Οικοδομικές άδειες μέσα σε μια μέρα!
Όλο το σχέδιο νόμου
Αυθημερόν οικοδομική άδεια, με την κατάθεση του φακέλου στις πολεοδομίες, απλοποίηση των διαδικασιών έκδοσης με σκοπό την αντιμετώπιση της πολυνομίας, έλεγχο των κατασκευών από ορκωτούς μηχανικούς και εκχώρηση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων σε ειδικούς φορείς όπως ο ΕΟΤ για την ανέγερση ξενοδοχείων ακόμη και σε υπουργεία για άλλες κτιριακές χρήσεις, προβλέπει η νέα νομοθετική ρύθμιση για την έκδοση οικοδομικών αδειών που θα δώσει σύντομα σε δημόσια διαβούλευση η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κυρία Τίνα Μπιρμπίλη.
Στόχος του νομοσχεδίου που θα θεσμοθετηθεί με Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) και το περιεχόμενο του οποίου αποκάλυψε το Σάββατο η εκπομπή “Θέμα SOS για το Περιβάλλον” στον Θέμα 989, είναι η αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και της δαιδαλώδους πολεοδομικής νομοθεσίας ώστε να απλουστευθούν οι διαδικασίες και να χτυπηθούν τα «γρηγορόσημα» που καθιστούν τις πολεοδομίες τις πιο διεφθαρμένες υπηρεσίες της δημόσιας διοίκησης.
Κανόνας πρώτος είναι η πάταξη της πολυνομίας. Σήμερα, οι υπάλληλοι των πολεοδομιών χάνονται σε ένα κυκεώνα πολεοδομικών διατάξεων (νόμων, εγκυκλίων, υπουργικών αποφάσεων) που σύμφωνα με το Τεχνικό Επιμελητήριο βρίσκονται θαμμένες σε δεκάδες τόμους και περισσότερες από 20.000 σελίδες! Αυτό δυσκολεύει το έργο των ελέγχων των φακέλων και οδηγεί τις πολεοδομίες σε δεκάδες παρατηρήσεις και διορθώσεις και τους πολίτες σε απίστευτη ταλαιπωρία.
Η μικτή επιτροπή του ΥΠΕΚΑ που εκπόνησε το νέο σχέδιο ΠΔ με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Τεχνικού Επιμελητηρίου, προβλέπει ότι στο εξής οι πολεοδομίες θα περιορίσουν το έργο τους και θα επικεντρωθούν στους ουσιώδης ελέγχους των κατασκευών που έχουν άμεση σχέση με το δημόσιο συμφέρον και με τις επιπτώσεις στο περιβάλλον (π.χ κάλυψη, ύψος, συντελεστή δόμησης, ημιυπαίθριοι, μπαλκόνια κ.α). Μέχρι σήμερα κατά τον έλεγχο των οικοδομικών αδειών, τα πολεοδομικά γραφεία ασχολούνταν με το σύνολο των πολεοδομικών διατάξεων, με αποτέλεσμα να χάνονται μέσα στις ασάφειες και τις λεπτομέρειες του θεσμικού πλαισίου.
Τρεις κατηγορίες κτιρίων
Με τις νέες ρυθμίσεις τα κτίρια κατατάσσονται σε τρεις κατηγορίες. Για διώροφα κτίσματα έως 7,50 μέτρων, η έκδοση των αδειών δόμησης θα γίνεται αυθημερόν με τους μελετητές να έχουν την αποκλειστική ευθύνη για την σύνταξη και πληρότητα των υποβαλλόμενων μελετών. Η πολεοδομία θα ελέγχει μόνο τις αμοιβές, τους φόρους και τις εισφορές υπέρ τρίτων.
Τις σημαντικότερες αλλαγές φέρνει η έκδοση των αδειών δόμησης για ειδικά κτίρια όπως βιομηχανίες, ξενοδοχεία, νοσοκομεία, αθλητικές και στρατιωτικές εγκαταστάσεις, δικαστικά μέγαρα, φυλακές κ.α
Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζεται η μεταβίβαση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων σε ειδικούς φορείς προκειμένου να μειωθεί ο φόρτος εργασίας στις πολεοδομίες και να συντομευθούν οι διαδικασίες έκδοσης οικοδομικών αδειών που αφορούν σε κτίρια αυτής της κατηγορίας.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι αντίστοιχες αρμοδιότητες θα αναλάβει ο ΕΟΤ για την αδειοδότηση ξενοδοχειακών και τουριστικών καταλυμάτων, τα υπουργεία Οικονομίας για βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις αλλά και το υπουργείο Περιβάλλοντος για υποδομές δασικών εκμεταλλεύσεων και οικοδομικά έργα σε δασικές εκτάσεις.
Αντίστοιχα, έργα που συνδέονται με πρατήρια βενζίνης, εγκαταστάσεις μέσων μαζικής μεταφοράς (σταθμοί ΚΤΕΛ, Μετρό κ.α) και έργα παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ θα αναλάβουν πολεοδομικές υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Αναφορά γίνεται στο σχέδιο και σε θρησκευτικούς χώρους (εκκλησίες κ.α), ορίζοντας ως αρμόδιο φορέα για την έκδοση των αδειών το υπουργείο Παιδείας. Μέχρι σήμερα η εκκλησία έχει τη δική της «πολεοδομική» αρχή που είναι η ναοδομία, χωρίς να διευκρινίζεται εάν θα συνεχίσει να λειτουργεί ή καταργείται.
Η εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε ειδικούς φορείς έχει ήδη αρχίσει να προκαλεί αντιδράσεις στους κύκλους των μηχανικών καθώς προϋποθέτει επάνδρωση και λειτουργία πολεοδομικών γραφείων ως επί το πλείστον από το μηδέν σε ανεξάρτητους φορείς με συνακόλουθη συρρίκνωση των ήδη υφιστάμενων. Οι υποστηριχτές πάντως της ιδέας, θεωρούν ότι έτσι επιτυγχάνεται αποτελεσματικότερη λειτουργία των πολεοδομιών και περιορισμός της γραφειοκρατίας. Όπως τονίζουν έμπειροι μηχανικοί τα πολεοδομικά γραφεία θα περιοριστούν μόνο στον έλεγχο του σχεδίου κάλυψης της οικοδομής (τοπογραφικό και περίγραμμα) και οι άδειες θα εκδίδονται από τους ειδικούς φορείς που ούτως ή άλλος ελέγχουν τις υπόλοιπες μελέτες, και έχουν την τεχνογνωσία για τις εξειδικευμένες κατασκευές.
Χαρακτηριστική περίπτωση λένε, αποτελεί ο ΕΟΤ ο οποίος διαθέτει οργανωμένες τεχνικές υπηρεσίες για τον έλεγχο των μελετών που στο μέλλον, θα επιφορτιστούν και με την έκδοση αδειών δόμησης.
Για όσα κτίρια δεν υπάγονται στις δύο παραπάνω κατηγορίες (διώροφα, ειδικά κτίρια), οι οικοδομικές άδειες θα εκδίδονται από τα πολεοδομικά γραφεία με έλεγχο των δικαιολογητικών, κάποιων άρθρων του κτηριοδομικού κανονισμού καθώς και των αμοιβών και εισφορών υπέρ τρίτων.
Ορκωτοί μηχανικοί θα ελέγχουν τις κατασκευές
Υποχρεωτικοί καθίστανται οι έλεγχοι των οικοδομικών εργασιών στην αρχή και το τέλος της κατασκευής καθώς με υπουργική απόφαση, το ρόλο αυτό αναλαμβάνουν ορκωτοί μηχανικοί με την υποχρέωση έκδοσης πορίσματος αυτοψίας. Σήμερα, για να πάρει ρεύμα ένα κτίριο απαιτείται μόνο υπεύθυνη δήλωση του μηχανικού ότι η κατασκευή είναι νόμιμη και πληροί όλες τις πολεοδομικές διατάξεις.
Όμως κανείς δεν ελέγχει εάν πραγματικά αυτές έχουν τηρηθεί με αποτέλεσμα ο κάθε μηχανικός να υπηρετεί τα συμφέροντα των εντολέων του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το κλείσιμο των ημιυπαίθριων που παρά το γεγονός ότι είναι παράνομο, οι μηχανικοί, υπογράφουν για τη νομιμότητα του κτίσματος προκειμένου να χορηγηθεί ρεύμα.
Με υπουργική απόφαση θα καθοριστούν επίσης οι ελάχιστες προδιαγραφές για τη επάνδρωση των πολεοδομικών γραφείων ενώ θεσπίζονται και όρια ανοχής στις κατασκευές. Στόχος είναι να μην επισείουν πρόστιμα και να μην θεωρούνται παραβάσεις οι μικρής κλίμακας αποκλίσεις από τις οικοδομικές άδειες.
Τέλος, στα τέσσερα χρόνια παραμένει η ισχύς της οικοδομικής άδειας που αυξάνεται σε έξι για πάνω από 15.000 τ.μ Με το πέρας της δεύτερης τετραετίας και αν δεν έχει αναθεωρηθεί επ΄αόριστο παύει να ισχύει. Το σχέδιο νόμου προβλέπει επίσης ξεκάθαρα σε ποιες περιπτώσεις απαιτείται αναθεώρηση αδείας και σε ποιες απλή ενημέρωση φακέλου.
Όσες άδειες έχουν υποβληθεί στις πολεοδομίες πριν την δημοσίευση του ΠΔ εκδίδονται σύμφωνα με τις υφιστάμενες διατάξεις.
protothema
Αυθημερόν οικοδομική άδεια, με την κατάθεση του φακέλου στις πολεοδομίες, απλοποίηση των διαδικασιών έκδοσης με σκοπό την αντιμετώπιση της πολυνομίας, έλεγχο των κατασκευών από ορκωτούς μηχανικούς και εκχώρηση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων σε ειδικούς φορείς όπως ο ΕΟΤ για την ανέγερση ξενοδοχείων ακόμη και σε υπουργεία για άλλες κτιριακές χρήσεις, προβλέπει η νέα νομοθετική ρύθμιση για την έκδοση οικοδομικών αδειών που θα δώσει σύντομα σε δημόσια διαβούλευση η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κυρία Τίνα Μπιρμπίλη.
Στόχος του νομοσχεδίου που θα θεσμοθετηθεί με Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) και το περιεχόμενο του οποίου αποκάλυψε το Σάββατο η εκπομπή “Θέμα SOS για το Περιβάλλον” στον Θέμα 989, είναι η αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και της δαιδαλώδους πολεοδομικής νομοθεσίας ώστε να απλουστευθούν οι διαδικασίες και να χτυπηθούν τα «γρηγορόσημα» που καθιστούν τις πολεοδομίες τις πιο διεφθαρμένες υπηρεσίες της δημόσιας διοίκησης.
Κανόνας πρώτος είναι η πάταξη της πολυνομίας. Σήμερα, οι υπάλληλοι των πολεοδομιών χάνονται σε ένα κυκεώνα πολεοδομικών διατάξεων (νόμων, εγκυκλίων, υπουργικών αποφάσεων) που σύμφωνα με το Τεχνικό Επιμελητήριο βρίσκονται θαμμένες σε δεκάδες τόμους και περισσότερες από 20.000 σελίδες! Αυτό δυσκολεύει το έργο των ελέγχων των φακέλων και οδηγεί τις πολεοδομίες σε δεκάδες παρατηρήσεις και διορθώσεις και τους πολίτες σε απίστευτη ταλαιπωρία.
Η μικτή επιτροπή του ΥΠΕΚΑ που εκπόνησε το νέο σχέδιο ΠΔ με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Τεχνικού Επιμελητηρίου, προβλέπει ότι στο εξής οι πολεοδομίες θα περιορίσουν το έργο τους και θα επικεντρωθούν στους ουσιώδης ελέγχους των κατασκευών που έχουν άμεση σχέση με το δημόσιο συμφέρον και με τις επιπτώσεις στο περιβάλλον (π.χ κάλυψη, ύψος, συντελεστή δόμησης, ημιυπαίθριοι, μπαλκόνια κ.α). Μέχρι σήμερα κατά τον έλεγχο των οικοδομικών αδειών, τα πολεοδομικά γραφεία ασχολούνταν με το σύνολο των πολεοδομικών διατάξεων, με αποτέλεσμα να χάνονται μέσα στις ασάφειες και τις λεπτομέρειες του θεσμικού πλαισίου.
Τρεις κατηγορίες κτιρίων
Με τις νέες ρυθμίσεις τα κτίρια κατατάσσονται σε τρεις κατηγορίες. Για διώροφα κτίσματα έως 7,50 μέτρων, η έκδοση των αδειών δόμησης θα γίνεται αυθημερόν με τους μελετητές να έχουν την αποκλειστική ευθύνη για την σύνταξη και πληρότητα των υποβαλλόμενων μελετών. Η πολεοδομία θα ελέγχει μόνο τις αμοιβές, τους φόρους και τις εισφορές υπέρ τρίτων.
Τις σημαντικότερες αλλαγές φέρνει η έκδοση των αδειών δόμησης για ειδικά κτίρια όπως βιομηχανίες, ξενοδοχεία, νοσοκομεία, αθλητικές και στρατιωτικές εγκαταστάσεις, δικαστικά μέγαρα, φυλακές κ.α
Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζεται η μεταβίβαση πολεοδομικών αρμοδιοτήτων σε ειδικούς φορείς προκειμένου να μειωθεί ο φόρτος εργασίας στις πολεοδομίες και να συντομευθούν οι διαδικασίες έκδοσης οικοδομικών αδειών που αφορούν σε κτίρια αυτής της κατηγορίας.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι αντίστοιχες αρμοδιότητες θα αναλάβει ο ΕΟΤ για την αδειοδότηση ξενοδοχειακών και τουριστικών καταλυμάτων, τα υπουργεία Οικονομίας για βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις αλλά και το υπουργείο Περιβάλλοντος για υποδομές δασικών εκμεταλλεύσεων και οικοδομικά έργα σε δασικές εκτάσεις.
Αντίστοιχα, έργα που συνδέονται με πρατήρια βενζίνης, εγκαταστάσεις μέσων μαζικής μεταφοράς (σταθμοί ΚΤΕΛ, Μετρό κ.α) και έργα παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ θα αναλάβουν πολεοδομικές υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Αναφορά γίνεται στο σχέδιο και σε θρησκευτικούς χώρους (εκκλησίες κ.α), ορίζοντας ως αρμόδιο φορέα για την έκδοση των αδειών το υπουργείο Παιδείας. Μέχρι σήμερα η εκκλησία έχει τη δική της «πολεοδομική» αρχή που είναι η ναοδομία, χωρίς να διευκρινίζεται εάν θα συνεχίσει να λειτουργεί ή καταργείται.
Η εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε ειδικούς φορείς έχει ήδη αρχίσει να προκαλεί αντιδράσεις στους κύκλους των μηχανικών καθώς προϋποθέτει επάνδρωση και λειτουργία πολεοδομικών γραφείων ως επί το πλείστον από το μηδέν σε ανεξάρτητους φορείς με συνακόλουθη συρρίκνωση των ήδη υφιστάμενων. Οι υποστηριχτές πάντως της ιδέας, θεωρούν ότι έτσι επιτυγχάνεται αποτελεσματικότερη λειτουργία των πολεοδομιών και περιορισμός της γραφειοκρατίας. Όπως τονίζουν έμπειροι μηχανικοί τα πολεοδομικά γραφεία θα περιοριστούν μόνο στον έλεγχο του σχεδίου κάλυψης της οικοδομής (τοπογραφικό και περίγραμμα) και οι άδειες θα εκδίδονται από τους ειδικούς φορείς που ούτως ή άλλος ελέγχουν τις υπόλοιπες μελέτες, και έχουν την τεχνογνωσία για τις εξειδικευμένες κατασκευές.
Χαρακτηριστική περίπτωση λένε, αποτελεί ο ΕΟΤ ο οποίος διαθέτει οργανωμένες τεχνικές υπηρεσίες για τον έλεγχο των μελετών που στο μέλλον, θα επιφορτιστούν και με την έκδοση αδειών δόμησης.
Για όσα κτίρια δεν υπάγονται στις δύο παραπάνω κατηγορίες (διώροφα, ειδικά κτίρια), οι οικοδομικές άδειες θα εκδίδονται από τα πολεοδομικά γραφεία με έλεγχο των δικαιολογητικών, κάποιων άρθρων του κτηριοδομικού κανονισμού καθώς και των αμοιβών και εισφορών υπέρ τρίτων.
Ορκωτοί μηχανικοί θα ελέγχουν τις κατασκευές
Υποχρεωτικοί καθίστανται οι έλεγχοι των οικοδομικών εργασιών στην αρχή και το τέλος της κατασκευής καθώς με υπουργική απόφαση, το ρόλο αυτό αναλαμβάνουν ορκωτοί μηχανικοί με την υποχρέωση έκδοσης πορίσματος αυτοψίας. Σήμερα, για να πάρει ρεύμα ένα κτίριο απαιτείται μόνο υπεύθυνη δήλωση του μηχανικού ότι η κατασκευή είναι νόμιμη και πληροί όλες τις πολεοδομικές διατάξεις.
Όμως κανείς δεν ελέγχει εάν πραγματικά αυτές έχουν τηρηθεί με αποτέλεσμα ο κάθε μηχανικός να υπηρετεί τα συμφέροντα των εντολέων του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το κλείσιμο των ημιυπαίθριων που παρά το γεγονός ότι είναι παράνομο, οι μηχανικοί, υπογράφουν για τη νομιμότητα του κτίσματος προκειμένου να χορηγηθεί ρεύμα.
Με υπουργική απόφαση θα καθοριστούν επίσης οι ελάχιστες προδιαγραφές για τη επάνδρωση των πολεοδομικών γραφείων ενώ θεσπίζονται και όρια ανοχής στις κατασκευές. Στόχος είναι να μην επισείουν πρόστιμα και να μην θεωρούνται παραβάσεις οι μικρής κλίμακας αποκλίσεις από τις οικοδομικές άδειες.
Τέλος, στα τέσσερα χρόνια παραμένει η ισχύς της οικοδομικής άδειας που αυξάνεται σε έξι για πάνω από 15.000 τ.μ Με το πέρας της δεύτερης τετραετίας και αν δεν έχει αναθεωρηθεί επ΄αόριστο παύει να ισχύει. Το σχέδιο νόμου προβλέπει επίσης ξεκάθαρα σε ποιες περιπτώσεις απαιτείται αναθεώρηση αδείας και σε ποιες απλή ενημέρωση φακέλου.
Όσες άδειες έχουν υποβληθεί στις πολεοδομίες πριν την δημοσίευση του ΠΔ εκδίδονται σύμφωνα με τις υφιστάμενες διατάξεις.
protothema
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου