«Πολιτισμός και Τουρισμός»

Του Νίκου Ανατολιωτάκη

Ένας από τους βασικότερους αν όχι ο βασικότερος μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας μας αποτελεί ο τουρισμός. Όσο και αν έχει τονιστεί πάρα πολλές φορές, ειδικά τώρα, στην χειρότερη περίοδο για την εθνική μας οικονομία, ο τουρισμός αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα όπλα της χώρας, όχι μόνο λόγω της ανεμπόδιστης εισροής εσόδων και λόγω δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας αλλά και γιατί ενεργοποιεί την αναπτυξιακή διαδικασία και σε άλλους τομείς οι οποίοι σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό.

Μέσα από την τωρινή μου θητεία στη θέση του Αντιπεριφερειάρχη Πολιτισμού και κάνοντας απολογισμό των δράσεων στις οποίες συμμετείχα, διαπιστώνω διαρκώς την ανάγκη σύνδεσης του τουρισμού με το πολιτιστικό προϊον της Ελλάδας. Ο πολιτιστικός τουρισμός, ο τουρισμός δηλαδή που εστιάζει όχι μόνο στον ήλιο και στη θάλασσα – που ούτως η άλλως προσφέρει αφειδώς ο τόπος μας στους τουρίστες- , είναι δυστυχώς παρεξηγημένος. Και είναι παρεξηγημένος γιατί είναι κυρίως εστιασμένος στα μουσεία, στα μνημεία και στη στατική ιστορική και αρχαιολογική εικόνα που μπορούμε να δώσουμε στους τουρίστες. Βέβαια, το αρχαιολογικό πολιτιστικό απόθεμα της Ελλάδας είναι τεράστιο και η σωστή προβολή και αξιοποίησή του ήταν, είναι και θα είναι το μεγάλο στοίχημα για όλους τους φορείς και τα πρόσωπα που εμπλέκονται με τον τουρισμό.
Όμως, εκτός από τον πολιτισμό που είναι κλεισμένος στα μουσεία και περιορισμένος στους αρχαιολογικούς χώρους, υπάρχει και ο ζωντανός πολιτισμός, εκείνος που κάθε μέρα παράγει ο τόπος και οι άνθρωποί του. Οι τέχνες, οι παραδόσεις, η γλώσσα, οι γεύσεις, η αρχιτεκτονική, τα τοπικά προϊόντα, οι εορτασμοί και οι εμπειρίες της ελληνικής πόλης και του ελληνικού χωριού. Αυτός ο ζωντανός πολιτισμός στην Ελλάδα είναι σχεδόν αναξιοποίητος. Ο ξένος που θα επισκεφθεί τη χώρα, δεν θέλει να συναντήσει μόνο το ένδοξο παρελθόν της αλλά και το ζωντανό παρόν της. Θέλει να ζήσει τη χώρα και το λαό της ως εμπειρία. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως πάρα πολλοί τουρίστες, συνεπαρμένοι από το ελληνικό μοντέλο ζωής αποφάσισαν να μείνουν για πάντα εδώ. Σε μια χώρα που τουλάχιστον οικονομικά δύσκολα μπορεί να τους αποφέρει οποιοδήποτε κέρδος.
Όσοι ασχολούμαστε με τον τουρισμό, βλέπουμε ότι ο πολιτιστικός τουρισμός δεν έχει ανάγκη μόνο τα βασισμένα σε charters φθηνά ταξιδιωτικά πακέτα που μεταφέρουν για λίγες μέρες τον ψυχρό βορρά στο θερμό νότο. Χωρίς να υποτιμούμε και αυτού του είδους τους τουρίστες οι οποίοι κατά χιλιάδες προτιμούν τη χώρα μας κάθε χρόνο, θεωρούμε ότι η τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδας πρέπει να αρχίσει να βασίζεται και σε υποψιασμένους τουρίστες υψηλού μορφωτικού και οικονομικού επιπέδου.
Έτσι μόνο θα μπορέσει να αξιοποιηθεί και ο πολιτιστικός πλούτος της χώρας και μόνο έτσι θα αναβαθμιστεί και το τουριστικό μας προϊόν το οποίο βασίζεται στον ήλιο και στη θάλασσα και το οποίο λεηλατήθηκε βάναυσα τις τελευταίες δεκαετίες, αφήνοντας πίσω του τσιμεντοποιημένες παραλίες, νησιά – ξενυχτάδικα και ξενοδοχεία – κουτιά.
Πρακτικά, στα πλαίσια ανάπτυξης του πολιτιστικού τουρισμού, πρέπει να δοθεί έμφαση στην ανάδειξη της προβιομηχανικής κληρονομιάς η οποία είναι ανεξάντλητη και άκρως ενδιαφέρουσα, στην προστασία των παραδοσιακών οικισμών οι οποίοι αποτελούν ζωντανά μνημεία και στην καταγραφή της ναυτικής μας παράδοσης η οποία είναι πασίγνωστη στους ξένους και παντελώς άγνωστη στους Έλληνες. Η γενικότερη ανάδειξη του θαλάσσιου πολιτισμού, ο οποίος από μόνος του αποτελεί ένα τεράστιο κεφάλαιο για τον τουρισμό της χώρας και ο οποίος ουδέποτε αξιοποιήθηκε πραγματικά πρέπει να αποτελέσει κύρια μέριμνα για τους φορείς που εμπλέκονται με τον τουρισμό. Οι ελληνικές θάλασσες προσφέρονται για πάρα πολλά θαλασσινά αθλήματα, για θαλασσινές περιηγήσεις ομηρικής ομορφιάς και για ήπιες ξεναγήσεις με καϊκια που θα έδειχναν την πραγματική ομορφιά της Ελληνικής ακτογραμμής.
Επιπλέον, στον πολιτιστικό τουρισμό εντάσσεται και ο θρησκευτικός – προσκυνηματικός τουρισμός ο οποίος ειδικά για τη χώρα μας είναι μια πραγματική έκπληξη καθώς τόσο η ηπειρωτική χώρα όσο και τα νησιά στα πιο όμορφα σημεία τους έχουν χτισμένο και από ένα μοναστήρι. Ο Θρησκευτικός τουρισμός άλλωστε αφορά όχι μόνο τους προσκυνητές αλλά και πολλούς φυσιολάτρες ταξιδιώτες οι οποίοι επισκέπτονται τα μοναστήρια γνωρίζοντας ότι είναι χτισμένα στις πιο όμορφες τοποθεσίες της χώρας.
Τέλος, σημαντικός κλάδος του πολιτιστικού τουρισμού είναι ο αγροτουρισμός και ο γεωτουρισμός που ως έννοιες τείνουν να παρεξηγηθούν καθώς ξαφνικά στην Ελλάδα προέκυψαν πολλοί επαγγελματίες του αγροτουρισμού χωρίς όμως πραγματική ευαισθησία και γνώση του αντικειμένου πράγμα για το οποίο δεν ευθύνονται οι ίδιοι αλλά οι φορείς οι οποίοι τους εποπτεύουν. Είναι καιρός στη χώρα μας να ασχοληθούν οι αρμόδιοι φορείς σοβαρά με το ζήτημα της διαρκούς εκπαίδευσης των επαγγελματιών του τουρισμού, κάτι που στο εξωτερικό γίνεται εδώ και πολλά χρόνια. Δυστυχώς υπάρχουν πρόθυμοι επαγγελματίες οι οποίοι όμως στερούνται ακόμη και της βασικής τουριστικής εκπαίδευσης. Τέλος, ο αγροτουρισμός πρέπει να αποσυνδεθεί από τον τουρισμό του χωριού και να επανέλθει στην αρχική του έννοια. Να συνδεθεί με αγροτουριστικά καταλύματα υψηλών προδιαγραφών και να συνδεθεί με δραστηριότητες αυθεντικές, όπως η κηπουρική, το ψάρεμα, το μάζεμα φρούτων, η περιποίηση ζωων, η παρατήρηση πουλιών, η απόσταξη τσίπουρου, η παρακολούθηση και η συμμετοχή στη διαδικασία παραγωγης γαλακτοκομικών προϊόντων κ.α. Στην Ιταλία, στις περιοχές παραγωγής παρμεζάνας, συρρέει πλήθος τουριστών για να ενημερωθεί και να δει από κοντά τη διαδικασία παρασκευής του διάσημου τυριού. Γιατί να μην γίνει κάτι αντίστοιχο σε ελαιοτριβεία και οινοποιεία της χώρας μας;
Στην κατηγορία του πολιτιστικού τουρισμού θα μπορούσαμε να εντάξουμε και άλλες μορφές τουρισμού, όπως τον συνεδριακό τουρισμό, τον σχολικό – εκπαιδευτικό τουρισμό ή ακόμη και τον θεματικό – εξειδικευμένο τουρισμό (πχ. Κυνηγετικό τουρισμό, τουρισμό φωτογραφίας κ.α.)
Συνοψίζοντας οι δράσεις και οι υποβληθείσες προτάσεις που έχουν γίνει και που πρόκειται να γίνουν προς αυτό τον τομέα εστιάζουν κυρίως στην στοχευμένη προβολή και σωστή εμπορική τοποθέτηση της χώρας, στην ευαισθητοποίηση και ειδική εκπαίδευση των ξενοδόχων και των επαγγελματιών του τουρισμού, στην ειδική σήμανση χώρων, μνημείων και μονοπατιών, στην δημιουργία διαδικτυακών εργαλείων σύνδεσης των τουριστών με τους επαγγελματίες του τουρισμού, στην προβολή των τοπικών προϊόντων και της γαστρονομίας, στη διοργάνωση εκδηλώσεων σε αρχαιολογικούς χώρους κ.α.
Στο πλαίσιο όλων των παραπάνω, η Περιφέρεια Ηπείρου έχει σημαντικό έργο όσων αφορά την προώθηση και την υποστήριξη Πολιτιστικών και Τουριστικών δράσεων.

ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ
-Ενέργειες για την ενίσχυση της αεροπορικής σύνδεσης της Ηπείρου με την Άνοιγμα Συνεργασιών με εταιρίες χαμηλού κόστουςΕλλάδα και το εξωτερικό
-Συστηματικές προσπάθειες για την Προσέλκυση Κρουαζιεροπλοίων στην Ήπειρο
-Προώθηση μιας σειράς από έργα υποδομής (οδικοί άξονες), τα οποία κάποια βρίσκονται στο στάδιο ολοκλήρωσης των μελετών τους και κάποια άλλα κατασκευάζονται.

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ
Σχέδιο Προώθησης-Διανομής Προωθητικού Υλικού
Παραγωγή Ψηφιακού Διαφημιστικού Υλικού
Παραγωγή Διαφημιστικών Banners για το διαδίκτυο

ΠΡΟΒΟΛΗ
Τηλεοπτική Προβολή
Ραδιοφωνική προβολή
Ηλεκτρονική Προβολή
Καταχωρήσεις σε Έντυπα

ΕΚΘΕΣΕΙΣ
ΦΙΛΟΞΕΝΙΕΣ
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ
Συνεχή χρήση DATA BASE για ηλεκτρονική αποστολή τουριστικών
μηνυμάτων
Ενέργειες για την προσέλκυση μαθητικού τουρισμού
Ενέργειες για την προσέλκυση τουρισμού τρίτης ηλικίας
Έγκριση πρότασης στο πρόγραμμα Leader και συγκεκριμένα στο έργο «Προβολή και προώθηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων περιοχών Π.Ε. Πρέβεζας»

ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Μνημόνιο Συνεργασίας για τη δημιουργία Νέου Τουριστικού Προϊόντος με βάση τα Αρχαία Θέατρα της Ηπείρου: Μια καινοτομία για τα Ελληνικά δεδομένα
Προένταξη στη νέα προγραμματική περίοδο του καινοτόμου πιλοτικού έργου «Πολιτιστική διαδρομή στα Αρχαία Θέατρα της Ηπείρου»

ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
-Συνεργασία με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας (Ξ.Ε.Ε.)
-Έναρξη εφαρμογής του Ελληνικού Ηπειρώτικου πρωινού στα ξενοδοχεία της Ηπείρου
-Συνεργασία με τη Λέσχη Γαστρονόμων Ηπείρου (ΛΕΓΗ) και το Σύλλογο Γευσιγνωστών Πρέβεζας (Μίθαικος) για την καθιέρωση του Ελληνικού πρωινού Ηπείρου σε όλα τα ξενοδοχεία της Περιφέρειας
-Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στο Υπουργείο Τουρισμού, το Υπουργείο Πολιτισμού, την Περιφέρεια Ηπείρου και το Διάζωμα για τη δημιουργία Νέου Τουριστικού Προϊόντος με βάση τα Αρχαία Θέατρα της Ηπείρου: Μια καινοτομία για τα Ελληνικά δεδομένα
-Συνεργασία με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας
(Ξ.Ε.Ε.)
-Συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ) για την προώθηση της κρουαζιέρας.
-Συνεργασία με τα Επιμελητήρια της Ηπείρου και της Λευκάδας
-Συνεργασία με τις τουριστικές επιχειρήσεις της Ηπείρου
-Συνεργασία με τη Λέσχη Γαστρονόμων Ηπείρου (ΛΕΓΗ) και το Σύλλογο Γευσιγνωστών Πρέβεζας (Μίθαικος) για τη συνδιοργάνωση Παγκόσμιου Συνεδρίου γαστρονομίας στα Ιωάννινα και στην Πρέβεζα
-Έναρξη εφαρμογής του Ελληνικού Ηπειρώτικου πρωινού στα ξενοδοχεία της Ηπείρου
-Συνεργασία με τη Λέσχη Γαστρονόμων Ηπείρου (ΛΕΓΗ) και το Σύλλογο Γευσιγνωστών Πρέβεζας (Μίθαικος) για την καθιέρωση του Ελληνικού πρωινού Ηπείρου σε όλα τα ξενοδοχεία της Περιφέρειας

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ- ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
-Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στο Υπουργείο Τουρισμού, το Υπουργείο Πολιτισμού, την Περιφέρεια Ηπείρου και το Διάζωμα για τη δημιουργία Νέου Τουριστικού Προϊόντος με βάση τα Αρχαία Θέατρα της Ηπείρου: Μια καινοτομία για τα Ελληνικά δεδομένα
-Συνεργασία με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας
(Ξ.Ε.Ε.)
-Συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ) για την προώθηση της κρουαζιέρας.
-Συνεργασία με τα Επιμελητήρια της Ηπείρου και της Λευκάδας
-Συνεργασία με τις τουριστικές επιχειρήσεις της Ηπείρου
-Συνεργασία με τη Λέσχη Γαστρονόμων Ηπείρου (ΛΕΓΗ) και το Σύλλογο Γευσιγνωστών Πρέβεζας (Μίθαικος) για τη συνδιοργάνωση Παγκόσμιου Συνεδρίου γαστρονομίας στα Ιωάννινα και στην Πρέβεζα

Νίκος Ανατολιωτάκης
Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος


Δεν υπάρχουν σχόλια: