Πέδρο Μέγερ - Ο φωτογράφος που ανακάλυψε την Αμερική
Ο Πέδρο Μέγερ, ο Ισπανός που αγάπησε το Μεξικό και φωτογράφισε τις ΗΠΑ, έρχεται (και εκθέτει) για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Η καρδιά του στην Ισπανία, η ζωή του στο Μεξικό, η ματιά του στις ΗΠΑ. Ο καταξιωμένος φωτογράφος Πέδρο Μέγερ γεννήθηκε στη Μαδρίτη το 1935, αλλά έδρα του θεωρείται το Μεξικό. Από αυτό το λατινοαμερικανικό ορμητήριο περνούσε επί πολλά χρόνια στις ΗΠΑ «για να κλέψω εικόνες και να τις φέρω πίσω στην πατρίδα μου», όπως συνήθιζε να λέει.
Η Ελληνοαμερικανική Ενωση και το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας παρουσιάζουν στο πλαίσιο του Αthens Ρhoto Festival 2010 την έκθεσή του με τίτλο «Ενα μακρύ και προσωπικό ταξίδι στις ΗΠΑ». Πρόκειται όντως για ένα πολύ μακρύ ταξίδι, αν αναλογιστεί κανείς ότι η ενασχόληση του Μέγερ με φωτογραφίες από την Αμερική διήρκεσε 30 ολόκληρα χρόνια, αποφέροντας περισσότερες από 80.000 εικόνες. Πρόκειται για μια χαρτογράφηση της κουλτούρας και των αντιφάσεων των προσφύγων οι οποίοι ζουν σε εξαθλιωμένες συνθήκες και άλλων που τα κατάφεραν περίφημα στην ξενιτιά. Γενικότερα, όσους μπορεί να συναντήσει στο φωτογραφικό του διάβα ένας άνθρωπος που έμαθε να κοιτάζει τον κόσμο μέσα από τον φακό.
Εξαιτίας της ίδιας της φύσης των ΗΠΑ, μιας χώρας με διάφορες και διαρκώς μεταβαλλόμενες όψεις, ο Μέγερ θεωρεί σχεδόν αδύνατη την περιγραφή τους ως ολότητας. Γι΄ αυτό και οι εικόνες του άλλοτε προσεγγίζουν τη φωτογραφία ντοκουμέντου και τη φωτοειδησεογραφία και άλλοτε τη φωτογραφία δρόμου. Ως πολυσχιδής προσωπικότητα με ανήσυχο και διαυγές βλέμμα, λοιπόν, άλλοτε εστιάζει στους πηχιαίους τίτλους των πρωτοσέλιδων «που κρέμονται στα περίπτερα σαν κρέατα μετά τη σφαγή» και άλλοτε προσεγγίζει με σεβασμό και συγκίνηση ανθρώπους που κάθε άλλο παρά μοντέλα νιώθουν, αποδεικνύοντας το ταλέντο του και στα πορτρέτα.
Από το συνολικό έργο του, το οποίο έχει παρουσιαστεί σε πάρα πολλές χώρες του κόσμου, ξεχωρίζουν οι ενότητες για τη σφαγή των φοιτητών στην Πόλη του Μεξικού πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1968, για τους Σαντινίστας στη Νικαράγουα, για τους εργάτες των πετρελαιοπηγών του Μεξικού, για τις «περιοδείες» του σε ΗΠΑ και Ευρώπη.
Αν και 65 ετών, εξακολουθεί να υποστηρίζει με θέρμη τις αρετές της τεχνολογίας στην τέχνη της φωτογραφίας, αφού «μας βοηθούν να δουλεύουμε λιγότερο και να κοιτάζουμε περισσότερο». Θεωρείται άλλωστε ένας από τους πρωτεργάτες της ψηφιακής επανάστασης, έχοντας δώσει περισσότερες από 100 διαλέξεις για τις νέες τεχνολογίες σε σημαντικά φεστιβάλ, από την Αργεντινή ως τη Νορβηγία. Επιτέλους ήρθε και η σειρά της χώρας μας: στις 24 Νοεμβρίου ο Πέδρο Μέγερ θα παρευρεθεί στην Ελληνοαμερικανική Ενωση, συμμετέχοντας σε ανοιχτή συζήτηση για τη «δημοκρατικότερη όλων των τεχνών» , τη φωτογραφία.
Για το αμερικανικό όνειρο και την τέχνη του
«Το αμερικανικό όνειρο εύκολα μετατρέπεται σε εφιάλτη» λέει ο Πέδρο Μέγερ
4 «Εχω πάρα πολλούς φίλους που εγκατέλειψαν το Μεξικό για να ζήσουν το αμερικανικό όνειρο. Εκείνο που έμαθαν λίγα χρόνια αργότερα είναι ότι το αμερικανικό όνειρο εύκολα μετατρέπεται σε εφιάλτη».
4 «Πάντοτε θα με γοητεύει η μοναξιά και η ησυχία του σκοτεινού θαλάμου. Το να επιμένεις όμως να εμφανίζεις φιλμ στην εποχή της ψηφιακής φωτογραφίας είναι σαν να τρίβεις δύο πέτρες για να ανάψεις φωτιά, ενώ στην τσέπη σου έχεις αναπτήρα».
4 «Το 1991 κυκλοφόρησα το “Ι photograph to remember” («Φωτογραφίζω για να θυμάμαι»), το πρώτο CD - RΟΜ στον κόσμο, που συνδύαζε εικόνες με ήχους. Αυτό είναι η φωτογραφία:ένα ζωντανό ημερολόγιο που θα σε συντροφεύει όταν οι αισθήσεις σου θα αρχίσουν μία μία να σε εγκαταλείπουν».
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=4&artId=363068&dt=26/10/2010#ixzz13RldEswa
Η καρδιά του στην Ισπανία, η ζωή του στο Μεξικό, η ματιά του στις ΗΠΑ. Ο καταξιωμένος φωτογράφος Πέδρο Μέγερ γεννήθηκε στη Μαδρίτη το 1935, αλλά έδρα του θεωρείται το Μεξικό. Από αυτό το λατινοαμερικανικό ορμητήριο περνούσε επί πολλά χρόνια στις ΗΠΑ «για να κλέψω εικόνες και να τις φέρω πίσω στην πατρίδα μου», όπως συνήθιζε να λέει.
Η Ελληνοαμερικανική Ενωση και το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας παρουσιάζουν στο πλαίσιο του Αthens Ρhoto Festival 2010 την έκθεσή του με τίτλο «Ενα μακρύ και προσωπικό ταξίδι στις ΗΠΑ». Πρόκειται όντως για ένα πολύ μακρύ ταξίδι, αν αναλογιστεί κανείς ότι η ενασχόληση του Μέγερ με φωτογραφίες από την Αμερική διήρκεσε 30 ολόκληρα χρόνια, αποφέροντας περισσότερες από 80.000 εικόνες. Πρόκειται για μια χαρτογράφηση της κουλτούρας και των αντιφάσεων των προσφύγων οι οποίοι ζουν σε εξαθλιωμένες συνθήκες και άλλων που τα κατάφεραν περίφημα στην ξενιτιά. Γενικότερα, όσους μπορεί να συναντήσει στο φωτογραφικό του διάβα ένας άνθρωπος που έμαθε να κοιτάζει τον κόσμο μέσα από τον φακό.
Εξαιτίας της ίδιας της φύσης των ΗΠΑ, μιας χώρας με διάφορες και διαρκώς μεταβαλλόμενες όψεις, ο Μέγερ θεωρεί σχεδόν αδύνατη την περιγραφή τους ως ολότητας. Γι΄ αυτό και οι εικόνες του άλλοτε προσεγγίζουν τη φωτογραφία ντοκουμέντου και τη φωτοειδησεογραφία και άλλοτε τη φωτογραφία δρόμου. Ως πολυσχιδής προσωπικότητα με ανήσυχο και διαυγές βλέμμα, λοιπόν, άλλοτε εστιάζει στους πηχιαίους τίτλους των πρωτοσέλιδων «που κρέμονται στα περίπτερα σαν κρέατα μετά τη σφαγή» και άλλοτε προσεγγίζει με σεβασμό και συγκίνηση ανθρώπους που κάθε άλλο παρά μοντέλα νιώθουν, αποδεικνύοντας το ταλέντο του και στα πορτρέτα.
Από το συνολικό έργο του, το οποίο έχει παρουσιαστεί σε πάρα πολλές χώρες του κόσμου, ξεχωρίζουν οι ενότητες για τη σφαγή των φοιτητών στην Πόλη του Μεξικού πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1968, για τους Σαντινίστας στη Νικαράγουα, για τους εργάτες των πετρελαιοπηγών του Μεξικού, για τις «περιοδείες» του σε ΗΠΑ και Ευρώπη.
Αν και 65 ετών, εξακολουθεί να υποστηρίζει με θέρμη τις αρετές της τεχνολογίας στην τέχνη της φωτογραφίας, αφού «μας βοηθούν να δουλεύουμε λιγότερο και να κοιτάζουμε περισσότερο». Θεωρείται άλλωστε ένας από τους πρωτεργάτες της ψηφιακής επανάστασης, έχοντας δώσει περισσότερες από 100 διαλέξεις για τις νέες τεχνολογίες σε σημαντικά φεστιβάλ, από την Αργεντινή ως τη Νορβηγία. Επιτέλους ήρθε και η σειρά της χώρας μας: στις 24 Νοεμβρίου ο Πέδρο Μέγερ θα παρευρεθεί στην Ελληνοαμερικανική Ενωση, συμμετέχοντας σε ανοιχτή συζήτηση για τη «δημοκρατικότερη όλων των τεχνών» , τη φωτογραφία.
Για το αμερικανικό όνειρο και την τέχνη του
«Το αμερικανικό όνειρο εύκολα μετατρέπεται σε εφιάλτη» λέει ο Πέδρο Μέγερ
4 «Εχω πάρα πολλούς φίλους που εγκατέλειψαν το Μεξικό για να ζήσουν το αμερικανικό όνειρο. Εκείνο που έμαθαν λίγα χρόνια αργότερα είναι ότι το αμερικανικό όνειρο εύκολα μετατρέπεται σε εφιάλτη».
4 «Πάντοτε θα με γοητεύει η μοναξιά και η ησυχία του σκοτεινού θαλάμου. Το να επιμένεις όμως να εμφανίζεις φιλμ στην εποχή της ψηφιακής φωτογραφίας είναι σαν να τρίβεις δύο πέτρες για να ανάψεις φωτιά, ενώ στην τσέπη σου έχεις αναπτήρα».
4 «Το 1991 κυκλοφόρησα το “Ι photograph to remember” («Φωτογραφίζω για να θυμάμαι»), το πρώτο CD - RΟΜ στον κόσμο, που συνδύαζε εικόνες με ήχους. Αυτό είναι η φωτογραφία:ένα ζωντανό ημερολόγιο που θα σε συντροφεύει όταν οι αισθήσεις σου θα αρχίσουν μία μία να σε εγκαταλείπουν».
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=4&artId=363068&dt=26/10/2010#ixzz13RldEswa
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου