Η «Λαϊκή Συσπείρωση» για την χερσαία ζώνη

Η τοποθέτηση της «Λαϊκής Συσπείρωσης» στο Δ.Σ. της Ηγουμενίτσας κατά την συζήτηση του θέματος: «Έκφραση γνώμης επί του προτεινόμενου σχεδίου παραχώρησης τμημάτων της χερσαίας ζώνης από τον Ο.Λ.Η.Γ. στον Δήμο Ηγουμενίτσας.
Προφανώς συζητάμε και πρέπει να αποφασίζουμε πολιτικά . Αλλά έχουμε την γνώμη ότι εντέχνως βάζετε να τοποθετηθεί ο καθένας μας σύμφωνα με την κομματική του τοποθέτηση η με το τι ψήφησε στις τελευταίες εκλογές, και όχι για το ποια πολιτική εξυπηρετεί τις ανάγκες των κατοίκων αυτής της πόλης.
Η αλήθεια είναι ότι έχουμε να αποφασίσουμε ανάμεσα σε δύο πολιτικές. Από την μια, η πολιτική για ελεύθερο παραλιακό μέτωπο που σημαίνει ικανοποίηση λαϊκών αναγκών σε αναψυχή , ανάπαυση, αθλητισμό ,πολιτισμό κλπ. Από την άλλη, περιορισμό του παραλιακού μετώπου που εξυπηρετεί τα συμφέροντα των εφοπλιστών, του κεφαλαίου, τη γραμμή του ΤΑΙΠΕΔ, της Ε.Ε…. Προφανώς οι δύο αυτές πολιτικές συγκρούονται. Σε αυτό πρέπει να τοποθετηθεί πολιτικά το Δ.Σ. και υπεύθυνα κάθε ένας μας.
Δεν μας εκπλήσσει η τοποθέτηση του Δημάρχου. Έχουμε κατά επανάληψη καταγγείλει ,τόσο στο Δ.Σ. όσο και με ανακοινώσεις, την στάση της Δημοτικής Αρχής στο θέμα του λιμανιού και του παραλιακού μετώπου. Σήμερα καταγγέλλουμε την μεθόδευση για τον τρόπο που έρχεται για συζήτηση το θέμα. Έχουμε τονίσει επανειλημμένα ότι η σωστή διαδικασία ήταν να συζητηθεί το θέμα πρώτα στο Δ.Σ. ,να αποφασίσουμε συλλογικά τι διεκδικεί ο Δήμος από την «χερσαία ζώνη» και αυτές τις θέσεις να διεκδικήσει ο Δήμαρχος στις διαπραγματεύσεις με τα κυβερνητικά όργανα. Συνέβη ακριβώς το αντίθετο. Μας φέρνετε σήμερα να εγκρίνουμε την πρόταση που η διορισμένη από την συγκυβέρνηση διοίκηση της ΟΛΗΓ Α.Ε. έχει ήδη κάνει προς το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, με τον ίδιο τρόπο διορισμένο. Ζητάτε την γνώμη μας πάνω σε τετελεσμένα γεγονότα για να υπάρχει «λαϊκή συναίνεση» στο έγκλημα.
Επικαλείται ο Δήμαρχος το παράδειγμα της Πάτρας και ότι αυτόν τον δρόμο ακολούθησε. Αυτό εύκολα μπορεί να επαληθευτεί. Να θυμίσουμε μόνο ότι το Δ.Σ. της Πάτρας αποφάσισε ακριβώς τι διεκδικεί, το απαίτησε από την κυβέρνηση, το έκανε θέμα των Μ.Φ. της πόλης που το στήριξαν ενεργά ,έκανε συγκεντρώσεις ,εκδηλώσεις στο χώρο που διεκδικούσε, με τα συνεργεία του Δήμου έκανε έργα στο χώρο και τον κατοχύρωσε στην πράξη. Να θυμίσουμε επίσης ότι δεν αποδόθηκε στον Δήμο όλος ό χώρος που διεκδικούσε. Με νέα του απόφαση το Δ.Σ. διεκδικεί και τον υπόλοιπο χώρο, αλλά και κρατική χρηματοδότηση για την συντήρηση και έργα ανάπλασης του χώρου. Αλήθεια τι από όλα αυτά έκανε η Δημοτική Αρχή της Ηγουμενίτσας; Να τονίσουμε μόνο ότι πριν από 3 μήνες το Εργατικό Κέντρο Θεσπρωτίας έκανε εκδήλωση με το θέμα το λιμάνι και το παραλιακό μέτωπο. Η Δημοτική Αρχή όχι μόνο δεν παραβρέθηκε αλλά δεν ασχολήθηκε καθόλου με τις προτάσεις του Ε.Κ.Θ. Ούτε καν για να τις απορρίψει. Βλέπετε με άλλους συνηθίζει να διαβουλεύεται και όχι με τους εκπροσώπους των εργαζομένων. Καλό είναι να μην πιάνει στο στόμα του ο Δήμαρχος την Δημοτική Αρχή της Πάτρας.
Ο Ανδρέας Νταής ανέφερε ότι είναι ευτυχής η συγκυρία για την λύση του προβλήματος της «χερσαίας ζώνης», γιατί τώρα είναι πολιτική της κυβέρνησης να αποδώσει στους Δήμους τα κομμάτια του παραλιακού μετώπου που δεν εξυπηρετούν τις ανάγκες των λιμανιών. Αλήθεια πως μπορεί να θεωρείται ευτυχής η συγκυρία που η ΟΛΗΓ Α.Ε. ,δηλαδή το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, έχει παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ; Είναι γνωστό δε ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει παραχωρηθεί στο ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ το οποίο δεν ελέγχεται καν από την ελληνική κυβέρνηση αλλά από τους τραπεζίτες της Ε.Ε.. Έχουμε την γνώμη ότι αυτά είναι σε όλους μας γνωστά. Είναι επίσης γνωστό ότι όλα τα περιουσιακά στοιχεία της ΟΛΗΓ Α.Ε. είναι προς πώληση «για την εξόφληση του δημόσιου χρέους». Τα σχέδια που συζητάμε για έγκριση είναι η υλοποίηση της γραμμής Πιτσιόρλα όπως αυτή διατυπώθηκε κατά την επίσκεψη του στην πόλη μας ,για δίκτυο μαρίνων(Σύβοτα, Πλαταριά, Ηγουμενίτσα) και υδατοδρομίων. Προφανώς αυτό εξυπηρετεί τα σχέδια των «επενδυτών». Ανεβαίνει επίσης και η αξία των προς πώληση εκτάσεων.
Η αλήθεια είναι ότι από τότε που φτιάχτηκε η ΟΛΗΓ Α.Ε., αν και κρατική, εξυπηρετεί τα συμφέροντα των εφοπλιστών, όπως έκανε και πριν το «Λιμενικό Ταμείο»(π.χ. μπάζωμα παραλίας). Για αυτό υπήρχε πάντα διαμάχη μεταξύ ΟΛΗΓ Α.Ε. και Δήμου. Για αυτό υπάρχει όλα αυτά τα χρόνια σε εκκρεμότητα το θέμα της «χερσαίας ζώνης». Κρατούσαν τους χώρους για πιθανή μελλοντική χρήση. Δεν είναι τυχαίο ότι η θέση που τοποθετείται σήμερα στα σχέδια η μαρίνα ,ονομάζεται «ΒΟΡΕΙΟ ΤΜΗΜΑ ΛΙΜΕΝΑ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΑΣ». Αλήθεια την σχέση έχει ο χώρος μπροστά στα ΤΕΙ με το λιμάνι; Τι ανάγκες του λιμανιού εξυπηρετεί όντας στην άλλη άκρη της πόλης;
Ειπώθηκε επίσης από τον πρόεδρο της ΟΛΗΓ Α.Ε. ότι τα κέρδη της εταιρείας πάνε για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους. Αυτό είναι αλήθεια. Αλλά εμείς πρέπει να είμαστε υπερήφανοι για αυτό; Αλήθεια τα λαϊκά στρώματα δημιούργησαν αυτό το χρέος; Εμείς πιστεύουμε ότι αυτά τα χρήματα πρέπει να πηγαίνουν για την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών. Αλλά αυτό προϋποθέτει ο λιμάνι να είναι λαϊκή περιουσία και όχι στην υπηρεσία ,πολύ δε περισσότερο στην ιδιοκτησία των επιχειρηματικών ομίλων, όπως μεθοδεύεται από την συγκυβέρνηση μέσω ΤΑΙΠΕΔ.
Ειπώθηκε επίσης πάλι από τον Ανδρέα Νταή, ότι συζητιέται στο υπουργείο η δυνατότητα να παίρνουν οι Δήμοι κάποιο το ποσοστό από τα κέρδη της Α.Ε. που σήμερα πάνε στο κράτος. Ας υποθέσουμε ότι είναι έτσι τα πράγματα. Γιατί ξεχνάτε ότι η ΟΛΗΓ Α.Ε. ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ; Δηλαδή πιστεύετε ότι ο νέος καπιταλιστής ιδιοκτήτης του λιμανιού θα δίνει στον Δήμο χρήματα για τις ανάγκες του; Υπάρχουν αλήθεια τέτοιες αυταπάτες; Ότι δίνεται σήμερα (π.χ. έργα στη παραλία)και ότι μας «τάζουν» είναι για να περιορίσουν τις λαϊκές αντιδράσεις ενάντια στην πολιτική του ξεπουλήματος του λιμανιού.
Στα σχέδια φαίνεται ότι η ΟΛΗΓ Α.Ε. δεσμεύει για την κατασκευή μαρίνας τον χώρο από το «Νταλί» μέχρι και το ΤΕΙ. Τα γηπεδάκια του τένις καθώς και κομμάτι του ποδηλατοδρόμου ανήκουν σε αυτό τον χώρο που σήμερα εκατοντάδες κάτοικοι της πόλης μας κάνουν χρήση καθημερινά. Όπως και στον χώρο πριν από αυτά για περίπατο δίπλα στην θάλασσα. Το επιχείρημα του Δημάρχου είναι ότι αυτό εξυπηρετεί την ανάπτυξη. Το ερώτημα που προκύπτει είναι ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΙΑ ΠΟΙΟΝ; Ανάπτυξη είχαμε και με την κατασκευή του λιμανιού. Στην δεκαετία του 1990 μας λέγανε ότι με την κατασκευή των μεγάλων έργων «θα τρώμε με χρυσά κουτάλια» , έγιναν τότε ημερίδες από τον Δήμο για να μας πείσουν. Τώρα υπάρχει εμπειρία. Έγινε το λιμάνι, αυξήθηκε η κίνηση, αλλά τι κερδίζουν οι εργαζόμενοι, οι επαγγελματίες του τόπου από αυτό; Ακόμα και οι ναυτιλιακοί πράκτορες, που είχαν κέρδη εκείνη την εποχή, παραμερίζονται σήμερα από τους εφοπλιστές που φυσικά αυξήσανε τα κέρδη τους. Αλλά και σε αυτόν τον χώρο τα μεγάλα ψάρια φάγανε τα μικρά και μονοπωλείται η γραμμή Ηγουμενίτσα –Ιταλία από τον όμιλο GRIMALDI. Γιατί έτσι γίνονται τα πράγματα στον καπιταλισμό. Προφανώς είμαστε αντίθετοι σε μια τέτοια εξέλιξη.
Αντίθετοι είμαστε επίσης στο να παραμείνει ο χώρος του παλιού λιμανιού, που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, στην ΟΛΗΓ Α.Ε. Σήμερα ο χώρος λειτουργεί σαν parking. Ο ένα μέρος του, το φραγμένο που λειτουργεί ακόμα στα χαρτιά σαν λιμάνι Σενγκεν καθώς και το τελωνείο, πρέπει να αποδοθεί τώρα στον Δήμο και όχι να περιμένουμε μέχρι , όταν και αν ολοκληρωθούν τα έργα μετεγκατάστασης τους στο νέο λιμάνι.
Αντίθετοι είμαστε και στο να παραμείνει ο κεντρικός δρόμος, από τον «Ερυθρό Σταυρό» μέχρι και την «Αντιπεριφέρεια», στην ΟΛΗΓ Α.Ε. Το επιχείρημα ότι έτσι θα ασφαλτοστρωθεί ο δρόμος με έξοδα της Α.Ε. είναι τουλάχιστον άστοχο. Αποτελεί το άλλοθι για την «συναίνεση» του Δήμου που είναι οικονομικά στριμωγμένος. Με αυτό το τον τρόπο ενοποιείται και επεκτείνεται ο χώρος της «χερσαίας ζώνης» από το νέο λιμάνι έως το παλιό χωρίς εξυπηρετεί καμιά ανάγκη του λιμανιού (σήμερα έκτος από τον κεντρικό δρόμο περιλαμβάνει και το parking μπροστά από την Αστυνομία).
Η τοποθέτηση του Δημάρχου ήταν σαφέστατη. Η πρόταση είναι εθνικής στρατηγικής σημασίας ,εξυπηρετεί την πολιτική της ανταγωνιστικότητας κλπ που διαχειρίζεται σήμερα η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Δεν μας κάνει εντύπωση ότι επικροτεί, υποστηρίζει και υπηρετεί με ευλάβεια αυτήν την πολιτική και όχι μόνο στο συγκεκριμένο θέμα. Άλλωστε δεν είναι πολιτική μόνο της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αλλά και της Ν.Δ., για αυτό και ψηφίσανε από κοινού το 3ο μνημόνιο.
Το όραμα όμως των εφοπλιστών δεν μπορεί να είναι και όραμα των κατοίκων αυτής της πόλης, ιδιαίτερα των λαϊκών στρωμάτων που στην ουσία θα τους απαγορευτεί η πρόσβαση στο παραλιακό μέτωπο.
Προφανώς καταψηφίζουμε την πρόταση του διορισμένου Δ.Σ της ΟΛΗΓ Α.Ε.. Πιστεύουμε όμως ότι δεν αρκεί μόνο η καταψήφιση της αλλά πρέπει να οργανωθεί κίνημα διεκδίκησης του παραλιακού μετώπου ,ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού που θα διεκδικεί και πόρους για την ανάπλαση του χώρου για την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών.

Ηγουμενίτσα 26/04/2017
Για την «Λαϊκή Συσπείρωση»
Δώρης Δήμας

Δεν υπάρχουν σχόλια: