Την προηγούμενη Παρασκευή 3/10 βρέθηκε στη Θεσπρωτία ο υπεύθυνος του Τομέα Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής Χανίων Γιώργος Σταθάκης. Συνοδευόμενος από κλιμάκιο του ΣΥΡΙΖΑ Θεσπρωτίας επισκέφθηκαν αρχικά τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας. Εκεί συναντήθηκαν με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΗΓ και υπηρεσιακούς παράγοντες και ενημερώθηκαν για την κατάσταση του λιμένος.
Ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας αποτελεί κερδοφόρο υγιή οργανισμό με αποθεματικό περίπου 10εκ.€, με συμμετοχή σε πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα και με λαμπρές προοπτικές ανάπτυξης στους τομείς της επιβατικής και τουριστικής κίνησης, της κρουαζιέρας αλλά και στον εμπορικό τομέα (αφού προχωράει ο σχεδιασμός του εμπορευματικού κέντρου). Δυστυχώς όμως το λιμάνι έχει εκχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ ασάφεια υπάρχει σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς της παράκτιας ζώνης.
Κλιμάκιο του ΣΥΡΙΖΑ Θεσπρωτίας και ο Γιώργος Σταθάκης βρέθηκαν το απόγευμα στον χώρο του Επιμελητηρίου Θεσπρωτίας, όπου συναντήθηκαν με παραγωγικούς φορείς της περιοχής. Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Θεσπρωτίας μετά το καλωσόρισμα του, αναφέρθηκε συνοπτικά στα πλήγματα που έχει δεχθεί τον τελευταίο καιρό ο θεσμός των Επιμελητηρίων. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία τους, τα Επιμελητήρια παρέχουν ουσιαστικές υπηρεσίες και μειώνουν το οικονομικό και διοικητικό κόστος για τις επιχειρήσεις. Παράλληλα διεκδικούν τον ρόλο τους ως σύμβουλο του Κράτους και πάντα προσπαθούν να παρέχουν νέες, πρωτοποριακές υπηρεσίες και υποστήριξη στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν τον βασικό κορμό της οικονομίας και προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό των μεγάλων βιομηχάνων. Ειδικότερα ο νομός Θεσπρωτίας βασίζεται στον πρωτογενή τομέα (κυρίως ιχθυοκαλλιέργειες, εσπεριδοειδή, κτηνοτροφία) και τον τουρισμό. Ο Γιώργος Σταθάκης κατόπιν, αναφέρθηκε στα άμεσα βήματα που πρέπει να γίνουν για την παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας μας και την ανάπτυξη και εξειδίκευσε σχετικές πλευρές του κυβερνητικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ. Στην συνέχεια απάντησε σε ερωτήσεις των παρευρισκομένων. Οι παρευρισκόμενοι εκπρόσωποι εργαζομένων και τοπικών φορέων, έθεσαν τα προβλήματα που υπάρχουν στους χώρους της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, της υπηρεσίας δημόσιων οικονομικών, στο χώρο των μεταφορών και του λιμένος, στο χώρο των εμπόρων και επαγγελματιών.
Στην συνέχεια κλιμάκιο του ΣΥΡΙΖΑ Θεσπρωτίας και ο Γιώργος Σταθάκης περιόδευσαν στην Ηγουμενίτσα και κατευθύνθηκαν στο πολιτιστικό κέντρο «Πάνθεον». Εκεί σε ανοιχτή πολιτική εκδήλωση, ο Γιώργος Σταθάκης μίλησε αναπτύσσοντας με απλό και κατανοητό τρόπο τους βασικούς πυλώνες του κυβερνητικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ. Κατόπιν απάντησε σε ένα ευρύ φάσμα ερωτημάτων των παρευρισκομένων. Από ερωτήματα οικονομικής και κεντρικής πολιτικής μέχρι ερωτήματα που αφορούν στην καθημερινότητα του πολίτη και στο μεταναστευτικό. Ήταν εμφανής η αίσθηση σε όλους τους παρευρισκομένους πως μετά την ΔΕΘ και τις τελευταίες του πολιτικές πρωτοβουλίες, ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται πιο κοντά σε αυτοδύναμη ανάληψη κυβερνητικών ευθυνών. Ένα ενδεχόμενο που δημιουργεί προσδοκίες και ελπίδες. Κάτι που απαιτεί συστράτευση όσων εκτιμούν πως δεν πρέπει να διαψευστούν.
Την πρωί του Σαββάτου 4/10, κλιμάκιο του ΣΥΡΙΖΑ Θεσπρωτίας και ο Γιώργος Σταθάκης επισκέφθηκαν το ΒΙΟΠΑΘΕ και την Παραμυθιά.
Βασικά Σημεία της ομιλίας του Γ. Σταθάκη στο «Πάνθεον» της Ηγουμενίτσας
Στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ο ΣΥΡΙΖΑ με την ομιλία και συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα άλλαξε την πολιτική θεματολογία και το πολιτικό κλίμα. Ήταν μια σημαντική πολιτική παρέμβαση, η οποία προέβαλε ένα πρόγραμμα άμεσων αλλαγών, που μπορεί να γίνουν στον αντίποδα του μνημονίου, της μνημονιακής πολιτικής, αυτόνομες όμως από τη διαπραγμάτευση του χρέους και τα πιο σημαντικά μεσοπρόθεσμα θέματα, που αφορούν το κυρίως πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ. Πάρα πολύ συγκεκριμένη, άμεση, εξαιρετικά ακριβής στο τι μέτρα μπορεί να παρθούν, με ποια διαδικασία και τι αποτελέσματα αναμένεται να έχουν, είχε σοβαρό αντίκτυπο και άλλαξε τη συζήτηση για το τι προτίθεται να κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση, ειδικά το πρώτο διάστημα. Οι άξονες των θεμάτων, που είναι η ανθρωπιστική κρίση, η διαχείριση της οικονομίας μέσα από μέτρα ανακούφισης, κυρίως των μικροπαραγωγών και των νοικοκυριών, και ένα θαρραλέο πρόγραμμα αντιμετώπισης της ανεργίας, συγκροτούν ένα συνεκτικό πυρήνα γύρω από τον οποίο μπορεί να αναπτυχθούν επιπρόσθετα μέτρα. Είναι ένα πρόγραμμα σε εξέλιξη, που όμως άντεξε στην κριτική τον τελευταίο μήνα και έτσι έγινε εμφανής και η συνοχή του και ταυτόχρονα το πώς μπορεί να επεκταθεί σε κάθε έναν απ’ αυτούς τους τομείς ή και σε επιπρόσθετους στο μέλλον.
Χρειάζονται όμως βασικές τομές για να προχωρήσουμε. Το πρόγραμμα της παραγωγικής ανασυγκρότησης και της δυνατότητας της οικονομίας να εισέλθει σε έναν κύκλο επενδύσεων αποτελεί τη βασική προγραμματική διακήρυξη του ΣΥΡΙΖΑ, και είναι βασική αναγκαιότητα του σχεδίου. Η αναδιανομή, επίσης, του εισοδήματος με ένα νέο δίκαιο φορολογικό σύστημα είναι κεντρική επιδίωξη. Άλλες τομές αφορούν τη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Διοίκησης, τη διαφάνεια, τις σχέσεις με το όλο σύστημα διαπλοκής. Η ατζέντα, όλη, είναι εν ισχύει και υπάρχει. Η διαφορά του προγράμματος που εξήγγειλε ο Αλέξης Τσίπρας είναι ότι επικεντρώνεται στα άμεσα μέτρα, τα οποία δεσμεύεται από την πρώτη μέρα, από την πρώτη εβδομάδα ο ΣΥΡΙΖΑ να δουλεύει, χωρίς ούτε κατά διάνοια να αποτελούν τη λύση στο πρόβλημα. Είναι αυτά που μπορούν και πρέπει να γίνουν αυτή τη στιγμή, την πρώτη μέρα. Όλο το βασικό πλαίσιο της στρατηγικής παραμένει ανοιχτό. Και ως προς το πρόγραμμα απασχόλησης; Προφανώς, δίνει την έμφαση στην πλευρά της ζήτησης, στο πρώτο επίπεδο, έχει όμως μια οικονομική λογική η οποία λέει τα εξής: αντίθετα με αυτό που ισχυρίζεται το μνημόνιο, ότι oι θέσεις απασχόλησης θα δημιουργηθούν στο μέλλον ως αποτέλεσμα των επενδύσεων, το πρόγραμμα απασχόλησης που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο στηρίζεται σε επιστημονικές μελέτες όπως του Levi Institute, του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ – έχουν γίνει αρκετά συνέδρια – αντιστρέφει αυτή τη λογική, ως προς την πρώτη του φάση. Ξεκινάει με ένα πρόγραμμα απασχόλησης, το οποίο διευκολύνει στο να δημιουργηθεί η δυναμική στις επενδύσεις. Το κράτος έχει μια κρατική παρέμβαση προκειμένου να προχωρήσει ένα πρόγραμμα, που θα έχει και δημόσια και κοινωνική και απασχόληση στον ιδιωτικό τομέα. Ενεργοποιεί έναν πρώτο κύκλο επενδύσεων, ο οποίος στη συνέχεια θα δημιουργήσει ένα δεύτερο κύκλο θετικών επιπτώσεων στην απασχόληση. Άρα, έχει μια πολύ σαφή οικονομική σκέψη, η οποία εδράζεται στην ιδέα ότι δεν περιμένουμε τις επενδύσεις να μεταστρέψουν το κλίμα και να δημιουργήσουν θέσεις απασχόλησης. Παρεμβαίνουμε στην απασχόληση προσδοκώντας να ενισχύσουμε τις επενδύσεις, οι οποίες σε δεύτερο επίπεδο θα δημιουργήσουν μονιμότερες καταστάσεις ενίσχυσης της απασχόλησης.
Η φοροδιαφυγή, είναι κεντρικό στοιχείο του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ. Ιστορικά, βέβαια, δεν αντιμετωπίστηκε. Η φοροδιαφυγή είναι στο 20-25% του ΑΕΠ, και γνωρίζουμε ότι το μισό από αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο να συλληφθεί. Η προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ να συλλέξει, στο πρώτο επίπεδο, 3 δισ. είναι ρεαλιστικός στόχος. Το δεύτερο, είναι ότι το κληροδοτημένο φορολογικό σύστημα, για να συντηρεί ένα τέτοιο καθεστώς, «νόμιμης» φοροαποφυγής, χρειαζόταν να έχει και ένα διοικητικό σύστημα, το οποίο για μεγάλο χρονικό διάστημα παραμένει δυσλειτουργικό. Το ΣΔΟΕ είναι ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα: έχει επιβάλει πρόστιμα 60 δισ., έχει εισπράξει 2,9 και ο μέσος χρόνος εκδίκασης μιας υπόθεσής του είναι 7,5 χρόνια. Τι σημαίνει αυτό; Ότι όλο το σύστημα είναι δομημένο γύρω από την αδυναμία, ακόμη και στην περίπτωση που λειτουργεί αποτελεσματικά ένας μηχανισμός όπως το ΣΔΟΕ, ουσιαστικής υλοποίησης της απόφασης. Αποτέλεσμα: ένα μεγάλο μέρος αυτών των χρεών είναι πλέον αδύνατο να εισπραχθούν. Ο Αλέξης Τσίπρας ανέφερε στην ΔΕΘ ότι περίπου 20 δισ., τα οποία πρέπει να ρυθμιστούν και να αποτελέσουν μια πηγή άμεσης είσπραξης φόρων τα επόμενα 5, 6, 7 χρόνια. Είναι μια εντελώς προσεκτική διατύπωση. Η τομή που πρέπει να γίνει στο φορολογικό σύστημα είναι πολύ μεγάλη, διότι έτσι όπως είναι θεσμοί και μηχανισμοί εφαρμογής του, δεν επιδέχεται περαιτέρω βελτιώσεις. Θα πρέπει να καταργηθεί, να φτιαχτεί ένα σύστημα σε πολύ διαφορετική βάση από την αρχή. Θα έχει και καλύτερους κανόνες φορολογικής πολιτικής και πιο δίκαιο τρόπο αποτύπωσης, (όπως είναι το περιουσιολόγιο), μεταβολών που γίνονται κάθε χρόνο, και ταυτόχρονα πολύ καλύτερους θεσμούς και οργανισμούς για να ελέγξουν τη διαδικασία.
Τα κόκκινα δάνεια είναι τριών κατηγοριών: επιχειρηματικά, στεγαστικά και τα λεγόμενα καταναλωτικά. Αν επικεντρωθούμε στις δυο κατηγορίες που ενδιαφέρουν πρωτίστως την οπτική του ΣΥΡΙΖΑ ,είναι τα στεγαστικά, προφανώς των μεσαίων και κατώτερων στρωμάτων, και τα επιχειρηματικά των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Η πρότασή μας είναι πολύ απλή. Ισχύει και σε άλλες χώρες. Ξεκινάς θέτοντας τους κανόνες, ως κράτος, διαχείρισης αυτών των δανείων, προκειμένου να έχεις ορισμένους κοινωνικούς στόχους. Δηλαδή, να μη χάσουν την κατοικία τους τα νοικοκυριά ή να μπορέσουν επιχειρήσεις να βγουν από ένα καθεστώς υπερχρέωσης και να μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν αποδίδοντας στο κράτος και στους ασφαλιστικούς οργανισμούς. Μέχρι στιγμής, πρώτον η κυβέρνηση δεν έχει θέσει το ζήτημα των κόκκινων δανείων. Δεύτερον, εισάγει τώρα ένα ιρλανδικό μοντέλο αλλά μισό. Εκείνο υποχρέωνε τις τράπεζες να ακολουθήσουν συγκεκριμένη κανονιστική διαδικασία, προκειμένου να ρυθμισθούν τα κόκκινα δάνεια παίρνοντας υπόψη τις δυνατότητες των νοικοκυριών να ανταποκριθούν. Η κυβέρνηση, τώρα, δίνει τη γκάμα των εργαλείων στις τράπεζες και αυτές θα αποφασίσουν ποιο απ’ αυτά θα χρησιμοποιήσουν κατά περίπτωση. Είναι πάλι ένα ιρλανδικό μοντέλο προσαρμοσμένο στις ανάγκες των τραπεζών. Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ είναι πάρα πολύ απλή: να φτιαχτεί κανονιστικό πλαίσιο, το οποίο θα εφαρμοστεί υποχρεωτικά από τις τράπεζες με συγκεκριμένα εργαλεία, εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια. Μπορεί να πάρει το χαρακτήρα αναγκαστικής εφαρμογής από τις τράπεζες ή να γίνει διαχείρισή του από ένα φορέα δημοσίου συμφέροντος, ο οποίος θα πάρει τα δάνεια και θα τα διαχειριστεί εξατομικευμένα. Όσο για το ύψος του ποσού που θα χρειαστεί, υπάρχει μια λανθασμένη εικόνα ότι εάν βγουν σε διαπραγμάτευση 20 δισ. δάνεια, πχ, χρειάζονται επίσης 20 δισ. κεφάλαιο. Δεν ισχύει αυτό. Χρειάζονται πολύ λιγότερα, διότι θα υπάρξει μόχλευση των αρχικών χρημάτων, επιπρόσθετη δανειοδότηση και ρύθμιση όλων αυτών των δανείων, που θα φέρνει εισοδήματα για τα επόμενα χρόνια.
Για τα κόκκινα δάνεια των μεγάλων επιχειρήσεων : Αυτό είναι ένα πάρα πολύ κρίσιμο θέμα, στο οποίο δεν αναφέρθηκε η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ. Αφορά ένα σημαντικό μέρος δανείων, μεγάλων επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν πρόβλημα υπερχρέωσης. Οι τράπεζες δεν έχουν ενιαία πολιτική ως προς αυτό, διακρίνεται όμως μια προσπάθεια ν’ αλλάξει η νομοθεσία και να τους δώσει μεγαλύτερη δυνατότητα να πετυχαίνουν μετοχοποίηση και έλεγχο της διοίκησης της επιχείρησης. Αυτή η στρατηγική είναι ισχυρά αμφιλεγόμενη, ανεξέλεγκτη, χρειάζεται λοιπόν μια διεξοδική συζήτηση. Παραμένει ανοιχτό.
Το κλίμα αλλάζει στην Ευρώπη ακριβώς επειδή οι οικονομικές εξελίξεις είναι πολύ αρνητικές (η Ευρώπη μπορούμε να πούμε πως είναι η μαύρη τρύπα της παγκόσμιας οικονομίας), τη στιγμή που οι άλλες οικονομίες, πχ των ΗΠΑ, εγκαταλείπουν τα έκτακτα μέτρα ποσοτικής νομισματικής αλλά και δημοσιονομικής χαλάρωσης που εφαρμόζουν εδώ και πέντε χρόνια. Η Ευρώπη βρίσκεται σε κατάσταση ανησυχητικού αποπληθωρισμού και στασιμότητας. Δημιούργησε τεράστιες ανησυχίες και με δεδομένο το Σύμφωνο Σταθερότητας, το ασφυκτικό, που έχει ψηφιστεί μέχρι το 2020, αδιέξοδο. Γι’ αυτό μεγάλες χώρες όπως Γαλλία και Ιταλία βρίσκονται σε πάρα πολύ κρίσιμη κατάσταση, αλλά και η Γερμανία έχει, για πρώτη χρονιά, στασιμότητα. Στην περιφέρεια η κατάσταση επίσης είναι πολύ οξυμένη. Με αυτά τα δεδομένα, υπάρχουν μεγάλες πιέσεις για αλλαγή της οπτικής από πάρα πολλούς χώρους, προκειμένου να υπάρξει: α) χαλαρότερη νομισματική πολιτική, έγινε ένα βήμα όχι σημαντικό ακόμη αλλά καθοριστικό, και β) μια χαλάρωση του Συμφώνου Σταθερότητας – μονομερώς η Γαλλία έκανε κάποια βήματα – η συζήτηση είναι πάρα πολύ έντονη. Το τρίτο θέμα που έχει ανοίξει, είναι αν θα υπάρξει αναπτυξιακό πακέτο σημαντικής κλίμακας. Το κλίμα στην Ευρώπη, λοιπόν, έχει άλλη συγκυρία, και ο ΣΥΡΙΖΑ που ήταν συμβολικά ένα κόμμα εναντίον της λιτότητας με πολύ συγκεκριμένες προτάσεις και σκέψεις για το ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να βγούμε απ’ αυτή, θα βρει καλύτερο κλίμα συζήτησης και συνεννόησης με ένα ευρύτερο φάσμα δυνάμεων στην Ευρώπη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου