Πετούν τα λεφτά στους δρόμους
Από τα 125 δισ. ευρώ κοινοτικών κονδυλίων, που ήρθαν και θα εισρεύσουν στο μέλλον στην Ελλάδα (μέσω του ΕΣΠΑ), τα 51,3 δισ. ευρώ «εξάγονται» στη δυτική Ευρώπη, πληρώνοντας δαπάνες για εξοπλισμό και πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται στα έργα και στις επενδύσεις.
Αιτία, ο λάθος σχεδιασμός των προγραμμάτων και η υπερσυγκέντρωση σε έργα υποδομής. Οχι πως δεν τα χρειαζόταν η Ελλάδα, αλλά -επειδή ολοκληρώνονται με μεγάλες υπερκοστολογήσεις και πολύ αργό ρυθμό- απομυζούν (ακόμη και σήμερα) κάθε δαπάνη για άλλου είδους επενδύσεις.
Μελέτη της ΜΟΔ (Μονάδα Οργάνωσης και Διαχείρισης κοινοτικών προγραμμάτων) διαπιστώνει τεράστιες υπερβάσεις κόστους στα δημόσια έργα. Κατά μέσο όρο υπολογίζονται στο 90% του αρχικού προϋπολογισμού και οφείλονται σε συμπληρωματικές συμβάσεις και σε απευθείας αναθέσεις σε οδικά και λιμενικά κυρίως έργα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα έγκειται στο ότι καθώς οι υπερβάσεις δεν πληρώνονται από τα κοινοτικά ταμεία (θεωρούνται αντικανονικές), επιβαρύνουν το εθνικό ΠΔΕ. Επιπλέον παρατηρούνται και καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα κατά μέσο όρο ένα οδικό έργο να κάνει τουλάχιστον 8-10 χρόνια για να ολοκληρωθεί έναντι 6 χρόνων το πολύ με βάση το αρχικό σχέδιο.
Το πρόβλημα παραδέχθηκε και η κυβέρνηση σε έγγραφο που παρουσιάστηκε στις Βρυξέλλες έναν χρόνο πριν «για τα πρώτα ευρήματα της εκ των υστέρων αξιολόγησης» του ΚΠΣ. Κάνει λόγο για ασάφειες στις συμβάσεις και στα συμπληρωματικά έργα, μη ρεαλιστική χάραξη προϋπολογισμών, ελλιπή σχεδιασμό, ανεπαρκή εποπτεία και παραλείψεις, αλλά και υπερβολικές καθυστερήσεις, που οδηγούν σε μεγάλη αύξηση του κόστους των έργων. Η ίδια η Επιτροπή σε (παλαιότερες) μετρήσεις της υπολογίζει ότι η κατασκευή της Εθνικής Οδού (ΠΑΘΕ) κοστίζει περισσότερο από κάθε άλλο ευρωπαϊκό άξονα που μέτρησε και εφτά φορές πιο πολύ απ' ό,τι οι ισπανικοί και πορτογαλικοί αυτοκινητόδρομοι.
http://www.enet.gr/?i=news.el.oikonomia&id=287744
Αιτία, ο λάθος σχεδιασμός των προγραμμάτων και η υπερσυγκέντρωση σε έργα υποδομής. Οχι πως δεν τα χρειαζόταν η Ελλάδα, αλλά -επειδή ολοκληρώνονται με μεγάλες υπερκοστολογήσεις και πολύ αργό ρυθμό- απομυζούν (ακόμη και σήμερα) κάθε δαπάνη για άλλου είδους επενδύσεις.
Μελέτη της ΜΟΔ (Μονάδα Οργάνωσης και Διαχείρισης κοινοτικών προγραμμάτων) διαπιστώνει τεράστιες υπερβάσεις κόστους στα δημόσια έργα. Κατά μέσο όρο υπολογίζονται στο 90% του αρχικού προϋπολογισμού και οφείλονται σε συμπληρωματικές συμβάσεις και σε απευθείας αναθέσεις σε οδικά και λιμενικά κυρίως έργα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα έγκειται στο ότι καθώς οι υπερβάσεις δεν πληρώνονται από τα κοινοτικά ταμεία (θεωρούνται αντικανονικές), επιβαρύνουν το εθνικό ΠΔΕ. Επιπλέον παρατηρούνται και καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα κατά μέσο όρο ένα οδικό έργο να κάνει τουλάχιστον 8-10 χρόνια για να ολοκληρωθεί έναντι 6 χρόνων το πολύ με βάση το αρχικό σχέδιο.
Το πρόβλημα παραδέχθηκε και η κυβέρνηση σε έγγραφο που παρουσιάστηκε στις Βρυξέλλες έναν χρόνο πριν «για τα πρώτα ευρήματα της εκ των υστέρων αξιολόγησης» του ΚΠΣ. Κάνει λόγο για ασάφειες στις συμβάσεις και στα συμπληρωματικά έργα, μη ρεαλιστική χάραξη προϋπολογισμών, ελλιπή σχεδιασμό, ανεπαρκή εποπτεία και παραλείψεις, αλλά και υπερβολικές καθυστερήσεις, που οδηγούν σε μεγάλη αύξηση του κόστους των έργων. Η ίδια η Επιτροπή σε (παλαιότερες) μετρήσεις της υπολογίζει ότι η κατασκευή της Εθνικής Οδού (ΠΑΘΕ) κοστίζει περισσότερο από κάθε άλλο ευρωπαϊκό άξονα που μέτρησε και εφτά φορές πιο πολύ απ' ό,τι οι ισπανικοί και πορτογαλικοί αυτοκινητόδρομοι.
http://www.enet.gr/?i=news.el.oikonomia&id=287744
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου