Οι προτάσεις των Εργοληπτών για τα δημόσια έργα
Τις προτάσεις του για το νέο πλαίσιο του νόμου περί ανάθεσης δημοσίων έργων δημοσιοποιεί ο Σύνδεσμος Εργοληπτών Δημοσίων Έργων Ιωαννίνων – Θεσπρωτίας. .
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, το πρωτοβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο θέτει σε προτεραιότητα τα κάτωθι ζητήματα:
1. Άμεση καθιέρωση του Δελτίου Ταυτότητας Έργων: Τα βασικά στοιχεία του Δελτίου Ταυτότητος Έργων θα αναρτώνται υποχρεωτικά στο Διαδίκτυο πριν την υπογραφή: α) της αρχικής σύμβασης έργων, β) της συμπληρωματικής σύμβασης έργων και γ) της παραλαβής έργων. Ο Σύνδεσμος θεωρεί ότι σε πολλές περιπτώσεις η δημοσιότητα των στοιχείων ανάθεσης έργων είναι από ανεπαρκής έως ανύπαρκτη, καταστρατηγώντας τόσο την ευρωπαϊκή όσο και την ελληνική νομοθεσία, με συνέπεια να δημιουργείται η αίσθηση ότι στα πολύ μεγάλα έργα ακολουθείται κατά εξακολούθηση η πρακτική των απευθείας αναθέσεων και συμπληρωματικών συμβάσεων, ενώ, αντίθετα, η αυστηρότητα και η διαφάνεια εξαντλείται στο χώρο των μικρών έργων.
2. Εκσυγχρονισμός - Απλοποίηση - Μηχανοργάνωση και Διαφάνεια του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ΜΕΕΠ). Η εν λόγω πρόταση αποσκοπεί στη δίκαιη και αντικειμενική κατάταξη των επιχειρήσεων, ενώ εκτιμάται ότι θα βοηθήσει τα μέγιστα σε έκτατες περιπτώσεις διαχείρισης κρίσεων, αφού ανά πάσα στιγμή θα είναι εφικτή η επιλογή κατάλληλων εργοληπτικών εταιρειών κατά περίπτωση (π.χ. εξειδίκευση εργασιών και ανεκτέλεστο υπόλοιπο ανά κατηγορία εργασιών κ.ο.κ.).
3. Άμεση θεσμοθέτηση του Π.Δ. για το Μητρώο Κατασκευαστικών Ιδιωτικών Έργων (ΜΗ.Κ.Ι.Ε.).
4. Άμεση εξόφληση των οφειλομένων χρημάτων από το δημόσιο προς τις εργοληπτικές επιχειρήσεις. Σε περίπτωση αδυναμίας εξόφλησης να εξετασθεί, για όσους τουλάχιστον το επιθυμούν, η δυνατότητα εξόφλησης με ομόλογα του ελληνικού δημοσίου (υπενθυμίζεται ότι πολύ πρόσφατα το ελληνικό δημόσιο αποφάσισε να πράξει αναλόγως για την αντιμετώπιση των χρεών του προς το ΙΚΑ). Παράλληλα, πρέπει να υπάρξει πλήρης δημοσιότητα για τη ροή των κονδυλίων σε εκτελούμενα έργα, ούτως ώστε να περιορισθούν οι δυνατότητες αδιαφανών παρεμβάσεων.
5. Υιοθέτηση συστήματος αναλυτική τιμολόγησης των εργασιών σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
6. Επανεξέταση του συστήματος ανάθεσης έργων με την μειοδοσία ως αποκλειστικού κριτηρίου: Οι προϋποθέσεις αξιόπιστων μελετών, σωστής και στελεχωμένης επίβλεψης, οι οποίες αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την λειτουργία της μειοδοσίας, δεν έχουν ακόμη διασφαλιστεί. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την οικονομική ασφυξία των επιχειρήσουν (μη καταβολή δεδουλευμένων, οικονομική κρίση, τραπεζικό σύστημα) οδηγεί σε πολύ υψηλές και παράλογες εκπτώσεις με καταστροφικές συνέπειες τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τα ίδια τα έργα.
7. Απλοποίηση - κωδικοποίηση νομοθεσίας: Απαιτείται ουσιαστική απλοποίηση της νομοθεσίας ώστε να αποφεύγονται οι μεγάλες καθυστερήσεις στην ένταξη -δημοπράτηση - ανάθεση - εκτέλεση των έργων, καθώς και οι ενστάσεις λόγω της πολυνομίας και των διατάξεων που επιδέχονται διαφορετικές ερμηνείες.
8. Παγιοποίηση του Π.Δ.Ε., ως ποσοστό του ΑΕΠ, τουλάχιστον στο 6% ετησίως πέραν των δεσμευμένων ετήσιων δαπανών για τις εν ισχύ εκάστοτε ΣΔΙΤ. Δέσμευση ότι το 75% τουλάχιστον του Π.Δ.Ε. θα περιορίζεται σε τεχνικά έργα υποδομής.
9. Άμεση ένταξη παντεχνικών εταιρειών στον αναπτυξιακό νόμο και λήψη μέτρων για την χρηματοδοτική ανακούφιση των επιχειρήσεων.
10. Αύξηση του πλήθους των δημοπρατούμενων έργων, ειδικά των μικρών και μεσαίων στην Περιφέρεια, κατά τα πρότυπα των μέτρων αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης που έλαβαν οι περισσότερες αναπτυγμένες χώρες.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, το πρωτοβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο θέτει σε προτεραιότητα τα κάτωθι ζητήματα:
1. Άμεση καθιέρωση του Δελτίου Ταυτότητας Έργων: Τα βασικά στοιχεία του Δελτίου Ταυτότητος Έργων θα αναρτώνται υποχρεωτικά στο Διαδίκτυο πριν την υπογραφή: α) της αρχικής σύμβασης έργων, β) της συμπληρωματικής σύμβασης έργων και γ) της παραλαβής έργων. Ο Σύνδεσμος θεωρεί ότι σε πολλές περιπτώσεις η δημοσιότητα των στοιχείων ανάθεσης έργων είναι από ανεπαρκής έως ανύπαρκτη, καταστρατηγώντας τόσο την ευρωπαϊκή όσο και την ελληνική νομοθεσία, με συνέπεια να δημιουργείται η αίσθηση ότι στα πολύ μεγάλα έργα ακολουθείται κατά εξακολούθηση η πρακτική των απευθείας αναθέσεων και συμπληρωματικών συμβάσεων, ενώ, αντίθετα, η αυστηρότητα και η διαφάνεια εξαντλείται στο χώρο των μικρών έργων.
2. Εκσυγχρονισμός - Απλοποίηση - Μηχανοργάνωση και Διαφάνεια του Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ΜΕΕΠ). Η εν λόγω πρόταση αποσκοπεί στη δίκαιη και αντικειμενική κατάταξη των επιχειρήσεων, ενώ εκτιμάται ότι θα βοηθήσει τα μέγιστα σε έκτατες περιπτώσεις διαχείρισης κρίσεων, αφού ανά πάσα στιγμή θα είναι εφικτή η επιλογή κατάλληλων εργοληπτικών εταιρειών κατά περίπτωση (π.χ. εξειδίκευση εργασιών και ανεκτέλεστο υπόλοιπο ανά κατηγορία εργασιών κ.ο.κ.).
3. Άμεση θεσμοθέτηση του Π.Δ. για το Μητρώο Κατασκευαστικών Ιδιωτικών Έργων (ΜΗ.Κ.Ι.Ε.).
4. Άμεση εξόφληση των οφειλομένων χρημάτων από το δημόσιο προς τις εργοληπτικές επιχειρήσεις. Σε περίπτωση αδυναμίας εξόφλησης να εξετασθεί, για όσους τουλάχιστον το επιθυμούν, η δυνατότητα εξόφλησης με ομόλογα του ελληνικού δημοσίου (υπενθυμίζεται ότι πολύ πρόσφατα το ελληνικό δημόσιο αποφάσισε να πράξει αναλόγως για την αντιμετώπιση των χρεών του προς το ΙΚΑ). Παράλληλα, πρέπει να υπάρξει πλήρης δημοσιότητα για τη ροή των κονδυλίων σε εκτελούμενα έργα, ούτως ώστε να περιορισθούν οι δυνατότητες αδιαφανών παρεμβάσεων.
5. Υιοθέτηση συστήματος αναλυτική τιμολόγησης των εργασιών σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
6. Επανεξέταση του συστήματος ανάθεσης έργων με την μειοδοσία ως αποκλειστικού κριτηρίου: Οι προϋποθέσεις αξιόπιστων μελετών, σωστής και στελεχωμένης επίβλεψης, οι οποίες αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την λειτουργία της μειοδοσίας, δεν έχουν ακόμη διασφαλιστεί. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την οικονομική ασφυξία των επιχειρήσουν (μη καταβολή δεδουλευμένων, οικονομική κρίση, τραπεζικό σύστημα) οδηγεί σε πολύ υψηλές και παράλογες εκπτώσεις με καταστροφικές συνέπειες τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τα ίδια τα έργα.
7. Απλοποίηση - κωδικοποίηση νομοθεσίας: Απαιτείται ουσιαστική απλοποίηση της νομοθεσίας ώστε να αποφεύγονται οι μεγάλες καθυστερήσεις στην ένταξη -δημοπράτηση - ανάθεση - εκτέλεση των έργων, καθώς και οι ενστάσεις λόγω της πολυνομίας και των διατάξεων που επιδέχονται διαφορετικές ερμηνείες.
8. Παγιοποίηση του Π.Δ.Ε., ως ποσοστό του ΑΕΠ, τουλάχιστον στο 6% ετησίως πέραν των δεσμευμένων ετήσιων δαπανών για τις εν ισχύ εκάστοτε ΣΔΙΤ. Δέσμευση ότι το 75% τουλάχιστον του Π.Δ.Ε. θα περιορίζεται σε τεχνικά έργα υποδομής.
9. Άμεση ένταξη παντεχνικών εταιρειών στον αναπτυξιακό νόμο και λήψη μέτρων για την χρηματοδοτική ανακούφιση των επιχειρήσεων.
10. Αύξηση του πλήθους των δημοπρατούμενων έργων, ειδικά των μικρών και μεσαίων στην Περιφέρεια, κατά τα πρότυπα των μέτρων αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης που έλαβαν οι περισσότερες αναπτυγμένες χώρες.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου