Η έκθεση έχει ως στόχο να παρουσιάσει στο κοινό το σχετικά άγνωστο έργο του Άγγλου ζωγράφου, ποιητή και περιηγητή Edward Lear (1812 - 1888) για τον ευρύτερο θεσπρωτικό χώρο, από την Πάργα έως το Βουθρωτό και από τους Φιλιάτες έως τη Δωδώνη, τον οποίο εκείνος περιηγήθηκε στα 1849, 1856 και 1857.
Στο σύνολο των γνωστών, μέχρι σήμερα, έργων του Lear για την περιοχή συγκαταλέγονται περισσότερα από 40 σχέδια, υδατογραφίες, λιθογραφίες και ελαιογραφίες, που ζωντανεύουν με φωτογραφική λεπτομέρεια και ποιητική διάθεση τους τόπους που τόσο πολύ μάγεψαν τον ευαίσθητο βικτωριανό καλλιτέχνη. Μοναδικές απεικονίσεις της Παραμυθιάς, του Σουλίου, των Φιλιατών, του Μαργαριτίου, της Πάργας, τοπίων δίπλα στον Καλαμά, τον Αχέροντα και τον Παύλα, αλλά και κατοίκων με φορεσιές της εποχής μας μεταφέρουν πίσω στον χρόνο προσφέροντας, σαν ένα περιηγητικό αφήγημα, πολύτιμες πληροφορίες για μια Θεσπρωτία που χάθηκε για πάντα.
Η έκθεση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας περιλαμβάνει αυθεντικά έργα του Edward Lear από τη συλλογή της Γενναδείου Βιβλιοθήκης/Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα και το αρχείο του Κέντρου Ιστορικών Μελετών Θεσπρωτίας, καθώς και πιστές αναπαραγωγές έργων που βρίσκονται στη συλλογή της βιβλιοθήκης Houghton του Πανεπιστημίου Harvard (ΗΠΑ), της Εθνικής Πινακοθήκης της Σκωτίας και σε ιδιωτικές συλλογές, που παραχωρήθηκαν για τον σκοπό αυτό.
Σε συνδυασμό με αποσπάσματα από τα ημερολογιακά του κείμενα και πρόσθετο εποπτικό υλικό, η έκθεση προσπαθεί να φωτίσει πτυχές της ζωής και του πολύπλευρου έργου του Edward Lear και να κάνει έκδηλη την ιδιαίτερη αγάπη του για την περιοχή. Δεν υπάρχει, άλλωστε, ανθολογία του έργου του Lear που να μην περιλαμβάνει μια άποψη του Σουλίου ή της Πάργας, δύο περιοχές που ο ίδιος λάτρεψε. Και δεν θα ήταν υπερβολή η παραδοχή ότι ο μεγάλος θαυμασμός που έτρεφε για τους ανυπότακτους Σουλιώτες στάθηκε η αφορμή για να περιηγηθεί σε ολόκληρη την Ήπειρο. Τα εγκαίνια της έκθεσης «Στη Θεσπρωτία με τον Edward Lear» θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή, 14 Νοεμβρίου 2014, στις 20.00.
H έκθεση αποτελεί συνεργασία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Θεσπρωτίας και του Κέντρου Ιστορικών Μελετών Θεσπρωτίας (ΚΙ.ΜΕ.ΘΕ.) και πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη της Περιφερειακής Ενότητας Θεσπρωτίας και του Δήμου Σουλίου, τη συνδρομή της Γενναδείου Βιβλιοθήκης/Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, του Ιδρύματος Ακτία Νικόπολις και της Δρ. Φανής-Μαρίας Τσιγκάκου και με την υποστήριξη επικοινωνίας από τον δικτυακό τόπο archaeology & arts.
18 σχόλια:
Σημαντική έκθεση. Όχι μόνο για την Θεσπρωτία αλλά και για ολόκληρη την Ήπειρο.
Συγχαρητήρια στους διοργανωτές που είχαν αυτή την πρωτότυπη ιδέα να παρουσιάσουν έργα του Edward Lear στην Ήπειρο.
Συγκεντρωμένα σε μια έκθεση 40 και πλέον έργα του διάσημου ζωγράφου και ποιητή Edward Lear δεν είναι μικρό πράγμα. Σημαντική επιτυχία του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηγουμενίτσας και του ΚΙΜΕΘΕ.
Η Θεσπρωτία με αυτή την έκθεση αναβαθμίζεται πολιτιστικά και δείχνει ότι διαθέτει άτομα με επιστημονική κατάρτιση και εξειδικευμένες γνώσεις που μπορούν κάλλιστα να οργανώσουν και να παρουσιάσουν μια μοναδική, πρωτότυπη καλλιτεχνική έκθεση.
Τέτοιες πολιτιστικές εκδηλώσεις προβάλλουν την Θεσπρωτία διεθνώς. Μακάρι να γινόντουσαν συχνότερα.
Πρέπει να παραδεχθούμε ότι η έκθεση οφείλεται στο αχτύπητο δίδυμο Ρήγινος –Πασιάκος, αφού ο νέος διευθυντής μόλις προχτές ανέλαβε.
Άλλωστε είναι γνωστή σε όλους η μακροχρόνια «αδελφική» σχέση του τέως διευθυντή του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηγουμενίτσας με τον πρόεδρο του ΚΙΜΕΘΕ. Μια σχέση με κοινούς στόχους και επιδιώξεις, πάντα με γνώμονα τη πολιτιστική ανάπτυξη του τόπου.
Το πρώιμο πουλί λαλεί, το όψιμο τσιουρίζει.
Τα γνωστά παπαγαλάκια της παρακμής και της απάτης δεν χάνουν ευκαιρία να δηλώνουν τη παρουσία τους. Ας δούμε μέχρι που φτάνει το θράσος τους.
Ο Πασιάκος με αυτή την έκθεση αποδεικνύει ότι είναι ο μοναδικός παράγοντας πολιτισμού στη Θεσπρωτία
«...Έως πότε , Ω Κατιλίνα, θα καταχράσαι της υπομονής μας; Πόσο καιρό η τρέλα σου ακόμη θα μας κοροϊδεύει; Πότε θα υπάρξει ένα τέλος αυτού του αχαλίνωτου θράσος σου, υπερφίαλου όπως τώρα;..»
-Όποιος φιλότεχνος Θεσπρωτός είχε την φλογερή επιθυμία να γνωρίσει το έργο του Άγγλου ζωγράφου και ποιητή Edward Lear, είχε την ευκαιρία πριν ενάμιση χρόνο να εκπληρώσει την επιθυμία του, με το να επισκεφτεί απέναντι στη Κέρκυρα την μοναδική έκθεση για τον Edward Lear (με αφορμή τα 200 χρόνια από την γέννηση του καλλιτέχνη) που διοργάνωσε με σοβαρότητα και γνώση το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας υπό την αιγίδα της Βρετανικής Πρεσβείας με 93 (ενενήντα τρία) ΑΥΘΕΝΤΙΚΑ έργα του Lear που συγκέντρωσε από όλο το κόσμο για το σκοπό αυτό.
-Αν κακή μοίρα, στέρησε από το φιλότεχνο Θεσπρωτό αυτή τη μοναδική ευκαιρία, είχε πάλι την δυνατότητα πριν έξι μήνες να γνωρίσει από κοντά το έργο του αγαπημένου του καλλιτέχνη στα Ιωάννινα (μισή ώρα δρόμος) στην έκθεση (με αφορμή τη συμπλήρωση των 101 χρόνων από την απελευθέρωση της πόλης των Ιωαννίνων) που διοργάνωσε, επίσης με σοβαρότητα, το Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων με τίτλο «Η ΗΠΕΙΡΟΣ ΤΟΥ EDWARD LEAR» με 70 (εβδομήντα) έργα καθώς και σπάνιες εκδόσεις.
-Και στις δυο παραπάνω εκδηλώσεις είχε προηγηθεί συνέντευξη τύπου των διοργανωτών των εκθέσεων (διευθυντές μουσείων, επιμελητές, κ.α.) και δόθηκε ευρεία δημοσιότητα στο γεγονός με παράλληλες άλλες εκδηλώσεις που είχαν ως αναφορά το Βρετανό καλλιτέχνη.
-Και ερχόμαστε τώρα στην έκθεση για τον Edward Lear στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας.
-Με δυο-τρια δανικά έργα από την Γεννάδιο βιβλιοθήκη και τα υπόλοιπα (καμιά τριανταριά) «πιστές αναπαραγωγές» δηλαδή φωτοαντίγραφα, που ο καθένας μπορεί να τυπώσει στο σπίτι του δωρεάν από το διαδίκτυο, και με ένα δελτίο τύπου, προσαρμοσμένη αντιγραφή των προηγουμένων εκθέσεων, αναρωτιέται κανείς για το σκοπό και τη χρησιμότατα αυτής της έκθεσης.
-Εκ της συγκρίσεως φαίνεται καθαρά ότι πρόκειται για μια «μαϊμού» έκθεση, γεγονός που αδικεί τόσο το μουσείο όσο και τους Θεσπρωτούς.
Το να επιμελείται και να παρουσιάζει έκθεση για το έργο διάσημου Άγγλου ζωγράφου και ποιητή, ένα άτομο χωρίς τη γνώση και την εξειδικευμένη παιδεία που απαιτείται, που δεν μπορεί να ξεχωρίσει μια υδατογραφία από μια λιθογραφία, που οι μόνες αγγλικές λέξεις που γνωρίζει είναι το: I don't know, … αν αυτό δεν είναι φαινόμενο πολιτιστικής παρακμής, τότε τι είναι;
Από έναν αμόρφωτο κρατικοδίαιτο νερουλά στο κάμπο, που επιπλέει σαν φελλός με μαϊμουδιές στο χώρο του πολιτισμού, τι μπορεί να περιμένει κανείς; Θα πείτε, βρίσκει και τα κάνει. Χωρίς την ανοχή αλλά και την βοήθεια των «υπευθύνων», δεν θα είχαμε ένα ξερόλα νεροκουβαλητή με λαϊκίστικους θεατρινισμούς να παριστάνει στους αδαείς τον ταγό στα πολιτιστικά δρώμενα του τόπου μας.
Καλά, αυτός είναι αμόρφωτος ξερόλας μαθημένος στις μαϊμουδιές. Ο μορφωμένος Ρήγινος, διευθυντής του μουσείου, πως τις ανεχόταν και τις προωθούσε;
Τα παρακμιακά φαινόμενα τα επικροτούν και τα προβάλλουν παρακμιακά άτομα.
-Αυτός ο μορφωμένος Διευθυντής Μουσείου, κολλητός του νερουλά, ο έτερος από το αχτύπητο δίδυμο που γράφει κάποιος παραπάνω, διώκεται με πράξη ΑΠΟΛΥΣΗΣ από την υπηρεσία του διότι κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του προέκυψαν σοβαρότατες «ατασθαλίες».
-Με τέτοια μπουμπούκια πώς να μην ανθίσει ο πολιτισμός στη Θεσπρωτία;
Τι λέτε μωρέ, τι λέτε…! Τα «συντρόφια» της αριστεράς και της προόδου βουτηγμένα στην αρπακτή και τη μαϊμουδιά;
Ούτε οικονομική κρίση ούτε ανεργία. Άλλα είναι τα σημαντικά πράγματα που απασχολούν τους Θεσπρωτούς.
-Σε ποιο σημείο κατούρηρε ο Εδουάρδος Λίαρ στο Φιλιάτι κατά την εκεί επίσκεψή του; -Σε ποιο σημείο χέστηκε η φοράδα (του Εδουάρδου) στη Παραμυθιά; -Σε ποιο σημείο του Σουλίου αφόδευσε (ο Εδουάρδος) αλλά και πόσες φορές; -Χρησιμοποιούσε χαρτί υγείας ή βολευόταν με ασφάκα;
-Πως είναι άραγε σήμερα τα σημεία αυτά που δέχθηκαν τα σωματικά περιττώματα του διάσημου Άγγλου ζωγράφου και ποιητή; -Έχουν χορταριάσει ή παραμένουν όπως ήταν πριν 160 χρόνια;
-Στα σημαντικά αυτά ιστορικά ερωτήματα έρχεται να δώσει απάντηση η εξειδικευμένη ερευνητική ομάδα του ΚΙΜΗΘΗΤΕ.
Έψαξε και βρήκε ακριβώς όλα τα σημεία που ο Άγγλος ζωγράφος και ποιητής πραγματοποίησε την σωματική του ανάγκη (κατά τη διέλευση του από τη περιοχή πριν 160 χρόνια) και χαρτογράφησε την πορεία.
-Σπουδαία ήταν επίσης η ανακάλυψη καλοδιατηρημένων κοπράνων, αφού μετά από την ανάλυση που πραγματοποίησε το επιστημονικό προσωπικό του ΚΙΜΗΘΗΤΕ, διαπιστώθηκε ότι ο Λίαρ έτρωγε το καρπούζι καταπίνοντας τα κουκούτσια.
-Η μακρόχρονη και επίπονη αυτή ιστορική εργασία, (χρόνιο αίτημα των Θεσπρωτών) αποτυπώνεται σε βιβλίο -οδηγό και θα κυκλοφορήσει παράλληλα με την έκθεση ώστε οι Θεσπρωτοί να γνωρίσουν όλα τα στοιχεία για τα σημεία και τις περιοχές που αποπάτησε ο Βρετανός περνώντας από τον τόπο τους…
-Δεν πάμε καθόλου καλά…
Ξεπέρασε κάθε προσδοκία το ενδιαφέρον των Θεσπρωτών για τον Βρετανό ποιητή...
-Πλήθος κτηνοτρόφων και γεωργών απ’ όλα τα μέρη της Θεσπρωτίας, εγκαταλείπουν τα κοπάδια τους και τα χωράφια τους και σπεύδουν στην πρωτεύουσα του νομού για να μάθουν επιτέλους που ακριβώς χέστηκε η φοράδα του Λίαρ.
-Οι ατελείωτες ουρές κόσμου έξω από το αρχαιολογικό μουσείο Ηγουμενίτσας , δείχνουν ότι ο νομός Θεσπρωτίας ζει μοναδικές στιγμές πολιτιστικής ανάτασης.
-Για το πολιτισμό, ρε γαμώτο!
Δημοσίευση σχολίου