόρντερ κόλι. Στην κατάταξη των σκύλων που ήταν οι καλύτεροι µαθητές, ο Ρίκο θα καταλάµβανε την τρίτη θέση, αν υπολογίζαµε και την αυστριακή Μπέτσι η οποία φάνηκε ικανή να µάθει 340 λέξεις, όµως η έρευνα στην οποία συµµετείχε ήταν λιγότερο αυστηρή επιστηµονικά απ’ ό,τι αυτές που είχαν ως αντικείµενα τον Ρίκο και την Τσέισερ. Το κοινό στοιχείο αυτών των µαθητών - προτύπων είναι ότι ανήκουν στη ράτσα των µπόρντερ κόλι (ή αλλιώς «κόλι των συνόρων»), γνωστή για τη ζωντάνια και την ευφυΐα της. Η ικανότητά τους να µαθαίνουν µπορεί να οφείλεται και στον τρόπο µε τον οποίο δηµιουργήθηκε η ράτσα αυτή στη Βρετανία, µια διαδικασία στην οποία ο άνθρωπος δεν επενέβη µε τεχνητό τρόπο, όπως έκανε σε άλλες περιπτώσεις. Πράγµατι τα µπόρντερ κόλι εκτρέφονταν για να φυλάνε τα κοπάδια από την εποχή των Βίκινγκς και εκπαιδεύονταν για να ανταποκρίνονται µε ακρίβεια σε εντολές για τη φύλαξη των ζώων, κάτι που απαιτεί περίπλοκες επιχειρήσεις.
Οι ερευνητές θέλουν τώρα να διαπιστώσουν αν άλλες ράτσες σκύλων είναι σε θέση να µαθαίνουν όπως η Τσέισερ. Προς το παρόν, η ικανότητα της συγκεκριµένης σκυλίτσας είναι άλλη µια απόδειξη, έπειτα από εκείνες των πιθήκων που επικοινωνούν µε σήµατα και των παπαγάλων που χρησιµοποιούν λέξεις µε συνειδητό τρόπο, ότι η βούληση να µαθαίνεις και η ικανότητα να θυµάσαι δεν ανήκει αποκλειστικά στο ανθρώπινο είδος.
Ενα µπόρντερ κόλι, η Τσέισερ, µπόρεσε να µάθει 1.022 λέξεις, έδειξαν αµερικανοί ερευνητές. Η σκυλίτσα επέδειξε µια ικανότητα εκµάθησης που είναι ανώτερη αυτής των πιθήκων.
Η διάθεσή της να µάθει θα την οδηγούσε σε ακόµη καλύτερα αποτελέσµατα, όµως οι εκπαιδευτές της κουράστηκαν… Η Τσέισερ, ένα τσοπανόσκυλο µπόρντερ κόλι, είχε την τύχη (ή την ατυχία, ανάλογα από ποια πλευρά το βλέπει κανείς) να ζει µε δύο ιδιαίτερους ανθρώπους, δύο πανεπιστηµιακούς ερευνητές ειδικευµένους στη συµπεριφορική ψυχολογία, οι οποίοι βάλθηκαν να διαπιστώσουν αν η σκυλίτσα τους, όταν ανταποκρινόταν στις εντολές τους, ήταν σε θέση να αντιληφθεί τη σχέση ανάµεσα στη λέξη και το αντικείµενο.
Ενας φιλόζωος δεν θα χρειαζόταν έρευνα τριών ετών, µε βίντεο και δηµοσιεύσεις στην επιστηµονική επιθεώρηση «Behavioural Processes» για να σιγουρευτεί ότι ο σκύλος του «καταλαβαίνει» τις εντολές. Αυτό που απέδειξαν οι δύο Αµερικανοί, ο Τζον Πίλεϊ και η Αλιστον Ριντ του Κολεγίου Γούφορντ, στη Νότια Καρολίνα, προχωρεί όµως πέραν αυτού. ∆ιότι η ικανότητα που επέδειξε η Τσέισερ είναι αντίστοιχη της ικανότητας ειδών που θεωρούνταν ώς τώρα καλύτερα από τους σκύλους στον τοµέα αυτό – όπως οι ανθρωπόµορφοι πίθηκοι και οι παπαγάλοι.
Πράγµατι, η σκυλίτσα είναι σε θέση να ξεχωρίζει 1.022 διαφορετικές λέξεις και να τις συνδέει µε τα αντικείµενα στα οποία αντιστοιχούν. Κατάφερε να διακρίνει τη µορφή αντικειµένων και έδειξε πως έχει ένα σύστηµα αποµνηµόνευσης για να συνδέει ένα ηχητικό ερέθισµα µε ένα οπτικό ερέθισµα.
Οι τελικές επιδόσεις της Τσέισερ είναι εντυπωσιακές. Οι εκπαιδευτές της γράφουν πράγµατι στην έρευνά τους πωςη σκυλίτσα θυµάται καλύτερα απ’ αυτούς τα ονόµατα των παιχνιδιών της και πως «είναι φανερό ότι διαθέτει αρκετές ικανότητες που είναι απαραίτητες για την κατανόηση της ανθρώπινης γλώσσας», αποδεικνύοντας έτσι ότι µπορεί να αποκτά ικανότητες, όπως κάνουν τα µωρά στην ηλικία των τριών ετών.
Η Τσέισερ δεν θα σταµατούσε στις 1.022 λέξεις, απλώς ο Πίλεϊ και η Ριντ σταµάτησαν να της κάνουν µαθήµατα, ικανοποιηµένοι από το επίπεδο στο οποίο είχε φτάσει. Πράγµατι τα πειράµατά τους ξεπέρασαν σηµαντικά αυτά των γερµανών συναδέλφων τους του Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ που το 2004 είχαν διδάξει 200 λέξεις στον Ρίκο – επίσης µπόρντερ κόλι. Στην κατάταξη των σκύλων που ήταν οι καλύτεροι µαθητές, ο Ρίκο θα καταλάµβανε την τρίτη θέση, αν υπολογίζαµε και την αυστριακή Μπέτσι η οποία φάνηκε ικανή να µάθει 340 λέξεις, όµως η έρευνα στην οποία συµµετείχε ήταν λιγότερο αυστηρή επιστηµονικά απ’ ό,τι αυτές που είχαν ως αντικείµενα τον Ρίκο και την Τσέισερ. Το κοινό στοιχείο αυτών των µαθητών - προτύπων είναι ότι ανήκουν στη ράτσα των µπόρντερ κόλι (ή αλλιώς «κόλι των συνόρων»), γνωστή για τη ζωντάνια και την ευφυΐα της. Η ικανότητά τους να µαθαίνουν µπορεί να οφείλεται και στον τρόπο µε τον οποίο δηµιουργήθηκε η ράτσα αυτή στη Βρετανία, µια διαδικασία στην οποία ο άνθρωπος δεν επενέβη µε τεχνητό τρόπο, όπως έκανε σε άλλες περιπτώσεις. Πράγµατι τα µπόρντερ κόλι εκτρέφονταν για να φυλάνε τα κοπάδια από την εποχή των Βίκινγκς και εκπαιδεύονταν για να ανταποκρίνονται µε ακρίβεια σε εντολές για τη φύλαξη των ζώων, κάτι που απαιτεί περίπλοκες επιχειρήσεις.
Οι ερευνητές θέλουν τώρα να διαπιστώσουν αν άλλες ράτσες σκύλων είναι σε θέση να µαθαίνουν όπως η Τσέισερ. Προς το παρόν, η ικανότητα της συγκεκριµένης σκυλίτσας είναι άλλη µια απόδειξη, έπειτα από εκείνες των πιθήκων που επικοινωνούν µε σήµατα και των παπαγάλων που χρησιµοποιούν λέξεις µε συνειδητό τρόπο, ότι η βούληση να µαθαίνεις και η ικανότητα να θυµάσαι δεν ανήκει αποκλειστικά στο ανθρώπινο είδος.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου