Ανοιχτά μέτωπα στην Θεσπρωτία

ΕΣΠΑ, έργα οδοποιίας, Υγείας, διαχείρισης Περιβάλλοντος, ΤΕΙ, Δημοτικές Επιχειρήσεις

Σε μια πολύ δύσκολη φάση και περίοδο της ιστορίας της έχει περιέλθει η χώρα μας, με την κρίση να χτυπά όλα τα κοινωνικά στρώματα, η οικονομία των περιοχών να βρίσκεται σε οριακό σημείο, ενώ την ίδια στιγμή σε τοπικό επίπεδο, στο Νομό μας, υπάρχουν ζητήματα, εκ των οποίων πολλά ζητούν άμεσες λύσεις, ενώ υπάρχουν εκκρεμότητες που μόνο προβληματισμό δημιουργούν.
Και πώς να μην συμβαίνει αυτό, όταν Νομαρχία και Δήμοι αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα και δεν λαμβάνουν τους πόρους εκείνους που θα επέτρεπαν σε έργα να προχωρήσουν και να φτάσουν στην ολοκλήρωσή τους.
Και μέσα σε όλα αυτά υπάρχει ο «Καλλικράτης», που αποτελεί ειλημμένη απόφαση για την κυβέρνηση, που θεωρεί ότι μπορεί η νέα μεταρρύθμιση να βάλει τη χώρα σε μια νέα τροχιά, τροχιά ανάπτυξης και να συμβάλλει ώστε η ελληνική ύπαιθρος να αποκτήσει και πάλι τη χαμένη της αίγλη.
Και η αποκέντρωση υπάρχει ως βασικός στόχος, αρκεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση να λάβει τις εγγυήσεις για τους πόρους που απαιτούνται σε επίπεδο δήμων και Περιφερειών.
Η Θεσπρωτία δεν αποτελεί εξαίρεση
Αν η στασιμότητα σε πολλά ζητήματα του Νομού και γενικότερα της Ηπείρου οφείλεται στην οικονομική κρίση δεν είναι βέβαιο, αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι απαιτείται... δράση, καθ' ότι διαφορετικά τα προβλήματα αναμένεται να συσσωρευτούν σε βαθμό που η επίλυσή τους θα φαντάζει πλέον αξεπέραστος σκόπελος.
Πρώτο και καλύτερο το ΕΣΠΑ. Εργαλείο υποτίθεται για πολλούς τομείς, έχοντας ωστόσο κολλήσει στην περιοχή μας και η απορρόφηση να είναι πολύ χαμηλή. Οι προσπάθειες της νέας ΓΓΠΗ κ. Γεωργακοπούλου φιλότιμες, ενώ οι αλλαγές στο σχέδιο νόμου, για την αποκέντρωση στη διαχείριση των πόρων, την απλοποίηση των εφαρμοζόμενων διαδικασιών και την αποτελεσματικότητα στην εφαρμογή των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, ίσως δημιουργήσουν νέα δεδομένα.
Εκτός του ΕΣΠΑ, υπάρχουν το «Θησέας», το «Πίνδος» για τα ορεινά, το Αλέξανδρος Μπαλτατζής, ανεξόφλητες οφειλές για το «Ελλάδα 2004», με τα έργα να αντιμετωπίζουν προβλήματα χρηματοδότησης και άλλα να μην υπάρχουν ώριμες μελέτες.
Από που να πρωτοξεκινήσει κανείς αν θελήσει να αναφερθεί σε έργα που εκκρεμούν, είτε πρόκειται για οδοποιία, είτε άλλου είδους.
Πολύ κουβέντα έχει γίνει για το Καρτέρι-Πάργα, αναμένουμε να δούμε αν θα δημοπρατηθεί στα όρια του μήνα όπως ανακοίνωσε η κυβέρνηση.
Λιμάνι Ηγουμενίτσας, άλλο μεγάλο θέμα. Τελευταία εξέλιξη η απόφαση της κυβέρνησης να το δημοπρατήσει εντός του 2010.
Ο άξονας Ηγουμενίτσα-Σαγιάδα-Μαυρομάτι, που πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα. Η ΓΓΠΗ επεσήμανε πρόσφατα ότι θα προχωρήσει, αλλά βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο.
Η σύνδεση Καρτερίου- Βασιλικού. Υπάρχουν διαβεβαιώσεις ότι θα ολοκληρωθεί εντός Απριλίου, αν και μπορεί κανείς να τον διασχίσει, με δική του ωστόσο ευθύνη.
Η γέφυρα της Γλυκής. Έχει καταντήσει «γεφύρι της Άρτας». Πρόβλημα όπως λέγεται αποτέλεσαν οι καιρικές συνθήκες που έφεραν πίσω το έργο. Πρόθεση πλέον είναι να ολοκληρωθεί πριν το καλοκαίρι, αφού κατά την τουριστική περίοδο μπορεί να προσδώσει πολλά οφέλη στις εκεί επιχειρήσεις, η χασούρα των οποίων υπήρξε σημαντική την προηγούμενη χρονιά.
Διαχείριση απορριμμάτων. Μια άλλη πονεμένη ιστορία. Εν έτη 2010 λειτουργούν ακόμη ΧΑΔΑ, ο Χυτά στο Καρβουνάρι υπολειτουργεί, ενώ ο αντίστοιχος της Κορύτιανης, αν και έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, δεν δέχεται απορρίμματα. Για Χυτύ μιλάει η Περιφερειάρχης, συμφωνούμε, αλλά ας δούμε πρώτα Χυτά και βλέπουμε...
Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών. Υποτίθεται πως θα ξεκινούσε τη λειτουργία Μάρτιο με Απρίλιο. Κάτι τέτοιο μοιάζει τουλάχιστον δύσκολο. Μετά την ολοκλήρωση του κατασκευαστικά, θα ακολουθήσει η προμήθεια εξοπλισμού, ενώ χρειάζεται και το διοικητικό και ιατρονοσηλευτικό προσωπικό. Με τις περικοπές που προωθούνται στην Υγεία, υπάρχουν πολλά ερωτήματα.
Το εισόδημα των αγροτών συρρικνώνεται, η γαλακτοβιομηχανία ΔΩΔΩΝΗ στηρίζει στο μέτρο του δυνατού, αλλά δεν υπάρχει εγγύηση για ένα ευνοϊκότερο μέλλον.
Το Νοσοκομείο Φιλιατών παραμένει χωρίς διοίκηση, ενώ οι ιατροί βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας για απλήρωτες εφημερίες πέντε και πλέον μηνών.
Η ρύπανση του Καλαμά συνεχίζεται ανεξέλεγκτα, οι παραβάτες δεν πληρώνουν και το στολίδι της Ηπειρώτικης και Θεσπρωτικής φύσης καταστρέφεται αργά και βασανιστικά.
Βιολογικοί καθαρισμοί. Υπεγράφη η προέγκριση δημοπράτησης για αυτόν των Συβότων-Πλαταριάς. Αναμένουμε για τους υπόλοιπους.
Εγνατία Οδός. Υπάρχουν κακοτεχνίες, ξεκινούν έλεγχοι εμπειρογνωμόνων, «δοκιμάζεται» η ασφάλεια των οδηγών.
Η Θεσπρωτική αγορά συνεχίζει να στενάζει, τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση επιτείνουν το άσχημο κλίμα που υπάρχει και δεν φαίνεται προς το παρών φως στο τούνελ.
Οι Δημοτικές Επιχειρήσεις «φυτοζωούν», τα Κοινωνικά Προγράμματα (Βοήθεια στο Σπίτι κλπ) δεν μπορούν να προχωρήσουν.
Ιχθυοκαλλιέργειες, ένας άλλος πνεύμονας ανάπτυξης που αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες.
Αγωγός φυσικού αερίου. Τα πάντα παραμένουν στον αέρα, τόσο για τη διέλευση αυτού, όσο και για την εγκατάσταση του εργοστασίου συμπίεσης.
ΤΕΙ Ηγουμενίτσας. Το Οπτικής-Οπτομετρίας δεν θα λειτουργήσει από τη νέα ακαδημαϊκή περίοδο, άλλα δύο τμήματα δεν προσελκύουν φοιτητές.
Αυτές είναι μόνο μερικές, ίσως οι σημαντικότερες εκκρεμότητες για τη Θεσπρωτία, αλλά φυσικά υπάρχουν αρκετά ακόμη θέματα, σε Δήμους και Κοινότητες, για τα οποία απαιτούνται παρεμβάσεις
neoiagones


Δεν υπάρχουν σχόλια: